Szara strefa handlu dieslem to 7 proc. rynku

W tym roku do Polski wleje się około 1 mln m sześc. nielegalnego oleju napędowego – wynika z najnowszych szacunków branży paliwowej

Publikacja: 04.11.2012 23:44

Sprzedaż benzyny i diesla gwałtownie spada

Sprzedaż benzyny i diesla gwałtownie spada

Foto: Rzeczpospolita

Zrzeszone w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego spółki alarmują, bo trzeci kwartał był kolejnym z rzędu, kiedy mieliśmy do czynienia ze spadkiem sprzedaży diesla. Z danych PKN Orlen wynika, że sprzedaż tego napędzającego gospodarkę paliwa spadła w II kwartale o 8 proc., a w III kwartale o 5 proc. Niektórzy analitycy na tej podstawie zaczęli już wysnuwać tezy, że za taki stan rzeczy odpowiada nadchodzący kryzys.

Olej na szaro

Tymczasem – jak twierdzi branża – większość spadku sprzedaży to efekt działalności szarej strefy. – Straty budżetu z tytułu braku wpływu podatków można szacować na ok. 2 mld zł tylko w odniesieniu do oleju napędowego, dla wszystkich paliw zaś na poziomie 3 mld zł – podaje Leszek Wieciech, dyrektor generalny POPiHN. Z jego wyliczeń wynika, że w pierwszym półroczu szara strefa w handlu olejem napędowym kształtowała się na poziomie 6–7 proc. rynku, czyli ok. 100 tys. m sześc. miesięcznie. Wartościowo to 500 mln zł brutto.

Zdaniem Wieciecha coraz wyższe koszty realizacji obowiązku NCW (narodowego celu wskaźnikowego dla sprzedaży biopaliw) i zapasów obowiązkowych obciążające producentów i legalnych importerów powodują powstawanie tzw. importerów jednorocznych. – Bezpośrednio poszkodowane są działające legalnie koncerny, które w 2011 r. poniosły z tego tytułu straty na poziomie 100 mln zł.

Palący problem

Paliwowe koncerny coraz głośniej mówią już o nielegalnym handlu paliwami, zwłaszcza olejem napędowym. Orlen wskazuje, że decydujący spadek wielkości legalnego obrotu paliwami spowodowany jest szarą strefą. – Sprzedaż diesla w Polsce spada już drugi kwartał z rzędu. Gdyby nie szara strefa, zapotrzebowanie na olej napędowy, nawet przy obecnym PKB Polski, kształtowałoby się na podobnym do ubiegłorocznego poziomie – twierdzi Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes PKN. Zaznacza, że za wlewanie nielegalnego paliwa w dużej mierze odpowiedzialne są rafinerie białoruskie.

500 mln zł miesięcznie zyskała szara strefa handlu olejem napędowym w I półroczu 2012 r.

Jak podkreślają przedstawiciele PKN, szara strefa w obrocie paliwami dotyka całą branżę, ale głównymi poszkodowanymi są działające uczciwie małe i średnie przedsiębiorstwa, zajmujące się pośrednictwem w sprzedaży paliw na niewielkich, lokalnych rynkach. Nie chcą jednak ujawniać, ile z tego tytułu traci sam płocki koncern.

– Ostatnie miesiące przyniosły drastyczny wzrost szarej strefy w obrocie paliwami, co widać zarówno w oficjalnych statystykach dotyczących rynku paliw, jak też w wynikach Shell w Polsce – twierdzi Piotr Dziwok, prezes zarząd Shell Polska.

– W tym roku zaimportujemy kilkaset tysięcy metrów sześciennych paliwa, od których zapłacimy VAT. Do budżetu dołożymy z tego tytułu prawie 0,5 mld zł. Dla podmiotów omijających obowiązki podatkowe ta kwota to nieopodatkowany i nielegalny zysk. Dla Skarbu Państwa – strata w takiej samej wysokości – dodaje Dorota Adamska z BP Polska.

Jej zdaniem nie wystarcza porównywanie wpływów do budżetu w 2011 i 2012 r., by uświadomić sobie skalę problemu, bo w związku z rosnącymi cenami paliw na rynkach światowych rosną też wpływy z tytułu VAT. – Powinny one być odpowiednio wyższe, a w tym momencie pozostają w szarej strefie – zauważa Adamska.

Nikt jednak nie dzieli się informacją, ile traci jego koncern na tym, że kierowcy szukający tańszego paliwa wybierają stacje zaopatrujące się z nielegalnych źródeł.

Zrzeszone w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego spółki alarmują, bo trzeci kwartał był kolejnym z rzędu, kiedy mieliśmy do czynienia ze spadkiem sprzedaży diesla. Z danych PKN Orlen wynika, że sprzedaż tego napędzającego gospodarkę paliwa spadła w II kwartale o 8 proc., a w III kwartale o 5 proc. Niektórzy analitycy na tej podstawie zaczęli już wysnuwać tezy, że za taki stan rzeczy odpowiada nadchodzący kryzys.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej