Reklama

Więcej firm opłaca faktury z opóźnieniem

Mimo ustalania krótszych terminów zapłaty przedsiębiorstwa w Polsce mają większe problemy z terminowym uzyskiwaniem należności niż w innych krajach

Publikacja: 12.07.2012 02:15

Więcej firm opłaca faktury z opóźnieniem

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski Bartek Sadowski

Średni termin na płatność ustalany w relacjach z kontrahentem krajowym wynosi w Polsce 22,5 dnia, a w przypadku partnera zagranicznego wzrasta do 29 dni. Przedsiębiorcy w Europie Wschodniej ustalają je odpowiednio na 31 i 38 dni, a w Europie Zachodniej na 39 i 35 dni – wynika z raportu firmy Atradius. Jednocześnie polskie firmy są najbardziej skore do oferowania zniżki za wcześniejszą zapłatę faktury – decyduje się na to ponad jedna trzecia badanych.

Najwyraźniej nie jest to optymalna strategia, ponieważ aż 4 proc. należności polskich firm było w ostatnich sześciu miesiącach nieściągalnych. W Europie Wschodniej wskaźnik ten wynosi średnio  2 proc., a na Zachodzie 3 proc. – To, że firmy pilnują terminów płatności, niestety nie przekłada się na faktyczne zapłaty. Problem ten jest szczególnie widoczny w segmencie?małych i średnich przedsiębiorstw – mówi Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający firmy Atradius w Polsce.

Średnio 28 i 24 proc. całkowitej wartości faktur wystawianych przez ankietowanych odpowiednio ich krajowym i zagranicznym klientom było płaconych po terminie. Najczęściej wymienianym powodem opóźnień w dokonywaniu przez klientów płatności zarówno w kraju (74 proc. odpowiedzi), jak i za granicą (43 proc.) były ograniczenia związane z płynnością. Sytuacja ma małe szanse na poprawę w nadchodzących kwartałach. Dwukrotnie więcej polskich przedsiębiorców spodziewa się, że w najbliższych miesiącach ryzyko związane z kredytem kupieckim wzrośnie. Mniej jest tych, którzy liczą na poprawę sytuacji.

Nadchodzące miesiące będą szczególnie trudne dla branży finansowej, budowlanej oraz wszelkich z nią powiązanych, jak np. stalowej czy transportowej. Ponad połowa ankietowanych zadeklarowała, że będzie bardziej czujna przy weryfikacji kontrahentów oraz będzie przywiązywać większą wagę do dotychczasowych doświadczeń handlowych.

Zgodnie z zapowiedziami, ok. 10 proc. firm chce korzystać z ubezpieczenia, a kolejne 37 proc. rozszerzy zakres polisy.

Reklama
Reklama

– To dobra informacja dla branży, jednak należy wziąć pod uwagę, że zainteresowani kupnem ubezpieczenia będą w większości ci przedsiębiorcy, którzy już doświadczyli problemów, zatem ich kontrahenci nie są wiarygodni. A to przełoży się na cenę produktu. Zaproponowane warunki niekoniecznie będą atrakcyjne – mówi Paweł Szczepankowski.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama