W pierwszym półroczy tego roku pociągi towarowe poruszały się po polskich torach ze średnią prędkością 25,75 km na godzinę wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego. W tym samym czasie średnia prędkość handlowa w Unii Europejskiej przekroczyła 50 km na godzinę. Jak podje UTK, na sieci francuskiego zarządcy infrastruktury RFF (Réseau Ferré de France), drugiego w Europie pod względem długości zarządzanej infrastruktury liniowej, średnia prędkość pociągów towarowych oscylowała na poziomie 60 km/h, a dla pociągów długodystansowych (przekraczających 700-800 kilometrów długości trasy) wyniosła 65 km/h.
W Polsce z roku na rok pociągi towarowe jeżdżą coraz wolniej, nie są to jednak różnice znaczące. W 2011 roku średnia prędkości wynosiła 25,58 km /h, a rok wcześniej - 25,63 km na godzinę.
Pociągi też coraz bardziej się spóźniają. O ile jeszcze w pierwszym kwartale tego roku punktualnie przyjeżdżało 52,75 proc, pociągów, to już w II kwartale zaledwie 49,38 proc. Bardziej punktualne są pociągi międzynarodowe, w I kwartale 56 proc. z nich przyjechało na czas, w II kwartale już 51 proc. Średni czas opóźnienia w okresie od stycznia do marca wynosił 277 minut, a od kwietnia do czerwca – 298 minut.
Jak podają eksperci, głównym powodem opóźnień pociągów i czynnikiem wpływającym na ich prędkość jest stan torów. Na pierwszym miejscu wskazują zamknięcia tras i na tzw. wąskie gardła, głównie na Śląsku.
Związek Niezależnych przewoźników wskazał 17 tras towarowych do naprawy i 459 wąskich gardeł, czyli punktów na szlakach które zmuszają maszynistę do znacznego zmniejszenia prędkości. Jak apelują przewoźnicy, zwiększenie prędkości handlowej można osiągnąć przez pilny remont linii 131, czyli tzw. magistrali węglowej - połączenie Górnego Śląska z Gdynią. Jak wskazują do pilnego remontu nadaj się też linia 137 Katowice-Legnica, umożliwiająca wywóz kruszyw z kopalni na Dolnym Śląsku, linia 273 Wrocław-Szczecin łącząca Dolny Śląsk z portami w Szczecinie i Świnoujściu, linia 8 Warszawa-Kraków, linia 132 Bytom-Wrocław, czy linia nr 2 Warszawa-Terespol.