- Spodziewamy się podwojenia sprzedaży w 2012 r. - mówi „Rz" Krzysztof Panek, prezes browaru Fortuna z Wielkopolski. Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich (SRBP), przyznaje, że nie brakuje małych i średnich producentów, których sprzedaż zwiększyła się w pierwszym półroczu o ponad 20 proc. Jeszcze kilka miesięcy temu SRBP liczyło, że wzrost popytu na lokalne piwa zwiększy się w pierwszej połowie tego roku o kilkanaście procent. - Rosnący udział dyskontów w sprzedaży piw świadczy o tym, że konsumenci są coraz ostrożniejsi w wydawaniu pieniędzy - tłumaczy Olkowski.
Szef SRBP zwraca też uwagę, że spowolnienie tempa, w jakim rośnie popyt na regionalne trunki, może być też spowodowany większą aktywnością dużych producentów. – W odpowiedzi na stagnację popytu na ich produkty zasypali rynek nowościami. Część z nich to piwa, w których specjalizowały się do tej pory browary regionalne - mówi Olkowski.
Już w ubiegłym roku na nowości, m.in. piwa niepasteryzowane i pszeniczne, postawiła Grupa Żywiec, wicelider branży. W tym roku dołożyła do nich m.in. piwo z lemoniadą, które sprzedaje jako Warkę Radler. W tym roku do ofensywy przystąpiła też Kompania Piwowarska, lider rynku. Jej nowości to np. Lech Shandy z lemoniadą oraz Tyskie w wersji klasycznej (wyłącznie ze słodu jęczmiennego, chmielu i wody). Tylko w drugim kwartale 2012 r. sprzedaż tej marki urosła o 20 proc., a łączna sprzedaż Kompanii poszła w górę o ponad 11 proc. Jeszcze w ubiegłym roku finansowym (skończył się 31 marca 2012 r.) lider branży zanotował spadek sprzedaży na poziomie 4 proc.
Żywiec szacuje, że w pierwszej połowie tego roku łączna sprzedaż piwa urosła w Polsce o 7 proc. Według Kompanii tylko w drugim kwartale zwiększyła się o około jedną dziesiątą. Tak dobry wynik to nie zasługa Euro 2012. W samym czerwcu browary sprzedały, jak podaje Żywiec, o 1,5 proc. więcej piwa niż przed rokiem.
Sebastian Tołwiński, rzecznik prasowy Grupy Żywiec, zaznacza jednak, że w maju, bezpośrednio przed rozpoczęciem Euro, sprzedaż piwa Warki w limitowanym opakowaniu wzrosła o ponad 30 proc. w porównania z majem 2011 r. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży zanotowała również w czerwcu. Jakie będzie drugie półrocze dla producentów piwa w Polsce? - Kluczowy dla sprzedaży piwa w Polsce jest lipiec, a ten był słaby - mówi Olkowski.