Reklama
Rozwiń
Reklama

Znów ostry spór Unia-USA o subwencje lotnicze

Unia Europejska stwierdziła, że Waszyngton nie zaprzestał subwencjonowania Boeinga i kieruje znowu skargę do WTO. Amerykanie odrzucili ten zarzut, wytykają Unii znacznie większa pomoc Airbusowi

Publikacja: 26.09.2012 18:12

„Przegląd przez Unie Europejską  amerykańskich starań, by dostosować się do orzeczenia WTO w sprawie nielegalnych subwencji w tzw. sprawie Boeinga wykazuje, że USA nie dotrzymały podjętych zobowiązań. Komisja Europejska  postanowiła  wiec zakwestionować w WTO amerykańskie niedostosowanie się" – stwierdza komunikat  z Brukseli.

Organizacja z Genewy uznała w marcu, że miliardy dolarów subwencji dla Boeinga były bezprawne i poleciła władzom USA, by skończyły z nimi do poniedziałku,  23 września.

Amerykanie poinformowali w  niedzielę, że pracowali przez 6 miesięcy z organami rządowymi, stanem Waszyngton i  siedzibą Boeinga w Wichita nad zapewnieniem zgodności z werdyktem WTO.

W poniedziałek biuro komisarza UE ds.handlu, Karela de Guchta potwierdziło otrzymanie komunikatu z  USA, Komisja przystąpiła do sprawdzania , czy Waszyngton dotrzymał ustaleń.

W obecnym oświadczeniu Bruksela podkreśla „brak informacji o amerykańskim powiadomieniu", a z  unijnego przeglądu wynika, że „Stany ani nie wycofały się z  nielegalnego subwencjonowania Boeinga, ani nie zlikwidowały szkodliwych skutków tego. Unia ma  nawet wskazówki, że Stany mogły w tym czasie tak naprawdę przyznać więcej nielegalnych subsydiów Boeingowi."

Reklama
Reklama

„Oczekiwaliśmy, że USA dostosują się w końcu w dobrej wierze do swych międzynarodowych zobowiązań i będą przestrzegać orzeczeń WTO, które wyraźnie potępiły subsydia dla Boeinga – stwierdził De Gucht. – USA nie pozostawiły nam innego wyboru, jak nalegać  wobec WTO na właściwe dotrzymanie jej werdyktu. Jesteśmy pewni, że ten proces doprowadzi ostatecznie do wyrównania warunków  działania w sektorze lotniczym".

Unia przypomniała, że organ rozjemczy WTO ustalił, iż władze federalne i stanowe przyznały Boeingowi w latach 1989-2006 subsydia 5-6  mld dolarów niezgodne z regułami WTO. Subwencje  po tym okresie oceniła na co najmniej 3,1 mld.

Stanowisko USA

- Z jednej strony mamy 90 mld dolarów nielegalnego finansowania Airbusa przez Unię, a  z drugiej 3-4 mld dla Boeinga – oświadczył ambasador USA przy WEO, Michael Punke.

Nie jest zaskoczony, że Unia wystąpiła do WTO o konsultacje po oświadczeniu Brukseli, że Waszyngton nie dotrzymał  poniedziałkowego terminu położenia kresu subwencjom dla Boeinga. – Procedura będzie szła swoim trybem, bo wiele subwencji istnieje nadal w Unii, zwłaszcza  dotyczące opracowania A380.

- My spełniliśmy orzeczenie WTO i uważamy, że Airbus tego nie zrobił- – powiedział dziennikarzom.

Na mocy porozumienia Brukseli z Waszyngtonem, strony maja teraz 15 dni na rozwiązanie tego sporu. Jeśli nie uda im  się, to WTO może powołać groupe rozjemcza (panel), która  oceni amerykańskie działania w likwidacji subwencji.

Reklama
Reklama

Spór o nie trwa do kilkunastu lat. Obie strony pomagają bezprawnie swym  producentom samolotów oskarżając się wzajemnie o naruszanie reguł WTO. Obie strony nie dostosowują się do orzeczeń z Genewy, a bez jej posrednictwa nie potrafią porozumieć się.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama