Czarna seria na budowie A2

Podwykonawcy DSS, którzy dostarczają materiały na budowę autostrady A2 chcą odzyskiwać swoje należności w sądzie. DSS twierdzi, że płaci regularnie. To kolejny wykonawca, który na problemy z realizacją tej inwestycji

Publikacja: 17.01.2012 16:16

Czarna seria na budowie A2

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski

Dolnośląskie Surowce Skalne wraz z czeska Bogl a Krysl kończą po chińskim Covecu budowę 20 km odcinka autostrady z Łodzi do Warszawy. Mimo, że Covec przestał realizować inwestycje w czerwcu 2011 roku, wciąż nie rozliczył się z podwykonawcami, którzy ni byli zgłoszeni do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, więc rząd nie mógł wziąć na siebie spłaty zobowiązań wobec nich.

- W październiku podpisaliśmy, jak i inni podwykonawcy, ugodę z firma Covec, na mocy której my zrezygnowaliśmy z dochodzenia zapłaty odsetek i wycofaliśmy toczące się sprawy w sądach, a strona chińska miała nam do końca roku zapłacić zaległe faktury - mówi Konstanty Sochacki, właściciel spółki Tekka, która dostarczała chińczykom materiały na budowę autostrady. – Zapłacili pierwsza transzę, dwóch ostatnich już nie i znowu nie ma z nimi kontaktu. Zaległości wynoszą ok. 600 tys. zł - dodaje Sochacki.

Tekka dostarczała też materiały na budowę A2 dla DSSu, który przejął budowę po Chińczykach. Przestała po tym, jak DSS przestał płacić. Piasek na budowę w połowie grudnia przestała dostarczać jedna z kopalni. – Zalegają nam ok. 10 mln zł – mówi jeden z dostawców materiałów.

DSS zalega tez z płatnościami wobec PKP Cargo, która dowoziła materiały na plac budowy.

- Mamy przeterminowane faktury wystawiony spółce DSS, jednak praktycznie wszystkie są zabezpieczone gwarancjami bankowymi – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Jak dodaje część zaległości DSS w ostatnim czasie uregulował.

Wszyscy mają umowy podpisane bezpośrednio z DSSem.

Tymczasem Michał Makarczyk, reprezentujący DSS w mediach twierdzi, że to sprawy zaległe. – DSS rozliczył się ze wszystkim podwykonawcami. Jeżeli ktoś ma niezapłacone faktury musiał być podwykonawca jednego z podwykonawcy – mówi.

Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że wszystkie faktury wystawiane przez DSS są regulowane na bieżąco. Mimo, że inwestycja jest opóźniona o ok. 4 tygodnie, nie ma zagrożenia nie wywiązania się z terminu oddania trasy z standardzie przejezdności na Euro 2012.

Jako pierwsza na realizacji projektu poległy Autostrada Mazowsze, czyli Stalexport i włoska Autostrade oraz Autostrada Południe — mariaż firm Budimex, Cintra Concessiones i Ferrovial-Agroman. Żadne z konsorcjum nie zdobyło jednak niezbędnego finansowania.

Potem w atmosferze skandalu z placu budowy zeszli chińczycy. DSS lider konsorcjum, które kończy inwestycje oddał czeskiemu partnerowi część przewidziany kontraktem prac o wartości 155 mln zł.

Udział DSS w kontrakcie wartym 615 mln zł netto będzie wynosi zgodnie z nowym podziałem g ok. 50 proc.

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy akcje DSS straciły na wartości prawie 70 proc. Dzisiaj zyskały o 0,6 proc.

Dolnośląskie Surowce Skalne wraz z czeska Bogl a Krysl kończą po chińskim Covecu budowę 20 km odcinka autostrady z Łodzi do Warszawy. Mimo, że Covec przestał realizować inwestycje w czerwcu 2011 roku, wciąż nie rozliczył się z podwykonawcami, którzy ni byli zgłoszeni do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, więc rząd nie mógł wziąć na siebie spłaty zobowiązań wobec nich.

- W październiku podpisaliśmy, jak i inni podwykonawcy, ugodę z firma Covec, na mocy której my zrezygnowaliśmy z dochodzenia zapłaty odsetek i wycofaliśmy toczące się sprawy w sądach, a strona chińska miała nam do końca roku zapłacić zaległe faktury - mówi Konstanty Sochacki, właściciel spółki Tekka, która dostarczała chińczykom materiały na budowę autostrady. – Zapłacili pierwsza transzę, dwóch ostatnich już nie i znowu nie ma z nimi kontaktu. Zaległości wynoszą ok. 600 tys. zł - dodaje Sochacki.

Biznes
Chiny wyciągają rękę do USA przed rozmowami. Program Orka opóźniony
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach