Reklama

Czarna seria na budowie A2

Podwykonawcy DSS, którzy dostarczają materiały na budowę autostrady A2 chcą odzyskiwać swoje należności w sądzie. DSS twierdzi, że płaci regularnie. To kolejny wykonawca, który na problemy z realizacją tej inwestycji

Publikacja: 17.01.2012 16:16

Czarna seria na budowie A2

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski

Dolnośląskie Surowce Skalne wraz z czeska Bogl a Krysl kończą po chińskim Covecu budowę 20 km odcinka autostrady z Łodzi do Warszawy. Mimo, że Covec przestał realizować inwestycje w czerwcu 2011 roku, wciąż nie rozliczył się z podwykonawcami, którzy ni byli zgłoszeni do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, więc rząd nie mógł wziąć na siebie spłaty zobowiązań wobec nich.

- W październiku podpisaliśmy, jak i inni podwykonawcy, ugodę z firma Covec, na mocy której my zrezygnowaliśmy z dochodzenia zapłaty odsetek i wycofaliśmy toczące się sprawy w sądach, a strona chińska miała nam do końca roku zapłacić zaległe faktury - mówi Konstanty Sochacki, właściciel spółki Tekka, która dostarczała chińczykom materiały na budowę autostrady. – Zapłacili pierwsza transzę, dwóch ostatnich już nie i znowu nie ma z nimi kontaktu. Zaległości wynoszą ok. 600 tys. zł - dodaje Sochacki.

Tekka dostarczała też materiały na budowę A2 dla DSSu, który przejął budowę po Chińczykach. Przestała po tym, jak DSS przestał płacić. Piasek na budowę w połowie grudnia przestała dostarczać jedna z kopalni. – Zalegają nam ok. 10 mln zł – mówi jeden z dostawców materiałów.

DSS zalega tez z płatnościami wobec PKP Cargo, która dowoziła materiały na plac budowy.

- Mamy przeterminowane faktury wystawiony spółce DSS, jednak praktycznie wszystkie są zabezpieczone gwarancjami bankowymi – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Jak dodaje część zaległości DSS w ostatnim czasie uregulował.

Reklama
Reklama

Wszyscy mają umowy podpisane bezpośrednio z DSSem.

Tymczasem Michał Makarczyk, reprezentujący DSS w mediach twierdzi, że to sprawy zaległe. – DSS rozliczył się ze wszystkim podwykonawcami. Jeżeli ktoś ma niezapłacone faktury musiał być podwykonawca jednego z podwykonawcy – mówi.

Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że wszystkie faktury wystawiane przez DSS są regulowane na bieżąco. Mimo, że inwestycja jest opóźniona o ok. 4 tygodnie, nie ma zagrożenia nie wywiązania się z terminu oddania trasy z standardzie przejezdności na Euro 2012.

Jako pierwsza na realizacji projektu poległy Autostrada Mazowsze, czyli Stalexport i włoska Autostrade oraz Autostrada Południe — mariaż firm Budimex, Cintra Concessiones i Ferrovial-Agroman. Żadne z konsorcjum nie zdobyło jednak niezbędnego finansowania.

Potem w atmosferze skandalu z placu budowy zeszli chińczycy. DSS lider konsorcjum, które kończy inwestycje oddał czeskiemu partnerowi część przewidziany kontraktem prac o wartości 155 mln zł.

Udział DSS w kontrakcie wartym 615 mln zł netto będzie wynosi zgodnie z nowym podziałem g ok. 50 proc.

Reklama
Reklama

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy akcje DSS straciły na wartości prawie 70 proc. Dzisiaj zyskały o 0,6 proc.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama