Porty zapowiadają inwestycje

Ubie­gło­rocz­ne wzro­sty prze­ła­dun­ku kon­te­ne­rów w naj­więk­szych pol­skich mor­skich ter­mi­na­lach wy­nio­sły 30 – 40 proc. Ich za­rząd­cy pla­nu­ją in­we­sty­cje za ok. 200 mln zł

Publikacja: 30.01.2012 00:31

Porty zapowiadają inwestycje

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman Piotr Wittman

– Ozna­ki nad­cho­dzą­cej re­ce­sji lub ko­niunk­tu­ry je­ste­śmy w sta­nie za­uwa­żyć już na kil­ka mie­się­cy przed ich glo­bal­nym po­ja­wie­niem się – mó­wi Krzysz­tof Szym­bor­ski, pre­zes ter­mi­na­lu prze­ła­dun­ko­we­go BCT Gdy­nia.

W ubie­głym ro­ku spół­ka prze­ła­do­wa­ła 361,86 tys. kon­te­ne­rów, czy­li o pra­wie 30 proc. wię­cej niż w ro­ku 2010. – Wy­nik ten był moż­li­wy dzię­ki m.in. ścią­gnię­ciu do BCT ar­ma­to­ra OOCL z Hongkon­gu, po­zy­ska­niu no­wych kon­trak­tów dla prze­my­słu sa­mo­cho­do­we­go czy też uru­cho­mie­niu bez­po­śred­nie­go po­łą­cze­nia z por­ta­mi bry­tyj­ski­mi – wy­ja­śnia­ją wła­dze BCT.

DCT Gdańsk w ubie­głym ro­ku prze­ła­do­wał 635 tys. kon­te­ne­rów, o ok. 40 proc. wię­cej niż w ro­ku 2010. – W 2012 r. ocze­ku­je­my dwu­cy­fro­we­go wzro­stu pro­cen­to­we­go prze­ła­dun­ków i ob­słu­że­nia po­nad 1 mln kon­te­ne­rów – pod­kre­śla Ja­dwi­ga Gra­bow­ska, rzecz­nik DCT Gdańsk. Nie­co bar­dziej za­cho­waw­cze pro­gno­zy na bie­żą­cy rok ma gdyń­ski BCT. Wła­dze spół­ki pla­nu­ją utrzy­mać wy­ni­ki na po­zio­mie z 2011 r. – To w per­spek­ty­wie nad­cho­dzą­cej sta­gna­cji go­spo­dar­czej bę­dzie sa­tys­fak­cjo­nu­ją­cym re­zul­ta­tem – mó­wi pre­zes Szym­bor­ski.

Obie spół­ki pla­nu­ją na nad­cho­dzą­cy rok sze­reg in­we­sty­cji. BCT roz­po­czy­na pro­gram in­we­sty­cyj­ny o war­to­ści po­nad 153 mln zł. Spół­ce uda­ło się po­zy­skać na roz­wój fi­nan­so­wa­nie z do­ta­cji unij­nych. Bruk­se­la do­ło­ży 35 proc. war­to­ści in­we­sty­cji. Do 2015 ro­ku BCT ma wzbo­ga­cić się w no­wy sprzęt, in­fra­struk­tu­rę i sys­te­my in­for­ma­tycz­ne. Za­ku­pio­ne zo­sta­ną no­we suw­ni­ce i in­ny sprzęt prze­ła­dun­ko­wy. Pla­ny prze­wi­du­ją rów­nież mo­der­ni­za­cje pla­ców i dro­gi. Ter­mi­nal, któ­ry obec­nie mo­że rocz­nie ob­słu­żyć 750 tys. kon­te­ne­rów bę­dzie mógł prze­ła­do­wać w cią­gu 12 mie­się­cy 1,2 mln sztuk.

DCT mo­że już te­raz prze­ła­do­wy­wać 1 mln kon­te­ne­rów rocz­nie. Na 2012 r. spół­ka za­pla­no­wa­ła zwięk­sze­nie po­jem­no­ści pla­ców skła­do­wych tak, by w 2013 ro­ku móc ob­słu­żyć już 1,5 kon­te­ne­rów. W pierw­szej po­ło­wie 2011 r. DCT Gdańsk za­po­wie­dział in­we­sty­cje war­te 900 mln zł. Te­raz o ta­kich wy­dat­kach jed­nak na ra­zie nie ma mo­wy.

– Por­ty mor­skie od­no­to­wu­ją wzro­st. To od­zwier­cie­dla, w ja­kiej kon­dy­cji są pol­scy im­por­te­rzy i eks­por­te­rzy, któ­rzy na­pę­dza­ją go­spo­dar­kę­ – pod­su­mo­wu­je Szym­bor­ski.

– Ozna­ki nad­cho­dzą­cej re­ce­sji lub ko­niunk­tu­ry je­ste­śmy w sta­nie za­uwa­żyć już na kil­ka mie­się­cy przed ich glo­bal­nym po­ja­wie­niem się – mó­wi Krzysz­tof Szym­bor­ski, pre­zes ter­mi­na­lu prze­ła­dun­ko­we­go BCT Gdy­nia.

W ubie­głym ro­ku spół­ka prze­ła­do­wa­ła 361,86 tys. kon­te­ne­rów, czy­li o pra­wie 30 proc. wię­cej niż w ro­ku 2010. – Wy­nik ten był moż­li­wy dzię­ki m.in. ścią­gnię­ciu do BCT ar­ma­to­ra OOCL z Hongkon­gu, po­zy­ska­niu no­wych kon­trak­tów dla prze­my­słu sa­mo­cho­do­we­go czy też uru­cho­mie­niu bez­po­śred­nie­go po­łą­cze­nia z por­ta­mi bry­tyj­ski­mi – wy­ja­śnia­ją wła­dze BCT.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?