Dla kogo groźne są śmieciowe przetargi

Czy można bez względu na wyniki konsultacji wprowadzić w życie rozwiązania prawne niezgodne z prawem europejskim i Konstytucją RP? Ja odpowiadam: nie, nie godzę się na to – mówi portalowi euroinfrastructure.eu prezydent Inowrocławia Ryszard Brejza

Publikacja: 06.12.2012 11:28

Dla kogo groźne są śmieciowe przetargi

Foto: Bloomberg

Dlaczego konieczność wyboru firmy odbierających śmieci w drodze przetargu jest opcją złą? Czy nie będzie to oznaczało mniejszych kosztów dla miasta?

Uważam, że obowiązek zorganizowania przetargu spoczywać powinien jedynie na gminach, które nie posiadają własnych jednostek powołanych w celu realizacji tego zadania. Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych stały się zadaniem własnym gmin i dlatego powierzenie własnym jednostkom organizacyjnym ich realizacji nie wymaga stosowania procedur udzielania zamówień publicznych. Dotyczy to także spółek, o ile posiadają status komunalnej osoby prawnej, w której gmina posiada cały kapitał zakładowy oraz zostały utworzone w  celu wykonywania określonych zadań gminy określonych w uchwale rady gminy (ustawa o gospodarce komunalnej art.4 ustęp 1 pkt 1 ) oraz w akcie utworzenia tych spółek. Przyjęcie innej interpretacji jest w moim przekonaniu naruszeniem, nadrzędnego wobec prawa polskiego prawa Wspólnoty, jednolitego  i ustawowego orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w przedmiocie niestosowania procedur zamówień publicznych przy powierzeniu zadań publicznych przez podmioty (organy) publiczne utworzonym przez siebie spółkom. W państwach Europy Zachodniej nikt nie nakazuje władzom miast, w jaki sposób mają rozwiązać problem śmieci – w Polsce nakazano władzom miast i gmin wybór odbiorcy odpadów w drodze przetargu, czyli wybór najtańszego oferenta.

Skąd ta obrona przed najniższą ceną?

Po pierwsze decydują o tym zastrzeżenia prawne po drugie, mamy niedobre doświadczenia związane z wyborem firm, które zgłaszały realizacje inwestycji po cenach najniższych. Nikt nie zdejmie odpowiedzialności z władz miasta za to, że miasto jest zasypywane śmieciami, ponieważ nie mamy bezpośredniego wpływu na firmę, która będzie odbierała odpady. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Inowrocławiu jest firmą ze 100% udziałem własnościowym miasta,  bardzo dobrze wyposażoną i dającą gwarancję zapewnienia czystości w mieście po wejściu w życie nowych rozwiązań. Już w tej chwili firma ta odbiera odpady od ponad 90% mieszkańców miasta, uruchomiła sprawnie funkcjonujący system zbiórki selektywnej odpadów. Jeśli PGKiM nie będzie mogło realizować tego zadania, to kilkudziesięciu pracowników straci pracę a zainwestowane w przedsiębiorstwo środki, z pieniędzy  podatników, pójdą w błoto. Byłoby to niegospodarnością .

I poszliście z tym przepisem do Trybunału Konstytucyjnego?

Wejście w życie oprotestowanego przez nas przepisu stworzy realne zagrożenie, że w 100 proc. gmin odbiór odpadów przejmą firmy prywatne i będziemy mieli do czynienia z monopolem koncernów prywatnych z kapitałem zagranicznym. W moim przekonaniu istnieje realne zagrożenie złamania, na terenie Polski, obowiązujących procedur unijnych w związku z próbą wprowadzenia obowiązku przeprowadzania przetargów w gospodarce odpadami przez wszystkie samorządy, bez względu na to, czy posiadają struktury organizacyjne do realizacji tych zadań.

czytaj więcej...

Dlaczego konieczność wyboru firmy odbierających śmieci w drodze przetargu jest opcją złą? Czy nie będzie to oznaczało mniejszych kosztów dla miasta?

Uważam, że obowiązek zorganizowania przetargu spoczywać powinien jedynie na gminach, które nie posiadają własnych jednostek powołanych w celu realizacji tego zadania. Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych stały się zadaniem własnym gmin i dlatego powierzenie własnym jednostkom organizacyjnym ich realizacji nie wymaga stosowania procedur udzielania zamówień publicznych. Dotyczy to także spółek, o ile posiadają status komunalnej osoby prawnej, w której gmina posiada cały kapitał zakładowy oraz zostały utworzone w  celu wykonywania określonych zadań gminy określonych w uchwale rady gminy (ustawa o gospodarce komunalnej art.4 ustęp 1 pkt 1 ) oraz w akcie utworzenia tych spółek. Przyjęcie innej interpretacji jest w moim przekonaniu naruszeniem, nadrzędnego wobec prawa polskiego prawa Wspólnoty, jednolitego  i ustawowego orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w przedmiocie niestosowania procedur zamówień publicznych przy powierzeniu zadań publicznych przez podmioty (organy) publiczne utworzonym przez siebie spółkom. W państwach Europy Zachodniej nikt nie nakazuje władzom miast, w jaki sposób mają rozwiązać problem śmieci – w Polsce nakazano władzom miast i gmin wybór odbiorcy odpadów w drodze przetargu, czyli wybór najtańszego oferenta.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi