W I półroczu (21 marca- 21 września) wyprodukowano 459 440 pojazdów wobec 792 286 rok  wcześniej – wynika z danych resortu przemysłu. Spadek produkcji uległ przyspieszeniu ostatniego miesiąca do 66 proc.  rok do roku.

Agencja ISNA nie podała żadnego wyjaśnienia  tego załamania w kraju, będącym największym na Bilskim Wschodzie producentem pojazdów, ponad 1,5 mln w ostatnim celnym roku.

Załamanie zbiegło się jednak z zaostrzeniem od początku roku zachodnich sankcji  wobec Iranu, zwłaszcza ze wstrzymaniem   przez Peugeota wysyłki podzespołów. Francuska firma jest głównym partnerem miejscowej Iran Khodro, która wytwarza dwa modele, 405 i 206 korzystając z 5-10 proc. elementów  sprowadzanych z Francji. Oba modele stanowią 40 proc. całej irańskiej produkcji samochodów osobowych.

Peugeot wstrzymał w lutym wysyłkę  podzespołów i wycofa większość swych  pracowników z powodu trudności powstałych po wprowadzeniu zachodniego embarga bankowego, które skomplikowało handel i wywołało brak dewiz. Ten ostatni nasilił się w ostatnich miesiącach prowadząc do  destabilizacji  walutowej, która z kolei utrudniła sytuację firm.

Kryzys płynności  i bezprecedensowy spadek produkcji od  20 lat grozi zamykaniem fabryk i zwalnianiem ludzi. Sektor motoryzacji zatrudnia bezpośrednio i pośrednio 500 tys. ludzi.