Osiem aut dla wschodzących rynków

Toyota zapowiedziała wypuszczenie ośmiu nowych modeli samochodów kompaktowych w cenie około 12 500 dolarów w krajach rozwijających się i zakłada sprzedaż ponad miliona rocznie w 100 krajach do 2015 r.

Publikacja: 27.05.2012 10:39

Osiem aut dla wschodzących rynków

Foto: Bloomberg

Największa japońska firma motoryzacyjna ogłosiła, że zamierza rozpocząć produkcję ośmiu nowych modeli samochodów w jej fabrykach w Tajlandii, Indonezji, Indiach i Brazylii. Jedno auto ma kosztować około miliona jenów (12 500 dolarów) albo więcej. Japończycy będą dążyć do zapewnienia 100-procentowej produkcji komponentów lokalnie, by zmniejszyć koszty, co będzie wymagać wzmocnienia prac badawczo-rozwojowych.

Do 2013 r. moce produkcyjne na wschodzących rynkach wzrosną do 3,1 mln pojazdów rocznie z 2,38 mln w 2010 r., dorównując poziomowi w Japonii.

- My nie sprzedajemy samochodów po 500 tys. jenów — stwierdził wiceprezes Yukitoshi Funo na spotkaniu z dziennikarzami w centrali w Tokio. Zaprzeczył tym samym informacji dziennika „Asahi Shimbun", jakoby firma pracowała nad pojazdem za 500 tys. jenów (6300 dolarów) na rynek indyjski, który byłby sprzedawany pod nową marką koło 2016 r. Dodał, że tańsze pojazdy są specjalnością filii Toyoty, Daihatsu.

- To nie nasza kategoria. My chcemy wzmocnić obecność w segmentach, w których możemy być konkurencyjni. Jest wiele innych opcji dla klientów szukających pojazdów w tej cenie, także używane.

Nowe modele będą w równymi stopniu przeznaczone dla wschodzących rynków, m.in. dla Chin,. Indonezji i Brazylii, ale jeśli spodobają się klientom USA czy w Europie, to pomyślimy elastycznie o sprzedawaniu ich tam — dodał Funo.

Japończycy, którzy stracili w ubiegłym roku pierwsze miejsce na świecie, chcą zmniejszyć zależność od dojrzałych rynków Ameryki Płn., Europy i Japonii. Pragną przesunąć punkt ciężkości na takie rynki jak Chiny, Indie i Brazylia, gdzie Volkswagen, GM i Hyundai stanowią już czołówkę.

- Na wschodzących rynkach cztery czy pięć firm samochodowych stara się o prymat w wielkości sprzedaży. Zwłaszcza w Azji Płd. -Wsch. Volkswagen i inni chcą pozbawić nas przewagi, więc nie możemy spoczywać na laurach — wyjaśnił Funo.

W 2010 r. firma wypuściła kompakt Etios na indyjskim rynku z podstawową ceną 10 tys. dolarów, znacznie wyższą od wyrobów konkurentów, jak choćby Tata Motors, którego Nano kosztuje tylko 2900 dolarów. Etios jest częścią szerszego planu mającego doprowadzić do tego, by połowa sprzedaży Toyoty na świecie przypadała na wschodzące rynki wobec 45 proc. w 2011 r. i 18 w 2000 r.

Producent aut marki Toyota, Lexus, Daihatsu i Hino sprzedał w ostatni roku do 31 marca 7,35 mln pojazdów.

Funo przedstawił niewiele szczegółów o nowych modelach Toyoty, ale stwierdził, że będzie w nich czynnik „podniecenia". — Samochody muszą mieć czynnik podniecenia — kiedy ojciec kupuje je, musi zyskać szacunek rodziny, która powinna powiedzieć: dobra robota, tatku. A rodzina powinna cieszyć się, że takim samochodem pojedzie podczas weekendu na piknik — wyjaśnił wiceprezes.

Zmieniając temat Funo zauważył, że Myanmar jest na razie zbyt małym rynkiem., ale dodał, że Toyota ma nań oko i czeka, kiedy wprowadzi kolejne reformy demokratyczne i otworzy szeroko drzwi dla biznesu.

Największa japońska firma motoryzacyjna ogłosiła, że zamierza rozpocząć produkcję ośmiu nowych modeli samochodów w jej fabrykach w Tajlandii, Indonezji, Indiach i Brazylii. Jedno auto ma kosztować około miliona jenów (12 500 dolarów) albo więcej. Japończycy będą dążyć do zapewnienia 100-procentowej produkcji komponentów lokalnie, by zmniejszyć koszty, co będzie wymagać wzmocnienia prac badawczo-rozwojowych.

Do 2013 r. moce produkcyjne na wschodzących rynkach wzrosną do 3,1 mln pojazdów rocznie z 2,38 mln w 2010 r., dorównując poziomowi w Japonii.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?