Może i starsze, ale tanie

Ten rok przyniósł rekord otwarć centrów wyprzedażowych. Do walki o wciąż rosnący rynek ruszył także Antoni Ptak, potentat handlu hurtowego

Publikacja: 25.10.2012 01:49

Może i starsze, ale tanie

Foto: Fotorzepa, Marcin Zubrzycki Marcin Zubrzycki

W tym roku otwarte zostały centra wyprzedażowe o powierzchni aż 34 tys. mkw. Odkąd tego typu inwestycje rozpoczęły się w Polsce, to najlepszy wynik. Nie ma w tym przypadku – konsumenci systematycznie ograniczają wydatki, zwłaszcza jeśli chodzi o odzież i obuwie, co dodatkowo skłania ich do wyboru tego typu sklepów.

W outletach można kupić co prawda głównie ubrania ze starszych kolekcji – pozostałe po wyprzedażach czy próbne serie – jednak są minimum o 30 proc., a nawet do 70 proc. tańsze niż w sklepach tych samych firm w centrach handlowych.

Jednak nie tylko są to rzeczy sprzed kilku lat – dzisiaj większość firm odzieżowych wprowadza w jednym sezonie po co najmniej kilka kolekcji, dlatego aby zrobić miejsce na nowe produkty, te starsze trzeba gdzieś wycofać. Dlatego potencjał dla rynku wciąż jest duży.

Nowe inwestycje

Choć według prognoz firmy doradczej Cushman & Wakefield już ogłoszone plany zakładają uruchomienie w przyszłym roku obiektów o powierzchni 19,7 tys. mkw., to nie ma mowy o końcu rozwoju rynku. Spore inwestycje w tym segmencie zapowiada bowiem Antoni Ptak, potentat handlu hurtowego, który przeprowadził już znaczące inwestycje pod Łodzią. Niedawno uruchomiony Ptak Outlet kosztował ok. 80 mln zł i docelowo znajdzie się w nim 120–140 sklepów znanych marek. – Inwestycja pod Łodzią to dopiero pierwszy krok. Naszym zdaniem w Polsce jest jeszcze miejsce na kolejne tego typu obiekty, dlatego w ciągu dwóch lat planujemy budowę kolejnych 4–5. Jednak na razie nie chcę mówić w jakich lokalizacjach – mówi Tomasz Szypuła, członek rady nadzorczej spółki Centrum Targowe Ptak.

– Otrzymujemy wiele ofert od bardzo znanych firm z zagranicy. Jak widać, zainteresowanie tym segmentem jest spore – dodaje Tomasz Szypuła. Jak wyjaśnia, w uruchomionym właśnie obiekcie sporo klientów to goście z zagranicy, zwłaszcza Rosji czy Ukrainy, co z punktu widzenia firm wynajmujących tam lokale jest doskonałą informacją.

Także inni gracze na rynku planują kolejne projekty. Już drugie swoje centrum tego typu buduje w Warszawie hiszpański Neinver, firma planuje również inwestycję w Szczecinie. Otwarte w 2002 roku centrum Factory było pierwszym tego typu projektem w naszym kraju.

– Tempo rozwoju rynku centrów wyprzedażowych jest pochodną rozwoju i dojrzewania rynku handlowego w Polsce – wzrost liczby sklepów i ilości niesprzedanego towaru rodzi potrzebę stworzenia dodatkowego kanału dystrybucji – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy konsultant z działu wycen i doradztwa w Cushman & Wakefield.

Konkurencja z sieci

Jednak nawet outlety mają coraz większą konkurencję, zwłaszcza w Internecie. Centra outletowe znajdują się z reguły na obrzeżach miast, co oznacza, że wyprawa do nich zajmuje zazwyczaj sporo czasu. Tymczasem zakupy w sieci są zarówno szybsze, jak i dają możliwość polowania na porównywalne okazje cenowe. Zwłaszcza dzięki powstającym od niedawna klubom zakupowym, które także oferują produkty z poprzednich kolekcji, często bardzo znanych marek, jak Burberry, D&G, DKNY czy Hugo Boss, do tego w mocno obniżonych cenach.

– Dzisiejsi konsumenci przyzwyczajeni są do kupowania usług czy produktów w okazyjnych,  wyjątkowych cenach. Tego samego oczekują w przypadku zakupu odzieży, butów i w ten trend wpisują się centra outletowe – jednocześnie oferując przyjemność z dokonywania zakupów na żywo, co jest jedną z głównych zalet w porównaniu z zakupami internetowymi – uważa Dawid Rutkowski, odpowiedzialny za inwestycje w nieruchomości handlowe w Polonia Property Funds i Peakside Polonia Management, właścicieli centrów outletowych Fashion House.

– Codziennie nowe wyprzedaże i rabaty produktów znanych marek modowych, outdoorowych, sportowych – to powód popularności dobrych centrów wyprzedażowych. Przy czym, moim zdaniem, szczególną popularnością będą cieszyć się obiekty skupiające jak najszerszą ofertę zakupową w jednym miejscu – dodaje.

Większe przeceny

Outlety w Polsce jednak wciąż nie dają się porównywać z tymi znanymi z Europy Zachodniej czy USA. Tam obniżki cen starszych kolekcji sięgają nawet 90 proc. Dodatkowo poza markami najpopularniejszymi swoje sklepy otwierają tam także te z najwyższej półki. W centrum Seravalle pod Mediolanem, największym tego typu obiekcie w Europie obok Calvina Kleina, Prady, Burberry, Versace, są także sklepy Bulgari czy Salvatore Ferragamo.

W Polsce nawet jeśli produkty tego typu marek pojawiają się w centrach wyprzedażowych, to są to raczej pojedyncze sztuki, a o tak wysokim poziomie obniżek cen można niestety zapomnieć. Dopóki polski rynek handlowy w większym stopniu nie nasyci się markami z wyższej półki, ich produkty wciąż będą drogie, nawet podczas akcji promocyjnych czy wyprzedaży.

Opinia dla „Rz"

Katarzyna Michnikowska Cushman & Wakefield

Po okresie dynamicznego rozwoju centrów wyprzedażowych w latach 2005–2007 obecnie obserwujemy drugą falę podaży. Ilość sieci oraz liczba ich sklepów w Polsce w ostatnich latach nie rośnie gwałtownie. W Polsce rynek outletów rozwija się, ponieważ deweloperzy działający w tym sektorze starają się zająć jak najlepsze pozycje w nowych outletowych lokalizacjach, np. Łodzi (Ptak Outlet) czy Szczecinie (Outlet Park Szczecin) oraz ze względu na wielkość rynku ponownie w Warszawie (Factory Annopol). Przewidujemy dalszy dynamiczny rozwój rynku centrów outletowych dopiero w perspektywie długoterminowej.

Amerykanie znów pójdą do sklepów

Już tak łatwo nie ulegamy modom

Amerykanie na obchody tegorocznego Halloween wydadzą 8 mld dol., 10,4 proc. więcej niż rok temu. W Polsce mimo starań handlowców święto się nie przyjęło. Rekordowe 170 mln konsumentów w USA zapowiada, że na tegoroczne Halloween planuje specjalne wydatki. To 71,5 proc. populacji – rok temu było to 68,6 proc. Z danych branżowej organizacji National Retail Federation oraz BIGinsight wynika, że klienci wydadzą średnio 79,82 dol. na osobę wobec 72,31 dol. w 2011 r., głównie na dekoracje, kostiumy oraz słodycze. – Detaliści są do sezonu doskonale przygotowani i nie powinni zostać z zapasami niesprzedanego towaru – uważa Matthew Shay, prezes National Retail Federation. Na wskroś komercyjne święto handlowcy próbowali także przenieść na polski rynek, jednak – a może na szczęście – z mizernym sukcesem. Z ich punktu widzenia to naturalne przedłużenie sezonu świątecznego i szansa na jeszcze większy wzrost obrotów. Choć okolicznościowe gadżety z dyniami (zarówno naturalnymi, jak i plastikowymi) na czele pojawiają się w naszych sklepach, to Polacy fanami Halloween nie zostali. Jak przyznają firmy, zainteresowanie kostiumami czy okolicznościowymi gadżetami jest stosunkowo niewielkie. W wielu przedszkolach pod presją rodziców rezygnuje się także z organizowania specjalnych balów, które były pretekstem do kupowania drogich kostiumów, nienadających się do innego wykorzystania. Niespecjalnie przyjął się także zwyczaj wędrówek dzieci zbierających słodycze. Okazuje się, że polscy konsumenci mają pewne granice tolerancji.

W tym roku otwarte zostały centra wyprzedażowe o powierzchni aż 34 tys. mkw. Odkąd tego typu inwestycje rozpoczęły się w Polsce, to najlepszy wynik. Nie ma w tym przypadku – konsumenci systematycznie ograniczają wydatki, zwłaszcza jeśli chodzi o odzież i obuwie, co dodatkowo skłania ich do wyboru tego typu sklepów.

W outletach można kupić co prawda głównie ubrania ze starszych kolekcji – pozostałe po wyprzedażach czy próbne serie – jednak są minimum o 30 proc., a nawet do 70 proc. tańsze niż w sklepach tych samych firm w centrach handlowych.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca