Sony i Panasonic spółkami „śmieciowymi”

Znękany japoński sektor elektroniki otrzymał kolejny cios: agencja Fitch obniżyła po raz pierwszy ocenę jego tytanów: Sony i Panasonica do poziomu spółek śmieciowych

Publikacja: 22.11.2012 19:29

Sony i Panasonic spółkami „śmieciowymi”

Foto: Bloomberg

Cały sektor japoński cierpi z powodu mnóstwa problemów — mocnego jena, malejącego popytu na kluczowych rynkach eksportowych, ostrej konkurencji zagranicznej, zwłaszcza ze strony Samsunga i Apple oraz błędów w strategii, które zrujnowały finanse tych firm. Obie firmy wraz z Sharpem straciły w ubiegłym roku 20 mld dolarów, co doprowadziło do zmniejszania zatrudnienia, zamykania fabryk i sprzedaży aktywów.

Te firmy, a także w innych sektorach odczuwają do dziś skutki zniszczeń przez trzęsienie ziemi i tsunami, powodzi w Tajlandii, a ostatnio bojkotu konsumentów w Chinach z powodu sporu o archipelag wysp.

Panasonic uprzedził, że w całym roku starci 9,6 mld dolarów. Sony ponosiła straty przez 4 lata, w kwartale lipiec-wrzesień wypracowała mały zysk operacyjny dzięki sprzedaży niestrategicznego działu chemikaliów, w całym roku spodziewa się zysku 1,663 mld dolarów.

Agencja uznała, że inwestowanie w obie te firmy nie jest bezpieczne, może mieć charakter spekulacyjny. Obniżyła więc ocenę wiarygodności Sony o trzy stopnie do BB-, a Panasonica o dwa do BB, z ujemnym w wskazaniem dla obu firm.

Sony i Panasonic już miały do czynienia z obniżeniem oceny przez inne agencje — Standard&Poor„s dał obu poziom BBB, o dwa stopnie poniżej statusu spekulacyjnego (śmieciwoego), a Moody"s — Baa3, najniższy z możliwych poziom inwestowania. Jednak po raz pierwszy otrzymały ocenę wiarygodności kredytowej na poziomie ryzykownym (spekulacyjnym).

Wcześniej w listopadzie śmieciowy status u Fitcha trafił się Sharpowi, a następnie u S&P.

Agencja Fitch wyjaśniła, że obniżenie ratingu Panasonica wynika z „malejącej konkurencyjności w zasadniczych sektorach działalności, zwłaszcza w produkcji telewizorów i paneli, a także słabego generowania gotówki z działalności. Odzwierciedla także pogląd agencji, że profil finansowy firmy nie wykaże prawdopodobnie materialnej poprawy w krótkim i średnim terminie". Kompleksowa restrukturyzacja „pomoże poprawić stopniowo marże operacyjne", ale proces ten potrwa długo — uprzedziła.

Fitch wątpi również w perspektywy Sony, bo jej zdaniem „znaczące odrodzenie będzie powolne ze względu na utratę przez tę firmę technologicznego przywództwa w kluczowych produktach, dużej konkurencji, słabych warunków gospodarczych na rozwiniętych rynkach i silnego jena".

- Obie firmy, Sony i Panasonic mają trudności w osiągnięciu zysku operacyjnego, ale obie dokonują restrukturyzacji i nie zakładam, by obecna sytuacja trwała długo — uważa szef pionu inwestycji w Sumitomo Mitsui Trust Bank, Masahi Oda. — Załamanie się ich zasadniczych działów byłoby problemem, ale nie jesteśmy jeszcze na tym etapie, a moim zdaniem Fitch patrzy zbyt negatywnie — dodał.

- Decyzja o ratingu zaszkodzi tym firmom, ale nie spodziewam się załamania rynku z tego powodu — stwierdził z kolei strateg w Daiwa Securities, Kenji Shiotani.

Cały sektor japoński cierpi z powodu mnóstwa problemów — mocnego jena, malejącego popytu na kluczowych rynkach eksportowych, ostrej konkurencji zagranicznej, zwłaszcza ze strony Samsunga i Apple oraz błędów w strategii, które zrujnowały finanse tych firm. Obie firmy wraz z Sharpem straciły w ubiegłym roku 20 mld dolarów, co doprowadziło do zmniejszania zatrudnienia, zamykania fabryk i sprzedaży aktywów.

Te firmy, a także w innych sektorach odczuwają do dziś skutki zniszczeń przez trzęsienie ziemi i tsunami, powodzi w Tajlandii, a ostatnio bojkotu konsumentów w Chinach z powodu sporu o archipelag wysp.

Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja