Reklama

Znów ostry spór Unia-USA o subwencje lotnicze

Unia Europejska stwierdziła, że Waszyngton nie zaprzestał subwencjonowania Boeinga i kieruje znowu skargę do WTO. Amerykanie odrzucili ten zarzut, wytykają Unii znacznie większa pomoc Airbusowi

Publikacja: 26.09.2012 18:12

„Przegląd przez Unie Europejską  amerykańskich starań, by dostosować się do orzeczenia WTO w sprawie nielegalnych subwencji w tzw. sprawie Boeinga wykazuje, że USA nie dotrzymały podjętych zobowiązań. Komisja Europejska  postanowiła  wiec zakwestionować w WTO amerykańskie niedostosowanie się" – stwierdza komunikat  z Brukseli.

Organizacja z Genewy uznała w marcu, że miliardy dolarów subwencji dla Boeinga były bezprawne i poleciła władzom USA, by skończyły z nimi do poniedziałku,  23 września.

Amerykanie poinformowali w  niedzielę, że pracowali przez 6 miesięcy z organami rządowymi, stanem Waszyngton i  siedzibą Boeinga w Wichita nad zapewnieniem zgodności z werdyktem WTO.

W poniedziałek biuro komisarza UE ds.handlu, Karela de Guchta potwierdziło otrzymanie komunikatu z  USA, Komisja przystąpiła do sprawdzania , czy Waszyngton dotrzymał ustaleń.

W obecnym oświadczeniu Bruksela podkreśla „brak informacji o amerykańskim powiadomieniu", a z  unijnego przeglądu wynika, że „Stany ani nie wycofały się z  nielegalnego subwencjonowania Boeinga, ani nie zlikwidowały szkodliwych skutków tego. Unia ma  nawet wskazówki, że Stany mogły w tym czasie tak naprawdę przyznać więcej nielegalnych subsydiów Boeingowi."

Reklama
Reklama

„Oczekiwaliśmy, że USA dostosują się w końcu w dobrej wierze do swych międzynarodowych zobowiązań i będą przestrzegać orzeczeń WTO, które wyraźnie potępiły subsydia dla Boeinga – stwierdził De Gucht. – USA nie pozostawiły nam innego wyboru, jak nalegać  wobec WTO na właściwe dotrzymanie jej werdyktu. Jesteśmy pewni, że ten proces doprowadzi ostatecznie do wyrównania warunków  działania w sektorze lotniczym".

Unia przypomniała, że organ rozjemczy WTO ustalił, iż władze federalne i stanowe przyznały Boeingowi w latach 1989-2006 subsydia 5-6  mld dolarów niezgodne z regułami WTO. Subwencje  po tym okresie oceniła na co najmniej 3,1 mld.

Stanowisko USA

- Z jednej strony mamy 90 mld dolarów nielegalnego finansowania Airbusa przez Unię, a  z drugiej 3-4 mld dla Boeinga – oświadczył ambasador USA przy WEO, Michael Punke.

Nie jest zaskoczony, że Unia wystąpiła do WTO o konsultacje po oświadczeniu Brukseli, że Waszyngton nie dotrzymał  poniedziałkowego terminu położenia kresu subwencjom dla Boeinga. – Procedura będzie szła swoim trybem, bo wiele subwencji istnieje nadal w Unii, zwłaszcza  dotyczące opracowania A380.

- My spełniliśmy orzeczenie WTO i uważamy, że Airbus tego nie zrobił- – powiedział dziennikarzom.

Na mocy porozumienia Brukseli z Waszyngtonem, strony maja teraz 15 dni na rozwiązanie tego sporu. Jeśli nie uda im  się, to WTO może powołać groupe rozjemcza (panel), która  oceni amerykańskie działania w likwidacji subwencji.

Reklama
Reklama

Spór o nie trwa do kilkunastu lat. Obie strony pomagają bezprawnie swym  producentom samolotów oskarżając się wzajemnie o naruszanie reguł WTO. Obie strony nie dostosowują się do orzeczeń z Genewy, a bez jej posrednictwa nie potrafią porozumieć się.

Biznes
Nowelizacja przepisów o KSC idzie na rząd. Nadal nie wszystko jest ustalone
Biznes
Alarmujący ranking gotowości opieki zdrowotnej Globsec. Polska trzecia od końca
Biznes
Asseco. Między wierszami widać rekordową dywidendę
Biznes
Amerykańscy żołnierze zostaną w Polsce, umowa UE–Mercosur i obniżka stóp
Biznes
Asseco idzie na rekord. Akcje drożeją
Reklama
Reklama