Lekki wzrost widowni w kinach

Tylko Multikino i małe kina przyciągnęły w I kw. br. więcej widzów niż rok temu. Cinema City i Helios zanotowały 13-,14-proc. spadki

Publikacja: 21.05.2012 00:32

Lekki wzrost widowni w kinach

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

11,1 mln biletów, o 19 tys. więcej niż rok wcześniej, sprzedały polskie kina w I kwartale 2012 r. – wynika z danych Boxoffice.pl. To spore zaskoczenie, biorąc pod uwagę spore spadki, jakie wykazały dwie kinowe grupy Cinema City International i Helios w tym okresie. Frekwencja operatorów skurczyła się odpowiednio o 14,4 proc., do 3,83 mln, i o 13 proc., do 2,1 mln, czyli łącznie o prawie milion biletów.

Cinema City ratowało przychody z polskiego rynku, podnosząc ceny: średnia cena wejściówki wzrosła o 5,8 proc., do 19,35 zł. W efekcie polskie kina przyniosły zagranicznej spółce 122 mln zł, o 2,4 proc. mniej niż rok temu. W podobnym tempie – o 2,7 proc., do 53,8 mln zł – spadły przychody Heliosa.

Wyniki Cinema City i Heliosa odzwierciedlają zawartość kinowego repertuaru, w którym największym hitem okazało się „W ciemności" Agnieszki Holland, przyciągając ponad 1,1 mln widzów. Dobrze sprzedawały się też bilety na „Kota w Butach" czy „Sherlocka Holmesa".

W rezultacie na rynku wygranymi okazały się Multikino (dla którego oznacza to odwrócenie trendu spadkowego) oraz mniejsze, jedno-, dwusalowe kina, które wyświetlały „W ciemności".

Multikino, odkąd przestało myśleć o giełdowym debiucie, nie ujawnia danych dotyczących frekwencji w grupie. Jednak Mariusz Spisz, prezes spółki zależnej operatora – Multikino Media – przyznaje, że w I kwartale br. wzrosła. Wraz z nią także przychody kierowanej przez niego spółki, odpowiadającej za sprzedaży reklamy kinowej. – To między innymi efekt wyższej niż rok temu frekwencji w kinach Multikina, do czego przyczyniła się m. in. współpraca z Orange przy projekcie „Środy z Orange" – mówi Spisz, nie podając szczegółów.

Według Kantar Media udział Multikino Media w rynku reklamy kinowej wzrósł w I kw. br. z 29,7 mln zł do 72,3 mln zł. Nie oznacza to jednak skokowego wzrostu przychodów całej kinowej grupy, bo dane te nie uwzględniają rabatów, jakie uzyskują reklamodawcy.

Według domu mediowego Starlink cały rynek reklamy kinowej w I kw. br. miał wartość 23,4 mln zł (o 18 proc. więcej niż rok temu). – Mimo wszystko dane Kantar Media oddają prawdziwą tendencję. Rynek wzrósł i nasz udział w nim także – mówi Spisz.

Według Agory udział w rynku reklamy zwiększył także Helios: z 4,5 mln zł miał 19 proc. tego tortu.

Branża obawia się, że kolejne miesiące nie będą dla niej najlepsze. – Jesteśmy w trakcie sprzedaży pakietów sponsorskich związanych z Euro 2012, więc powstrzymam się z oceną, jaki może być dla rynku kinowego II kwartał. Dla całego rynku mediów wielką niewiadomą jest rozwój wydarzeń po Euro 2012. Moim zdaniem  III kwartał może być najtrudniejszy – uważa Spisz.

11,1 mln biletów, o 19 tys. więcej niż rok wcześniej, sprzedały polskie kina w I kwartale 2012 r. – wynika z danych Boxoffice.pl. To spore zaskoczenie, biorąc pod uwagę spore spadki, jakie wykazały dwie kinowe grupy Cinema City International i Helios w tym okresie. Frekwencja operatorów skurczyła się odpowiednio o 14,4 proc., do 3,83 mln, i o 13 proc., do 2,1 mln, czyli łącznie o prawie milion biletów.

Cinema City ratowało przychody z polskiego rynku, podnosząc ceny: średnia cena wejściówki wzrosła o 5,8 proc., do 19,35 zł. W efekcie polskie kina przyniosły zagranicznej spółce 122 mln zł, o 2,4 proc. mniej niż rok temu. W podobnym tempie – o 2,7 proc., do 53,8 mln zł – spadły przychody Heliosa.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni