Porty zapowiadają inwestycje

Ubie­gło­rocz­ne wzro­sty prze­ła­dun­ku kon­te­ne­rów w naj­więk­szych pol­skich mor­skich ter­mi­na­lach wy­nio­sły 30 – 40 proc. Ich za­rząd­cy pla­nu­ją in­we­sty­cje za ok. 200 mln zł

Publikacja: 30.01.2012 00:31

Porty zapowiadają inwestycje

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman Piotr Wittman

– Ozna­ki nad­cho­dzą­cej re­ce­sji lub ko­niunk­tu­ry je­ste­śmy w sta­nie za­uwa­żyć już na kil­ka mie­się­cy przed ich glo­bal­nym po­ja­wie­niem się – mó­wi Krzysz­tof Szym­bor­ski, pre­zes ter­mi­na­lu prze­ła­dun­ko­we­go BCT Gdy­nia.

W ubie­głym ro­ku spół­ka prze­ła­do­wa­ła 361,86 tys. kon­te­ne­rów, czy­li o pra­wie 30 proc. wię­cej niż w ro­ku 2010. – Wy­nik ten był moż­li­wy dzię­ki m.in. ścią­gnię­ciu do BCT ar­ma­to­ra OOCL z Hongkon­gu, po­zy­ska­niu no­wych kon­trak­tów dla prze­my­słu sa­mo­cho­do­we­go czy też uru­cho­mie­niu bez­po­śred­nie­go po­łą­cze­nia z por­ta­mi bry­tyj­ski­mi – wy­ja­śnia­ją wła­dze BCT.

DCT Gdańsk w ubie­głym ro­ku prze­ła­do­wał 635 tys. kon­te­ne­rów, o ok. 40 proc. wię­cej niż w ro­ku 2010. – W 2012 r. ocze­ku­je­my dwu­cy­fro­we­go wzro­stu pro­cen­to­we­go prze­ła­dun­ków i ob­słu­że­nia po­nad 1 mln kon­te­ne­rów – pod­kre­śla Ja­dwi­ga Gra­bow­ska, rzecz­nik DCT Gdańsk. Nie­co bar­dziej za­cho­waw­cze pro­gno­zy na bie­żą­cy rok ma gdyń­ski BCT. Wła­dze spół­ki pla­nu­ją utrzy­mać wy­ni­ki na po­zio­mie z 2011 r. – To w per­spek­ty­wie nad­cho­dzą­cej sta­gna­cji go­spo­dar­czej bę­dzie sa­tys­fak­cjo­nu­ją­cym re­zul­ta­tem – mó­wi pre­zes Szym­bor­ski.

Obie spół­ki pla­nu­ją na nad­cho­dzą­cy rok sze­reg in­we­sty­cji. BCT roz­po­czy­na pro­gram in­we­sty­cyj­ny o war­to­ści po­nad 153 mln zł. Spół­ce uda­ło się po­zy­skać na roz­wój fi­nan­so­wa­nie z do­ta­cji unij­nych. Bruk­se­la do­ło­ży 35 proc. war­to­ści in­we­sty­cji. Do 2015 ro­ku BCT ma wzbo­ga­cić się w no­wy sprzęt, in­fra­struk­tu­rę i sys­te­my in­for­ma­tycz­ne. Za­ku­pio­ne zo­sta­ną no­we suw­ni­ce i in­ny sprzęt prze­ła­dun­ko­wy. Pla­ny prze­wi­du­ją rów­nież mo­der­ni­za­cje pla­ców i dro­gi. Ter­mi­nal, któ­ry obec­nie mo­że rocz­nie ob­słu­żyć 750 tys. kon­te­ne­rów bę­dzie mógł prze­ła­do­wać w cią­gu 12 mie­się­cy 1,2 mln sztuk.

DCT mo­że już te­raz prze­ła­do­wy­wać 1 mln kon­te­ne­rów rocz­nie. Na 2012 r. spół­ka za­pla­no­wa­ła zwięk­sze­nie po­jem­no­ści pla­ców skła­do­wych tak, by w 2013 ro­ku móc ob­słu­żyć już 1,5 kon­te­ne­rów. W pierw­szej po­ło­wie 2011 r. DCT Gdańsk za­po­wie­dział in­we­sty­cje war­te 900 mln zł. Te­raz o ta­kich wy­dat­kach jed­nak na ra­zie nie ma mo­wy.

– Por­ty mor­skie od­no­to­wu­ją wzro­st. To od­zwier­cie­dla, w ja­kiej kon­dy­cji są pol­scy im­por­te­rzy i eks­por­te­rzy, któ­rzy na­pę­dza­ją go­spo­dar­kę­ – pod­su­mo­wu­je Szym­bor­ski.

– Ozna­ki nad­cho­dzą­cej re­ce­sji lub ko­niunk­tu­ry je­ste­śmy w sta­nie za­uwa­żyć już na kil­ka mie­się­cy przed ich glo­bal­nym po­ja­wie­niem się – mó­wi Krzysz­tof Szym­bor­ski, pre­zes ter­mi­na­lu prze­ła­dun­ko­we­go BCT Gdy­nia.

W ubie­głym ro­ku spół­ka prze­ła­do­wa­ła 361,86 tys. kon­te­ne­rów, czy­li o pra­wie 30 proc. wię­cej niż w ro­ku 2010. – Wy­nik ten był moż­li­wy dzię­ki m.in. ścią­gnię­ciu do BCT ar­ma­to­ra OOCL z Hongkon­gu, po­zy­ska­niu no­wych kon­trak­tów dla prze­my­słu sa­mo­cho­do­we­go czy też uru­cho­mie­niu bez­po­śred­nie­go po­łą­cze­nia z por­ta­mi bry­tyj­ski­mi – wy­ja­śnia­ją wła­dze BCT.

Biznes
Chiny wyciągają rękę do USA przed rozmowami. Program Orka opóźniony
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach