Rośnie sprzedaż drogich aut

Sprzedaż samochodów premium wzrosła o 10 proc., terenówek – nawet o jedną czwartą

Publikacja: 25.09.2012 02:52

Nowa Honda CR-V zwiększy udział modelu w sprzedaży marki

Nowa Honda CR-V zwiększy udział modelu w sprzedaży marki

Foto: Archiwum

Kryzys nie szkodzi drogim samochodom. Marki segmentu premium, mimo słabnącego rynku, sprzedają się dużo lepiej niż auta tańsze. Od początku roku rejestracje takich pojazdów wzrosły w Polsce o prawie 10 proc., czyli ponad trzykrotnie więcej niż samochodów klasyfikowanych w grupie marek popularnych. Zwiększa się także udział drogich marek w rynku: według Instytutu Samar, jeśli w końcu marca wynosił 7,27 proc., to w końcu maja 7,70 proc., a w końcu sierpnia już 7,95 proc.

Świetnie radzi sobie BMW, które od stycznia zwiększyło w Polsce sprzedaż w ujęciu rok do roku o ponad 23 proc. Jeszcze lepiej wyglądają wyniki należącej do tego bawarskiego koncernu marki Mini. Jej rejestracje poszybowały w górę o prawie 63 proc. W ubiegłym miesiącu cała Grupa BMW odnotowała najlepszy sierpniowy wynik w historii, sprzedając na świecie 121,6 tys. samochodów marek BMW, Mini i Rolls-Royce. – W kolejnych miesiącach spodziewamy się dalszego wzrostu – twierdzi Ian Robertson, członek zarządu BMW AG. Jego zdaniem ten rok może być dla marki rekordowy.

W Polsce z niemieckiej „wielkiej trójki" na drugim miejscu pod względem liczby sprzedanych w Polsce aut znalazło się Audi – blisko 3,4 tys. i wzrost o 30,6 proc. Na miejscu trzecim uplasował się Mercedes – 3,2 tys. samochodów, tj. w górę rok do roku o prawie 15 proc.

Kto kupuje drogie samochody? Okazuje się, że przede wszystkim przedsiębiorcy.

– Ten wzrost w dużym stopniu związany jest z rosnącym udziałem w sprzedaży firm, przy jednoczesnym spadku udziału klientów indywidualnych – zaznacza Wojciech Drzewiecki, szef Samaru.

Rośnie także rynek aut terenowo-rekreacyjnych, czyli grupy SUV. W Europie udział w rynku tego segmentu w ostatnich latach niemal się podwoił, rosnąc z 3,5 proc. w roku 2005 do 6,4 proc w ubiegłym.

W Polsce SUV-y cieszyły się wyjątkowym powodzeniem, gdy kończył się żywot kratki. W roku 2011 popyt zmalał, ale w roku obecnym znowu się odradza. W pierwszych ośmiu miesiącach sprzedaż podskoczyła o jedną czwartą w porównaniu z okresem styczeń–sierpień ubiegłego roku. Żaden inny segment nie zbliżył się nawet do jednej trzeciej tego wyniku. Zarejestrowano ponad 33,8 tys. takich samochodów, gdy rok wcześniej o 6,6 tys. mniej. W rezultacie udział terenówek w całym polskim rynku zwiększył się z 15,2 do przeszło 18,2 proc. Na przykład sprzedaż marki Jeep wzrosła o prawie 145 proc., Land Rovera o 39 proc. W niektórych markach terenówki są motorem sprzedaży, m.in. w Volvo: – XC 60 to najlepiej sprzedające się nasze auto – przyznaje Mariusz Nycz, dyrektor marketingu Volvo Polska.

Nowe modele segmentu SUV wprowadzają także marki popularne. Po rynkowym sukcesie modelu Hyundai ix35 na rynek wejdzie nowa generacja Hyundaia Santa Fe. Do salonów trafi także czwarta generacja Hondy CR-V, auta produkowanego od 1995 r., którego łączna sprzedaż na całym świecie przekroczyła już 5 mln sztuk. W Polsce udział CR-V w sprzedaży marki stanowi 25 proc. – Chcemy, żeby nowy model podniósł ten udział do 30 proc. – mówi Iwona Legęć, rzecznik Honda Poland.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.wozniak@rp.pl

Sprzedaż tańszych aut spada w Polsce i Europie

W sierpniu dwie trzecie z pierwszej piętnastki najsilniejszych na polskim rynku importerów zmniejszyły sprzedaż, przy czym w dół sunęły przede wszystkim marki tańsze. Czołówka polskiego rynku nie zmienia się: najwięcej sprzedaje Skoda, potem Volkswagen i Toyota, dalej Opel i Ford. Te dwie ostatnie marki mocno tracą rynek od samego początku roku, zwłaszcza Ford, który w sierpniu zmniejszył rejestracje w ujęciu rocznym o blisko połowę. Umacniają natomiast pozycję marki koreańskie – Hyundai i Kia oraz Chevrolet i Dacia. W Europie tak złego sierpnia już dawno nie było. Liczba rejestracji w krajach UE stopniała do niecałych 756 tys. To blisko 9-procentowy spadek w porównaniu z sierpniem ub. roku.

Kryzys nie szkodzi drogim samochodom. Marki segmentu premium, mimo słabnącego rynku, sprzedają się dużo lepiej niż auta tańsze. Od początku roku rejestracje takich pojazdów wzrosły w Polsce o prawie 10 proc., czyli ponad trzykrotnie więcej niż samochodów klasyfikowanych w grupie marek popularnych. Zwiększa się także udział drogich marek w rynku: według Instytutu Samar, jeśli w końcu marca wynosił 7,27 proc., to w końcu maja 7,70 proc., a w końcu sierpnia już 7,95 proc.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się