Jak poinformował wiceminister transportu Rosji, nowy rosyjsko-chiński samolot na bazie największego rosyjskiego samolotu pasażerskiego Ił-96, który produkowany jest od lat 80tych XX w.
Będzie go projektować wspólna spółka rosyjskiego koncernu lotniczego OAK (producent m.in. najnowszego Sukhoi SuperJet-100) oraz chiński Comac. Rosjanie wniosą doświadczenie i własność intelektualną, a Chińczycy - pieniądze. Produkcja ma być prowadzona w Chinach.
Strony nie podały kosztów przedsięwzięcia. Program samolotu średniego zasięgu SS-100 (ten który w maju rozbił się w Indonezji podczas lotu pokazowego) kosztował ok. 42 mld rubli (1,3 mld. dol.).
Obecnie produkcja dalekosiężnych Ił-96-300 nie odbywa się seryjnie, ale na indywidualne zamówienia. A te są sporadyczne, bo świat wybiera nowocześniejsze i ekonomiczniejsze Airbus i Boeing.
Michaił Pogosjan prezes OAK jeszcze w 2011 r zapowiadał, że koncern pracuje nad dalekosiężnym samolotem. Obecnie Rosja produkuje samoloty średniego zasięgu jak An-148 i SS-100 i TU-204.