Reklama

Sprzedaż lokalnego piwa rośnie, ale wolniej

O 8 proc. urosła sprzedaż regionalnych browarów w pierwszej połowie 2012 roku. Liczyły na lepszy wynik

Publikacja: 05.08.2012 20:33

Żywiec szacuje, że w pierwszej połowie tego roku łączna sprzedaż piwa urosła w Polsce o 7 proc.

Żywiec szacuje, że w pierwszej połowie tego roku łączna sprzedaż piwa urosła w Polsce o 7 proc.

Foto: Fotorzepa, Pasterski Radek PR Pasterski Radek

- Spodziewamy się podwojenia sprzedaży w 2012 r. - mówi „Rz" Krzysztof Panek, prezes browaru Fortuna z Wielkopolski. Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich (SRBP), przyznaje, że nie brakuje małych i średnich producentów, których sprzedaż zwiększyła się w pierwszym półroczu o ponad 20 proc. Jeszcze kilka miesięcy temu SRBP liczyło, że wzrost popytu na lokalne piwa zwiększy się w pierwszej połowie tego roku o kilkanaście procent. - Rosnący udział dyskontów w sprzedaży piw świadczy o tym, że konsumenci są coraz ostrożniejsi w wydawaniu pieniędzy - tłumaczy Olkowski.

Szef SRBP zwraca też uwagę, że spowolnienie tempa, w jakim rośnie popyt na regionalne trunki, może być też spowodowany większą aktywnością dużych producentów. – W odpowiedzi na stagnację popytu na ich produkty zasypali rynek nowościami. Część z nich to piwa, w których specjalizowały się do tej pory browary regionalne - mówi Olkowski.

Już w ubiegłym roku na nowości, m.in. piwa niepasteryzowane i pszeniczne, postawiła Grupa Żywiec, wicelider branży. W tym roku dołożyła do nich m.in. piwo z lemoniadą, które sprzedaje jako Warkę Radler. W tym roku do ofensywy przystąpiła też Kompania Piwowarska, lider rynku. Jej nowości to np. Lech Shandy z lemoniadą oraz Tyskie w wersji klasycznej (wyłącznie ze słodu jęczmiennego, chmielu i wody). Tylko w drugim kwartale 2012 r. sprzedaż tej marki urosła o 20 proc., a łączna sprzedaż Kompanii poszła w górę o ponad 11 proc. Jeszcze w ubiegłym roku finansowym (skończył się 31 marca 2012 r.) lider branży zanotował spadek sprzedaży na poziomie 4 proc.

Żywiec szacuje, że w pierwszej połowie tego roku łączna sprzedaż piwa urosła w Polsce o 7 proc. Według Kompanii tylko w drugim kwartale zwiększyła się o około jedną dziesiątą. Tak dobry wynik to nie zasługa Euro 2012. W samym czerwcu browary sprzedały, jak podaje Żywiec, o 1,5 proc. więcej piwa niż przed rokiem.

Sebastian Tołwiński, rzecznik prasowy Grupy Żywiec, zaznacza jednak, że w maju, bezpośrednio przed rozpoczęciem Euro, sprzedaż piwa Warki w limitowanym opakowaniu wzrosła o ponad 30 proc. w porównania z majem 2011 r. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży zanotowała również w czerwcu. Jakie będzie drugie półrocze dla producentów piwa w Polsce? - Kluczowy dla sprzedaży piwa w Polsce jest lipiec, a ten był słaby - mówi Olkowski.

Reklama
Reklama

Na umocnienie pozycji liczą jednak browary regionalne. - Docelowo ich udziały w całym rynku piwa mają szansę sięgnąć 10 proc. Dziś wynoszą 6-7 proc. - szacuje Olkowski. – Na rynku piw regionalnych przetrwają tylko ci producenci, którzy warzyć będą dobre piwo - uważa Marek Skrętny, dyrektor marketingu browaru Amber. - Najlepiej się będą sprzedawać piwa niszowe, np. pszeniczne, ciemne, czyli inne niż typowy lager - dodaje.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama