Siedem województw wciąż nie ogłosiło przetargu na obsługę tras kolejowych od grudnia 2012 r. Nie mają też podpisanych umów długoletnich.
Taka sytuacja jest w województwach: śląskim, dolnośląskim, lubuskim, łódzkim, wielkopolskim, małopolskim i zachodniopomorskim. Część nie zamierza przetargów organizować w ogóle, przekazując obsługę coraz większej liczby tras swoim przewoźnikom. W części z nich umowy podpisane z Przewozami Regionalnymi obowiązują do końca 2013 lub 2015 r.
Przetargu na obsługę połączeń nie zamierza też organizować Wielkopolska, która ma swoją spółkę Koleje Wielkopolskie. – Zwiększamy liczbę zadań dla naszego przewoźnika – mówi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. – Koleje Wielkopolskie przejmą od grudnia obsługę kolejnych połączeń z Poznania do Zbąszynka i z Poznania do Kutna przez Konin. Pozostałe trasy powierzymy Przewozom Regionalnym – mówi marszałek Jankowiak.
Docelowo województwo chce podzielić rynek połączeń kolejowych po połowie pomiędzy obie spółki. Od grudnia 2013 r. Koleje Wielkopolskie mają obsługiwać jeszcze trasę z Poznania do Gniezna i Inowrocławia.
Coraz więcej zadań swojej spółce powierza też marszałek śląski. Niewykluczone, że od grudnia przejmie ona obsługę wszystkich połączeń na swoim terenie. – Wszystko wskazuje na to, że nie będziemy organizować przetargu na obsługę linii kolejowych w naszym regionie – mówi Adam Matusewicz, marszałek śląski, mimo że chętnych na obsługę tras jest trzech przewoźników.