Rośnie sprzedaż ekożywności

Na rynku ekoproduktów nie widać skutków kryzysu. Jej sprzedaż może w tym roku zwiększyć się o 15 – 20 proc.

Publikacja: 11.10.2012 16:43

Rośnie sprzedaż ekożywności

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

- Certyfikowana żywność ekologiczna, m.in. ze względu na stosunkowo wysoką cenę, nie jest masowa i podlega takim samym trendom, jak produkty luksusowe, odporne na kryzys – mówi Robert Saluda, prezes zakładu mleczarskiego EkoŁukta.

W tym roku jego sprzedaż powinna się zwiększyć o 15 – 20 proc. Podobnej dynamiki na całym rynku spodziewają się też przedstawiciele branży, z którymi rozmawiała „Rz".

Aby wykorzystać rosnące zainteresowanie Polaków ekoproduktami, EkoŁukta zamierza w najbliższych tygodniach rozszerzyć ofertę swoich wyrobów. Dziś jej sprzedaż napędzają głównie twarogi i masło.

Zwiększaniu sprzedaży ekologicznej żywności w Polsce sprzyja też fakt, że rynek ten jest nadal młody. Polacy dopiero od kilku lat nadrabiają zaległości wobec sąsiadów z Zachodu Europy.

- Rynki zachodnie we wczesnej fazie swojego rozwoju rosły po kilkadziesiąt procent rok do roku i trend ten utrzymywał się przez kilkanaście lat – mówi Sylwia Rybicka, prezes spółki Symbio, produkującej m.in. przetwory z ekologicznych owoców.

Kilkanaście lat temu, gdy Symbio rozpoczynało produkcję ekologicznej żywności, większość produktów firmy trafiło za granicę. Kilka lat temu zdecydowała się wejść także na rynek polski. Wzrost popytu na swoje produkty wśród rodzimych konsumentów w Symbio tłumaczą m.in. rosnącą świadomością zalet ekoproduktów.

Z najnowszego badania TNS Opinie zleconego przez Organic Farma Zdrowia wynika, że 30 proc. Polaków kupuje żywność ekologiczną. Z tej grupy 4 proc. robi to stale. Pozostałe 26 proc. zaopatruje  się w ekożywność nieregularnie, ale zapowiada, że chce to robić częściej.

- W Polsce nadal jest spora grupa konsumentów, które nie wie czym jest żywność ekologiczna i co gwarantuje jej certyfikacja. Z drugiej strony osoby, które się nią interesują, wiedzą o niej coraz więcej – zwraca uwagę Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia.

Wiedza Polaków ma się zwiększać m.in. za sprawę kampanii informacyjnych. W ostatnich dniach ruszyła, skoncentrowana głównie na Internecie, akcje resortu rolnictwa. Kosztuje niecały 1 mln zł.

Producenci liczą na to, że kolejne lata będą dla nich równie udane. -  Coraz większa świadomość społeczeństwa dotycząca żywności ekologicznej i jej prozdrowotnego wpływu na życie człowieka jak i jego otoczenie, przełoży się bezpośrednio na wzrost popytu – uważa Rybicka. - W konsekwencji wraz ze wzrostem konsumpcji otworzy się wiele sklepów z żywnością ekologiczną a w sklepach spożywczych i hipermarketach żywność ekologiczna będzie szeroko dostępna. Przełoży się to bezpośrednio na wzrost sprzedaży. Konsumenci będą też poszukiwać bardziej złożonych produktów ekologicznych np.  takich jak dania gotowe.

- Certyfikowana żywność ekologiczna, m.in. ze względu na stosunkowo wysoką cenę, nie jest masowa i podlega takim samym trendom, jak produkty luksusowe, odporne na kryzys – mówi Robert Saluda, prezes zakładu mleczarskiego EkoŁukta.

W tym roku jego sprzedaż powinna się zwiększyć o 15 – 20 proc. Podobnej dynamiki na całym rynku spodziewają się też przedstawiciele branży, z którymi rozmawiała „Rz".

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zmarł Leonard Lauder, twórca światowego sukcesu koncernu Estée Lauder