PBG: Jerzy Wiśniewski nie jest już prezesem

Jerzy?Wiśniewski zrezygnował ze stanowiska prezesa PBG, a Przemysław Szkudlarczyk z funkcji wiceprezesa

Publikacja: 29.06.2012 05:29

Jerzy Wiśniewski, były prezes PBG

Jerzy Wiśniewski, były prezes PBG

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

Obydwaj przejdą do rady nadzorczej. Zastąpią Piotra Bienia i Andreasa Madeja, którzy złożyli rezygnacje. Pierwsze posiedzenie rady w zmienionym składzie odbędzie się dzisiaj. Rada zdecyduje zapewne o uzupełnieniu składu zarządu.

PBG jest jedną z największych grup budowlanych w Polsce. W połowie czerwca sąd ogłosił upadłość układową spółki.?Problemy z płynnością związane są m.in. z zaangażowaniem w realizację dużych kontraktów autostradowych i nierozliczeniem prac na Stadionie Narodowym. Negatywny wpływ na sytuację spółki miało również wycofanie się hiszpańskiego OHL z transakcji przejęcia Hydrobudowy Polska i Aprivii (za pakiety kontrolne akcji tych firm PBG miało otrzymać 506 mln zł) oraz wycofanie się banku z finansowania przejęcia Rafako (66 proc. akcji tej firmy kosztowało wielkopolską spółkę 592,7 mln zł).

Jak zmiany kadrowe w PBG oceniają analitycy? – Rezygnacja prezesa i wiceprezesa może być elementem rozmów prowadzonych z wierzycielami. Być może ta zmiana została wymuszona przez obligatariuszy i banki – mówi Robert Maj z KBC Securities. – Sytuacja, w jakiej znajduje się grupa PBG, sprzyja wprowadzaniu zmian personalnych. Większy wpływ na spółkę mają teraz również inwestorzy finansowi i chyba z tego korzystają – dodaje.

Inny analityk mówi, że fundusze już od dłuższego czasu nie miały zaufania do prezesa budowlanej firmy. Jego zdaniem presja na zmiany w zarządzie PBG mogła pochodzić również ze strony banków.

Wiśniewski informuje, że PBG wciąż negocjuje z potencjalnym inwestorem strategicznym. – Jeśli wejdzie on do spółki, to układ bardzo szybko się ziści i zostanie zawarty na lepszych warunkach dla wierzycieli – mówi.

Analitycy są jednak sceptyczni. – Szanse na pozyskanie inwestora strategicznego wydają się bardzo nikłe. Kluczową sprawą jest zapewnienie firmie kapitału obrotowego niezbędnego do realizacji kontraktów. Czynnikiem, który w dużej mierze może mieć wpływ na powodzenie układu, będzie zachowanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i to, czy zgodzi się na zwiększenie budżetów na kontraktach – mówi Maj. – Nie sądzę bowiem, że znajdzie się ktoś, kto wyda kilkaset milionów złotych na finansowanie kapitału obrotowego PBG bez gwarancji uniknięcia kar i bez urealnienia kosztorysów na kontraktach – dodaje.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca