Coraz wolniejsze pociągi towarowe

Mimo prowadzonych od kilku lat inwestycji w modernizacje torów, pociągi towarowe kursują z roku na rok coraz wolniej i coraz bardziej się spóźniają

Publikacja: 21.10.2012 16:09

W pierwszym półroczy tego roku pociągi towarowe poruszały się po polskich torach ze średnią prędkością  25,75 km na godzinę  wynika z danych  Urzędu Transportu Kolejowego. W tym samym czasie   średnia prędkość handlowa w Unii Europejskiej przekroczyła 50 km na godzinę. Jak podje UTK, na sieci francuskiego zarządcy infrastruktury RFF (Réseau Ferré de France), drugiego w Europie pod względem długości zarządzanej infrastruktury liniowej, średnia prędkość pociągów towarowych oscylowała na poziomie 60 km/h, a dla pociągów długodystansowych (przekraczających 700-800 kilometrów długości trasy) wyniosła 65 km/h.

W Polsce  z roku na rok pociągi towarowe jeżdżą coraz wolniej, nie są to jednak różnice znaczące. W 2011 roku średnia prędkości wynosiła 25,58 km /h, a rok wcześniej  - 25,63 km na godzinę.

Pociągi też coraz bardziej się spóźniają. O ile jeszcze w pierwszym kwartale tego roku punktualnie przyjeżdżało 52,75 proc, pociągów, to już w II kwartale zaledwie 49,38 proc.  Bardziej punktualne są pociągi międzynarodowe, w I kwartale  56 proc. z nich przyjechało na czas, w II kwartale już 51 proc.  Średni czas opóźnienia w okresie od stycznia do marca wynosił 277 minut, a od kwietnia do czerwca – 298 minut.

Jak podają eksperci, głównym powodem  opóźnień pociągów i czynnikiem wpływającym na ich prędkość jest stan torów. Na pierwszym miejscu wskazują zamknięcia tras i na tzw. wąskie gardła, głównie na Śląsku.

Związek Niezależnych przewoźników wskazał 17 tras towarowych do naprawy i 459 wąskich gardeł, czyli  punktów na szlakach które zmuszają maszynistę do znacznego zmniejszenia prędkości. Jak apelują przewoźnicy, zwiększenie prędkości handlowej można osiągnąć przez pilny remont linii 131, czyli tzw. magistrali węglowej - połączenie Górnego Śląska z Gdynią. Jak wskazują do pilnego remontu nadaj się też linia 137 Katowice-Legnica, umożliwiająca wywóz kruszyw z kopalni na Dolnym Śląsku, linia 273 Wrocław-Szczecin łącząca Dolny Śląsk z portami w Szczecinie i Świnoujściu, linia 8 Warszawa-Kraków, linia 132 Bytom-Wrocław, czy linia nr 2 Warszawa-Terespol.

Jak informował Rafał Milczarski, prezes ZNTK, przewoźnicy zrzeszeni w stowarzyszeniu wskazali 459 "wąskich gardeł", z czego 72 odnosiły się do konkretnych punktów na sieci, 274 - większych odcinków, a 113 - do całych linii. Łącznie zgłaszają zastrzeżenia do ponad 11,7 tys. km linii. Tymczasem PKP PLK zarządza siecią ok 19 tys. km tras.

Coraz wolniejszy czas przejazdu to nie jedyny problem przewoźników kolejowych. W ciągu pierwszy ośmiu miesięcy tego  roku liczba obsługiwanych przez nich towarów spadła o ok. 9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu  poprzedniego roku. Przewieźli 150,2 mln ton ładunków, podczas gdy w okresie od stycznia do sierpnia 2011 roku – 165,5 mln ton  towarów.  Praca przewozowa, która bezpośrednio wpływa na wyniki finansowe spółek kolejowych zmalała w tym czasie o 11,4 proc. Największe spadki  towarów na torach miały w tym roku miejsce w czerwcu i w lipcu – odpowiednio o 14 i o 10 proc.

W pierwszym półroczy tego roku pociągi towarowe poruszały się po polskich torach ze średnią prędkością  25,75 km na godzinę  wynika z danych  Urzędu Transportu Kolejowego. W tym samym czasie   średnia prędkość handlowa w Unii Europejskiej przekroczyła 50 km na godzinę. Jak podje UTK, na sieci francuskiego zarządcy infrastruktury RFF (Réseau Ferré de France), drugiego w Europie pod względem długości zarządzanej infrastruktury liniowej, średnia prędkość pociągów towarowych oscylowała na poziomie 60 km/h, a dla pociągów długodystansowych (przekraczających 700-800 kilometrów długości trasy) wyniosła 65 km/h.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca