Reklama

10 mld zł na wojskowe śmigłowce

Armia kupi helikoptery za 10 mld zł. MON zapowiada największy przetarg od czasu zakupu myśliwców F-16

Publikacja: 28.09.2012 01:04

Już na początku października po podpisaniu decyzji o zakupach przez ministra obrony ruszą techniczne konsultacje z największymi producentami – ustaliła „Rz".

Resort obrony nie przewiduje specjalnej drogi finansowania śmigłowcowego kontraktu –  jak to było np. w przypadku zakupu samolotów F16. Pieniądze płacone w transzach mają pochodzić z budżetu MON.

Zamówienie na 70 nowych zamiast planowanych wcześniej 26 helikopterów zapowiedział w środę na poligonie w Drawsku premier Donald Tusk. – Rozstrzygnięcia konkursu spodziewam się na przełomie roku. Do maja 2013 r. powinniśmy podpisać finalne umowy o dostawy – mówi „Rz" Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej ds. modernizacji sił zbrojnych. Potwierdza, że w grze o miliardowe zamówienia pozostają światowi potentaci, którzy zgłosili się do wcześniejszego konkursu. MON od miesięcy przygotowywało przetarg na 26 wojskowych helikopterów.

– Helikoptery powinny być produkowane w kraju, a technologie ich wytwarzania spolonizowane maksymalnie. Propozycje montażu maszyn w Polsce z gotowych modułów to za mało. Nie kupimy śmigłowców od producentów, którzy nie podzielą się technologią, nie udostępnią kodów źródłowych, nie ulokują w kraju ośrodków serwisowych i napraw – podkreśla wiceminister. Decydenci z MON zakładali dotąd, że zamówią różne wersje specjalistyczne helikopterów: transportowe, poszukiwawczo-ratownicze czy zwalczania okrętów podwodnych – zbudowane na jednej, uniwersalnej platformie. Przy zwielokrotnionej skali zamówienia nie wykluczają, że dostawy obejmą różne typy helikopterów określonego producenta.

MON planuje, że dostawy śmigłowców rozpoczną się w 2014/15 i zakończą do 2022 r.

Reklama
Reklama

Zapowiedź znaczącego zwiększenia zamówień na śmigłowce z pewnością podniesie i tak gorącą temperaturę rywalizacji o polskie kontrakty. Walka już trwa i uczestniczą w niej światowi potentaci w śmigłowcowej branży: włosko-brytyjska AgustaWestland, francusko-niemiecki Eurocopter i amerykański Sikorsky Aircraft.

Uznawany dotąd za faworyta Sikorsky spełnia warunek produkcji helikopterów w Polsce. Pięć lat temu przejął PZL Mielec i teraz oferuje armii powstające na Podkarpaciu najnowsze wersje sprawdzonych w wielu konfliktach i armiach black hawków S-70i.

Kolejny z potentatów, włosko-brytyjski koncern AgustaWestland, w 2011 r. sprywatyzował PZL Świdnik. Oferuje nowoczesną, ale „nieostrzelaną" jeszcze konstrukcję: helikopter AW-149. Mieczysław Majewski, wiceszef podlubelskiej spółki, zapewnia, że koncern Agusta Westland w razie zwycięstwa w konkursie MON produkcję nowych helikopterów w całości ulokuje w Świdniku.

Eurocopter oferuje nieco większą od śmigłowców konkurencji maszynę EC-725 caracal. Jej bojowe wersje służą koalicji NATO w Afganistanie i robią wojskową karierę w Brazylii, Meksyku i krajach Dalekiego Wschodu. Eurocopter wyposażył w medyczne, mniejsze śmigłowce Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.  Koncern do tej pory poważnie nie inwestował nad Wisłą, ale jego szefowie zapowiadają, że w razie powodzenia w przetargu będą gotowi do przemysłowego zaangażowania w Polsce.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora, z.lentowicz@rp.pl

Już na początku października po podpisaniu decyzji o zakupach przez ministra obrony ruszą techniczne konsultacje z największymi producentami – ustaliła „Rz".

Resort obrony nie przewiduje specjalnej drogi finansowania śmigłowcowego kontraktu –  jak to było np. w przypadku zakupu samolotów F16. Pieniądze płacone w transzach mają pochodzić z budżetu MON.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Biznes
Amunicja dla wojska, wzrost cen mieszkań i złoto na historycznych szczytach
Biznes
Są pierwsze sukcesy deregulacji. Skorzystają wszyscy, nie tylko przedsiębiorcy
Biznes
Technologiczna odporność Europy. Jakie korzyści niesie program STEP
Biznes
Chiny kontra USA, konsumpcja napędza PKB, wymiana handlowa UE z Rosją
Biznes
Kielce: jak co roku centrum światowej debaty o obronności
Reklama
Reklama