Eksport motoryzacji za 2011 rok przekroczy 19 mld euro

Ubiegłoroczny eksport aut i części może przekroczyć 19 mld euro. Byłby to najlepszy wynik branży motoryzacyjnej. Ale koniunktura, zwłaszcza w przypadku aut, zaczyna słabnąć

Publikacja: 24.01.2012 14:00

Eksport motoryzacji za 2011 rok przekroczy 19 mld euro

Foto: Fotorzepa, Magdalena Jodłowska

Pol­skie fa­bry­ki mo­to­ry­za­cyj­ne ma­ją po­wo­dy do za­do­wo­le­nia. We­dług pro­gnoz fir­my do­rad­czej Au­to­mo­ti­ve­Sup­pliers. pl war­tość ubie­gło­rocz­ne­go eks­por­tu sa­mo­cho­dów oraz czę­ści i kom­po­nen­tów do pro­duk­cji aut mo­że prze­kro­czyć 19 mld eu­ro. Był­by to naj­lep­szy wy­nik w hi­sto­rii bra­nży. Po­przed­ni re­kord z 2008 r. to 18,4 mld eu­ro. Po dzie­się­ciu mie­sią­cach 2011 r. by­ło to już ok. 16,2 mld eu­ro, co sta­no­wi­ło ok. 14 proc. pol­skie­go eks­por­tu ogó­łem.

– Do­bre wy­ni­ki to pochodna zamówień z Niemiec, gdzie w 2011 r. wy­pro­du­ko­wa­no aż 5,9 mln aut – tłu­ma­czy Ra­fał Or­łow­ski, ana­li­tyk Au­to­mo­ti­ve­Sup­pliers. pl. War­tość pol­skie­go eks­por­tu do nie­miec­kich fa­bryk sa­mo­cho­dów za pierw­sze dzie­sięć mie­się­cy ubie­głe­go ro­ku (to naj­now­sze da­ne Eu­ro­sta­tu) się­gnę­ła 4,7 mld eu­ro, czy­li bli­sko 30 proc. ca­łe­go wy­ni­ku bra­nży.

Naj­więk­szą część eks­por­to­wych wpły­wów wciąż da­je sprze­daż sa­mo­cho­dów. Od stycz­nia do paź­dzier­ni­ka przy­nio­sła 5,8 mld eu­ro. Ale per­spek­ty­wy tej gru­py eks­por­te­rów nie są zbyt po­myśl­ne. We­dług In­sty­tu­tu Sa­mar pro­duk­cja aut oso­bo­wych i do­staw­czych w pol­skich fa­bry­kach już zma­la­ła w ubie­głym ro­ku w po­rów­na­niu z po­przed­nim o 7 proc. (do 825,5 tys. sztuk). A na­le­ży za­kła­dać, że w tym ro­ku bę­dzie jesz­cze mniej­sza, bo w Eu­ro­pie, do­kąd tra­fia prze­szło 90 proc. aut z pol­skich fa­bryk, za­kła­da­ny jest co naj­mniej 5-pro­cen­to­wy spa­dek po­py­tu. – Spo­dzie­wa­my się, że w pierw­szych trzech mie­sią­cach na­sza pro­duk­cja bę­dzie o 10 proc. mniej­sza w po­rów­na­niu z pierw­szym kwar­ta­łem ubie­głe­go ro­ku – po­twier­dza An­drzej Kor­pak, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny GM Ma­nu­fac­tu­ring Po­land. Rocz­ne­go pla­nu pro­duk­cji nie zde­cy­do­wał się ujaw­nić Fiat w Ty­chach (w ub. ro­ku zmniej­szył pro­duk­cję o po­nad 12 proc.)

Jest więc bar­dzo praw­do­po­dob­ne, że te­raz mo­to­rem eks­por­tu bę­dą czę­ści i ak­ce­so­ria sa­mo­cho­do­we. W pierw­szych dzie­się­ciu mie­sią­cach ub. ro­ku ich sprze­daż wzro­sła rok do ro­ku o bli­sko 10 proc., do 5,4 mld eu­ro. Ro­snąć mo­że rów­nież eks­port sil­ni­ków wy­so­ko­prę­żnych: ta trze­cia na­sza spe­cjal­ność da­ła już 2,1 mld eu­ro, o  28 proc. wię­cej niż rok wcze­śniej. Do­bre wy­ni­ki po­wi­nien od­no­to­wać ta­kże eks­port au­to­bu­sów, któ­rych je­ste­śmy trze­cim pro­du­cen­tem w Eu­ro­pie. – Spo­dzie­wa­my się tu lek­kie­go wzro­stu – twier­dzi Alek­san­der Kie­rec­ki z fir­my ana­li­tycz­nej JMK i spe­cja­li­stycz­ne­go por­ta­lu in­fo­bus.

Dobry koniec roku:

Obec­na pro­gno­za eks­por­tu zo­sta­ła pod­wyż­szo­na wzglę­dem prze­wi­dy­wań z li­sto­pa­da 2011 ro­ku o bli­sko pół mi­liar­da eu­ro. Po­wo­dem są nad­spo­dzie­wa­nie do­bre wy­ni­ki eks­por­te­rów z wrze­śnia i paź­dzier­ni­ka. Natomiast per­spek­ty­wę więk­sze­go eks­por­tu czę­ści niż aut zapowiada prze­łom trze­cie­go i czwar­te­go kwar­ta­łu ub.r., gdy trzy mie­sią­ce z rzę­du pod wzglę­dem war­to­ści do­mi­no­wa­ły wła­śnie kom­po­nen­ty.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Pol­skie fa­bry­ki mo­to­ry­za­cyj­ne ma­ją po­wo­dy do za­do­wo­le­nia. We­dług pro­gnoz fir­my do­rad­czej Au­to­mo­ti­ve­Sup­pliers. pl war­tość ubie­gło­rocz­ne­go eks­por­tu sa­mo­cho­dów oraz czę­ści i kom­po­nen­tów do pro­duk­cji aut mo­że prze­kro­czyć 19 mld eu­ro. Był­by to naj­lep­szy wy­nik w hi­sto­rii bra­nży. Po­przed­ni re­kord z 2008 r. to 18,4 mld eu­ro. Po dzie­się­ciu mie­sią­cach 2011 r. by­ło to już ok. 16,2 mld eu­ro, co sta­no­wi­ło ok. 14 proc. pol­skie­go eks­por­tu ogó­łem.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne