Komisja Europejska zarzuca nam nie przekazywanie informacji o środkach podjętych w celu przeprowadzania badania zdarzenia po każdym poważnym wypadku na morzu. Celem takich badań jest ustalenie przyczyn wypadków i wyciągnięcie wniosków służących poprawie bezpieczeństwa morskiego w przyszłości. Nie powołując niezależnego organu odpowiedzialnego za prowadzenie tego rodzaju badań, Polska ogranicza możliwości poprawy bezpieczeństwa morskiego.
Przepisy unijne mają na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego oraz zapobieganie zanieczyszczeniom przez statki przez nałożenie na państwa członkowskie obowiązku przeprowadzania badania zdarzenia po każdym poważnym wypadku na morzu. Określają podstawowe zasady regulujące badanie przyczyn wypadków, w tym wymóg powołania niezależnego organu do prowadzenia badań zdarzeń w sektorze transportu morskiego i zobowiązują państwa członkowskie do wdrożenia wspomnianych zasad najpóźniej do dnia 17 czerwca 2011 r. Polska nie zrobiła tego do tej pory.
Jak uzasadnia swój krok Bruksela, nie podejmując koniecznych środków, państwa członkowskie sabotują możliwości poprawy na przyszłość i spowalniają postępy całej UE w tej ważnej dziedzinie.