Reklama

Porty zapowiadają inwestycje

Ubie­gło­rocz­ne wzro­sty prze­ła­dun­ku kon­te­ne­rów w naj­więk­szych pol­skich mor­skich ter­mi­na­lach wy­nio­sły 30 – 40 proc. Ich za­rząd­cy pla­nu­ją in­we­sty­cje za ok. 200 mln zł

Publikacja: 30.01.2012 00:31

Porty zapowiadają inwestycje

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman Piotr Wittman

– Ozna­ki nad­cho­dzą­cej re­ce­sji lub ko­niunk­tu­ry je­ste­śmy w sta­nie za­uwa­żyć już na kil­ka mie­się­cy przed ich glo­bal­nym po­ja­wie­niem się – mó­wi Krzysz­tof Szym­bor­ski, pre­zes ter­mi­na­lu prze­ła­dun­ko­we­go BCT Gdy­nia.

W ubie­głym ro­ku spół­ka prze­ła­do­wa­ła 361,86 tys. kon­te­ne­rów, czy­li o pra­wie 30 proc. wię­cej niż w ro­ku 2010. – Wy­nik ten był moż­li­wy dzię­ki m.in. ścią­gnię­ciu do BCT ar­ma­to­ra OOCL z Hongkon­gu, po­zy­ska­niu no­wych kon­trak­tów dla prze­my­słu sa­mo­cho­do­we­go czy też uru­cho­mie­niu bez­po­śred­nie­go po­łą­cze­nia z por­ta­mi bry­tyj­ski­mi – wy­ja­śnia­ją wła­dze BCT.

DCT Gdańsk w ubie­głym ro­ku prze­ła­do­wał 635 tys. kon­te­ne­rów, o ok. 40 proc. wię­cej niż w ro­ku 2010. – W 2012 r. ocze­ku­je­my dwu­cy­fro­we­go wzro­stu pro­cen­to­we­go prze­ła­dun­ków i ob­słu­że­nia po­nad 1 mln kon­te­ne­rów – pod­kre­śla Ja­dwi­ga Gra­bow­ska, rzecz­nik DCT Gdańsk. Nie­co bar­dziej za­cho­waw­cze pro­gno­zy na bie­żą­cy rok ma gdyń­ski BCT. Wła­dze spół­ki pla­nu­ją utrzy­mać wy­ni­ki na po­zio­mie z 2011 r. – To w per­spek­ty­wie nad­cho­dzą­cej sta­gna­cji go­spo­dar­czej bę­dzie sa­tys­fak­cjo­nu­ją­cym re­zul­ta­tem – mó­wi pre­zes Szym­bor­ski.

Obie spół­ki pla­nu­ją na nad­cho­dzą­cy rok sze­reg in­we­sty­cji. BCT roz­po­czy­na pro­gram in­we­sty­cyj­ny o war­to­ści po­nad 153 mln zł. Spół­ce uda­ło się po­zy­skać na roz­wój fi­nan­so­wa­nie z do­ta­cji unij­nych. Bruk­se­la do­ło­ży 35 proc. war­to­ści in­we­sty­cji. Do 2015 ro­ku BCT ma wzbo­ga­cić się w no­wy sprzęt, in­fra­struk­tu­rę i sys­te­my in­for­ma­tycz­ne. Za­ku­pio­ne zo­sta­ną no­we suw­ni­ce i in­ny sprzęt prze­ła­dun­ko­wy. Pla­ny prze­wi­du­ją rów­nież mo­der­ni­za­cje pla­ców i dro­gi. Ter­mi­nal, któ­ry obec­nie mo­że rocz­nie ob­słu­żyć 750 tys. kon­te­ne­rów bę­dzie mógł prze­ła­do­wać w cią­gu 12 mie­się­cy 1,2 mln sztuk.

DCT mo­że już te­raz prze­ła­do­wy­wać 1 mln kon­te­ne­rów rocz­nie. Na 2012 r. spół­ka za­pla­no­wa­ła zwięk­sze­nie po­jem­no­ści pla­ców skła­do­wych tak, by w 2013 ro­ku móc ob­słu­żyć już 1,5 kon­te­ne­rów. W pierw­szej po­ło­wie 2011 r. DCT Gdańsk za­po­wie­dział in­we­sty­cje war­te 900 mln zł. Te­raz o ta­kich wy­dat­kach jed­nak na ra­zie nie ma mo­wy.

Reklama
Reklama

– Por­ty mor­skie od­no­to­wu­ją wzro­st. To od­zwier­cie­dla, w ja­kiej kon­dy­cji są pol­scy im­por­te­rzy i eks­por­te­rzy, któ­rzy na­pę­dza­ją go­spo­dar­kę­ – pod­su­mo­wu­je Szym­bor­ski.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama