Rusza promocja wołowiny z certyfikatem

Producenci szukają sposobu na zwiększenie spożycia wołowiny w Polsce. Zachętą do jej kupowania ma być znak gwarantujący wysoką jakość mięsa

Aktualizacja: 10.10.2012 15:39 Publikacja: 10.10.2012 14:53

Rusza promocja wołowiny z certyfikatem

Foto: Bloomberg

2,2 kg może wynieść w tym roku średnie spożycie wołowiny w Polsce – podaje Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego (PZPBM). Będzie niemal siedem razy niższe od przeciętnej unijnej. Jeszcze dwie dekady temu spożycie mięsa wołowego przekraczało w naszym kraju 10 kg per capita.

- Z badań wynika, że Polacy wysoko oceniają wołowinę. Uważają ją za zdrowe mięso, nadające się na specjalne okazje. Mimo to nie chcą jej kupować – mówi „Rz" Jerzy Wierzbicki, prezes PZPBM. – Powodem są wysoka cena i brak gwarancji wysokiej jakości przy każdym zakupie – dodaje.

Z danych PZPBM wynika, że tylko w latach 2003-2008 cena detaliczna rostbefu urosła o 82 proc. W tym samym czasie wieprzowy schab zdrożał o 18 proc.

Aby zmienić postrzeganie wołowiny przez Polaków i zachęcić ich do  jej kupowania PZPBM postanowił  wykorzystać sposób, który sprawdził się w Australii. Kilkanaście lat temu kraj ten borykał się ze spadkiem spożycia wołowiny. Antidotum na to okazał się system certyfikacji mięsa.

PZPBM stworzył własny system Quality Meat Program (QMP.) Kupując mięso wołowe z tym logo można mieć pewność, że jego cały proces produkcji podlegał kontroli, przez co jakość mięsa jest wysoka i powtarzalna.

Dziś w systemie QMP jest ok. 30 rolników i kilka przetwórni. PZPBM szacuje, że w  najbliższych latach liczba hodowców może zwiększyć się do 180-200. W 2015 roku zakłady mięsne powinny zakupić od rolników surowiec QMP za ok. 20 mln zł. Pięć lat później kwota ta ma sięgnąć 150 mln zł.

Przystąpieniem do systemu QMP zainteresowany jest Sokołów, jedna z największych firm mięsnych w Polsce.  - Idea jest bardzo  ciekawa – przyznaje Bogusław Miszczuk, prezes Sokołowa.

Spółka jest jednak nieco sceptyczna co do sukcesu certyfikacji. – W chwili obecnej nie ma na polskim rynku potencjalnego odbiorcy zainteresowanego zakupem  tego rodzaju mięsa – obawia się Miszczuk.  -W Polsce rozdrobnienie producentów bydła jest duże, więc pod ogromnym znakiem zapytanie stawia to zasadność wprowadzenia tego systemu. Cały łańcuch produkcyjny bydła ma być bowiem kontrolowany. A uwzględniając uwarunkowania panujące w Polsce w obecnej sytuacji byłoby to trudne - dodaje.

Aby wypromować w Polsce logo QMP PZPBM zaczyna od kampanii promocyjnej skierowanej przede wszystkim do dystrybutorów i restauratorów.  Program, który właśnie startuje potrwa trzy lata. Jego koszt to 1,6 mln euro, czyli ponad 6 mln zł. Połowę kwoty wyłożyła na niego UE.

- Jeżeli kampania przyniesie oczekiwane efekty, wówczas przeprowadzimy kolejną, już bezpośrednio skierowaną do konsumentów – mówi Wierzbicki.

Polski rynek przetwórstwa wołowiny szacowany jest na ok. 1 mld zł. Udział wołowiny QMP będzie więc początkowo niszowy.  –  Wiemy, że rozwijanie systemu i zmiana przyzwyczajeń konsumentów musi potrwać wiele lat. Pod uwagę trzeba wziąć także wpływ kryzysu na konsumpcję – uważa Jerzy Wierzbicki.

Do hodowania bydła ze znakiem QMP rolników mają zachęcić dotacje z Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Rozporządzenie w tej sprawie weszło życie dwa miesiące temu. Zakłada ono, że rolnik może przez pięć lat ubiegać się o zwrot kosztów związanych z udziałem w systemie. Rocznie to nie więcej niż 2,3 tys. zł.

W PROW są także zagwarantowane pieniądze dla grup producentów na promowanie żywności wysokiej jakości. – W tym roku grupa przetwórców powinna złożyć pierwszy wniosek w sprawie promocji QMP. Kolejnych spodziewamy się w przyszłym roku – mówi Wierzbicki.

2,2 kg może wynieść w tym roku średnie spożycie wołowiny w Polsce – podaje Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego (PZPBM). Będzie niemal siedem razy niższe od przeciętnej unijnej. Jeszcze dwie dekady temu spożycie mięsa wołowego przekraczało w naszym kraju 10 kg per capita.

- Z badań wynika, że Polacy wysoko oceniają wołowinę. Uważają ją za zdrowe mięso, nadające się na specjalne okazje. Mimo to nie chcą jej kupować – mówi „Rz" Jerzy Wierzbicki, prezes PZPBM. – Powodem są wysoka cena i brak gwarancji wysokiej jakości przy każdym zakupie – dodaje.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca