Reklama

PBG: Jerzy Wiśniewski nie jest już prezesem

Jerzy?Wiśniewski zrezygnował ze stanowiska prezesa PBG, a Przemysław Szkudlarczyk z funkcji wiceprezesa

Publikacja: 29.06.2012 05:29

Jerzy Wiśniewski, były prezes PBG

Jerzy Wiśniewski, były prezes PBG

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

Obydwaj przejdą do rady nadzorczej. Zastąpią Piotra Bienia i Andreasa Madeja, którzy złożyli rezygnacje. Pierwsze posiedzenie rady w zmienionym składzie odbędzie się dzisiaj. Rada zdecyduje zapewne o uzupełnieniu składu zarządu.

PBG jest jedną z największych grup budowlanych w Polsce. W połowie czerwca sąd ogłosił upadłość układową spółki.?Problemy z płynnością związane są m.in. z zaangażowaniem w realizację dużych kontraktów autostradowych i nierozliczeniem prac na Stadionie Narodowym. Negatywny wpływ na sytuację spółki miało również wycofanie się hiszpańskiego OHL z transakcji przejęcia Hydrobudowy Polska i Aprivii (za pakiety kontrolne akcji tych firm PBG miało otrzymać 506 mln zł) oraz wycofanie się banku z finansowania przejęcia Rafako (66 proc. akcji tej firmy kosztowało wielkopolską spółkę 592,7 mln zł).

Jak zmiany kadrowe w PBG oceniają analitycy? – Rezygnacja prezesa i wiceprezesa może być elementem rozmów prowadzonych z wierzycielami. Być może ta zmiana została wymuszona przez obligatariuszy i banki – mówi Robert Maj z KBC Securities. – Sytuacja, w jakiej znajduje się grupa PBG, sprzyja wprowadzaniu zmian personalnych. Większy wpływ na spółkę mają teraz również inwestorzy finansowi i chyba z tego korzystają – dodaje.

Inny analityk mówi, że fundusze już od dłuższego czasu nie miały zaufania do prezesa budowlanej firmy. Jego zdaniem presja na zmiany w zarządzie PBG mogła pochodzić również ze strony banków.

Wiśniewski informuje, że PBG wciąż negocjuje z potencjalnym inwestorem strategicznym. – Jeśli wejdzie on do spółki, to układ bardzo szybko się ziści i zostanie zawarty na lepszych warunkach dla wierzycieli – mówi.

Reklama
Reklama

Analitycy są jednak sceptyczni. – Szanse na pozyskanie inwestora strategicznego wydają się bardzo nikłe. Kluczową sprawą jest zapewnienie firmie kapitału obrotowego niezbędnego do realizacji kontraktów. Czynnikiem, który w dużej mierze może mieć wpływ na powodzenie układu, będzie zachowanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i to, czy zgodzi się na zwiększenie budżetów na kontraktach – mówi Maj. – Nie sądzę bowiem, że znajdzie się ktoś, kto wyda kilkaset milionów złotych na finansowanie kapitału obrotowego PBG bez gwarancji uniknięcia kar i bez urealnienia kosztorysów na kontraktach – dodaje.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama