Z tego powodu właśnie na berlińskim salonie   bierze udział    ponad 60 producentów związanych z branżą.ILA to najstarsze na świecie targi lotnicze, w 2012 roku odbędzie się już ich sto pierwsza edycja.To również jedna z największych tego typu imprez na świecie. W tym roku  wzięło w niej udział  ponad 1000 wystawców z  40 krajów .Polska ekspozycja zajmuje ponad 400 metrów kwadratowych .Pokazane zostały   m.in. samoloty MP-02 Czajka, EM-11 Orka, PZL M 28, Fregata J6, ZEN 1 oraz śmigłowiec Black Hawk. Swoje stoiska  mają firmy z Wielkopolskiego Klastra Lotniczego oraz Instytut Lotnictwa i Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk. Swoje akrobacje zaprezentowała  słynna grupa Żelazny.

Polska  została wybrana partnerem ILA  w końcu ubiegłego roku. To dlatego honorowym gościem berlińskich targów  był  wicepremier-minister gospodarki Waldemar Pawlak, który otworzył wystawę razem z  kanclerz Angelą Merkel, a razem z prezesem Lufthansy, Chrisem Franzem wziął udział w „chrzcie" Boeinga 747-8,który został nazwany Brandenburg, od landu który  otacza Berlin. Wyraźnie jednak polskiemu wicepremierowi spodobała sięwizyta w  eksponowanym na berlińskim lotnisku Airbusie 380, gdzie piloci ustąpili mu miejsca za sterami gigantycznej maszyny.

Emirates  zainauguruje swoje rejsy  z Dubaju do  Warszawy w lutym 2013 roku. Jak powiedział „Rz" wiceprezes dubajskiego przewoźnika,Volker Greiner „na początek" będzie to  mniejsza maszyna,także Airbus, ale model 330. Z Warszawy z przesiadką w Dubaju będzie można dolecieć  do 100 destynacji. Przy tym dubajska linia zamierza na polskim rynku współpracować z Lotem. Będzie tu konkurować z Qatar Airways,który swoje połączenia z Warszawy zainauguruje dwa miesiące wcześniej - 6 grudnia 2012.

Na berlińskiej wystawie nie zawiera się gigantycznych kontraktów, jak jest to w przypadku salonów lotniczych na paryskim Le Bourget, czy podlondyńskim Farnborough. Jest to raczej miejsce na pokazanie najnowszych rozwiązań dla lotnictwa, jak np specjalne „szarklety" Airbusa, specjalne zakończenia skrzydeł,które  pomagają oszczędzać paliwo, ultra lekkie siedzenia samolotowe, czy też całą gamę  najnowocześniejszych technologii do zastosowania tak w lotnictwie cywilnym, jak i wojskowym.

Danuta Walewska z Berlina