Dokąd na Starym Kontynencie trafi produkcja chevroletów

Mimo protestów koreańskich związków zawodowych, amerykański koncern samochodowy General Motors do końca 2012 roku ma podjąć decyzję, gdzie w Europie umieści produkcję chevroleta

Publikacja: 19.11.2012 02:16

Chevrolet Cruze 2012

Chevrolet Cruze 2012

Foto: chevrolet

Od miesięcy mówi się, że najmocniejszym kandydatem do produkcji chevroletów w Europie są gliwickie zakłady Opla, ponieważ produkcja jest tam tańsza niż np. w niemieckich fabrykach firmy. Ale nie tylko: – To także możliwość skorzystania z ulg w specjalnej strefie ekonomicznej czy szansa na wsparcie rządowym grantem lub środkami unijnymi – mówi nam osoba z kierownictwa General Motors Manufacturing Poland.

Przy tym model Cruze powstaje na tej samej platformie co wyjeżdżająca z Gliwic Astra. Byłby więc montowany na tej samej linii produkcyjnej. Konieczne byłyby jednak dodatkowe inwestycje wartości co najmniej 100 mln euro.

Od stycznia do października tego roku na rynkach Unii Europejskiej zarejestrowano 147,1 tys. chevroletów, o 1,7 proc. więcej niż przed rokiem, podczas gdy unijna sprzedaż aut spadła w tym czasie o 7,3 proc.

Nieoficjalnie przedstawiciele Chevroleta przyznają, że decyzja o rozpoczęciu produkcji na którymś rynku podejmowana jest wówczas, gdy sprzedaż sięga 180 tys. sztuk samochodów rocznie. Nowa wersja Cruze ma się znaleźć na rynku w 2014 roku.

Mocno pnie się sprzedaż zwłaszcza w Polsce. W ciągu dziesięciu miesięcy tego roku Chevrolet zwiększył sprzedaż o 49 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Ubiegły miesiąc okazał się dla marki najlepszym październikiem w historii.

– Dla słabnącej polskiej motoryzacji produkcja Chevroleta byłaby uzdrawiającym zastrzykiem – mówi Andrzej Halarewicz, ekspert globalnej firmy analitycznej Jato Dynamics.

Na razie jedynym miejscem, gdzie budowany jest Cruze, jest koreański Gunsan, skąd wyjeżdża 260 tys. tych samochodów rocznie, co stanowi 50–60 proc. produkcji zakładu. Pozostałe to SUV Orlando oraz małe auto – Lacetti. Zakłady w Gunsan zatrudniają 3,3 tys. osób.

Koreańczycy mogą zablokować decyzję o wyprowadzce, bądź zmniejszeniu produkcji Cruze w tej fabryce. Koreański Bank Rozwoju (KDB) ma w GM Korea 17 proc. udziałów (GM 77 proc.), ale i prawo do zawetowania niektórych decyzji.

Od miesięcy mówi się, że najmocniejszym kandydatem do produkcji chevroletów w Europie są gliwickie zakłady Opla, ponieważ produkcja jest tam tańsza niż np. w niemieckich fabrykach firmy. Ale nie tylko: – To także możliwość skorzystania z ulg w specjalnej strefie ekonomicznej czy szansa na wsparcie rządowym grantem lub środkami unijnymi – mówi nam osoba z kierownictwa General Motors Manufacturing Poland.

Przy tym model Cruze powstaje na tej samej platformie co wyjeżdżająca z Gliwic Astra. Byłby więc montowany na tej samej linii produkcyjnej. Konieczne byłyby jednak dodatkowe inwestycje wartości co najmniej 100 mln euro.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki