Czerwona Torebka: mniej akcji i po niższej cenie

Spółka należąca do Mariusza Świtalskiego sprzeda znacznie mniej akcji, niż planowała. I znacznie taniej.

Publikacja: 11.12.2012 03:28

Czerwona Torebka: mniej akcji i po niższej cenie

Foto: Bloomberg

Analitycy spodziewali się, że osoba największego akcjonariusza (twórca sieci Biedronka i Żabka) może być magnesem w trwającej ofercie publicznej Czerwonej Torebki. Tak się jednak nie stało.

Strategia bez zmian

Wczoraj okazało się, że akcje tej spółki będą sprzedawane po 7 zł, podczas gdy maksymalna cena wynosiła 17,2 zł. Firma chciała uplasować emisję ponad 16,3 mln akcji i pozyskać 281 mln zł. Ostatecznie zaoferuje jedynie ok. 2,7 mln sztuk. – Spotkaliśmy się z pozytywnym odbiorem naszej koncepcji biznesowej. Budowa księgi popytu pokazała, że jest popyt na akcje. Jednak możliwa do ustalenia cena emisyjna przy obecnych realiach rynkowych była na tyle niska, że zdecydowaliśmy się w znaczącej mierze zredukować liczbę oferowanych akcji – mówi Ireneusz Kazimierczyk, prezes Czerwonej Torebki. Dodaje, że strategia spółki się nie zmieni.

Czerwona Torebka to sieć 26 pasaży handlowych. Docelowo do 2021 r. ma ich być niemal 1,9 tys. Czy spółka jeszcze raz spróbuje sprzedać swoje papiery? – Wejście na giełdę otwiera przed nami szereg możliwości pozyskania kapitału w przyszłości. Jest jednak za wcześnie, aby mówić o kolejnej emisji akcji – mówi Kazimierczyk.

Zaznacza, że emisja akcji nie jest jedynym źródłem finansowania strategii. – Planujemy również wykorzystanie środków kredytowych czy środków ze sprzedaży nieruchomości, które nie są związane z pasażami handlowymi. Do rozważenia może być również emisja obligacji – mówi.

W związku z małą pulą akcji wprowadzaną do obrotu płynność Czerwonej Torebki będzie niska. – Wierzę, że inwestorzy będą mogli uczestniczyć w dynamicznym rozwoju naszej spółki, nawet jeśli obecnie płynność akcji na giełdzie będzie niższa niż pierwotnie zakładana – mówi szef spółki.

Na razie prognozy Czerwonej Torebki pozostają bez zmian. – Wiedzieliśmy, że emisja nie będzie miała wpływu na wyniki 2012 r. Finansowanie na rozwój w 2013 r. również mamy w dużej mierze zapewnione. Jeśli prognozy miałyby się zmienić, poinformujemy o tym rynek – mówi prezes.

Pomogła zagranica

Problemów z uplasowaniem oferty akcji nie miała natomiast litewska spółka Inter RAO Lietuva, eksporter rosyjskiego prądu na kraje nadbałtyckie. Sprzedała 4 mln akcji, stanowiących 20 proc. jej kapitału. Cenę sprzedaży walorów ustalono na 5,85 euro, czyli 24,17 zł. Cena maksymalna w zapisach wynosiła 6,55 euro lub 26,92 zł. Spółka podała, że zapisy zostały zredukowane, ale nie ujawniła o ile. Około 15 proc. oferty przydzielono wstępnie drobnym inwestorom.

– Akcje Inter RAO Lietuva cieszyły się zainteresowaniem zarówno międzynarodowych, jak i polskich inwestorów. Potwierdzeniem tego jest wstępny przydział wszystkich oferowanych akcji mimo niesprzyjających warunków do sprzedaży akcji – mówi Jonas Garbaravičius z rady nadzorczej Inter RAO Lietuva. Nieoficjalnie wiadomo, że za zleceniami kupna stały przede wszystkim zagraniczne instytucje finansowe.

W najbliższych miesiącach lawiny debiutów na GPW nie należy się spodziewać. – Teraz w Komisji Nadzoru Finansowego jest 10 prospektów emisyjnych nowych spółek. Do tego 22 postępowania są zawieszone – mówi Łukasz Dajnowicz z urzędu KNF.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

k.kucharczyk@rp.pl

Analitycy spodziewali się, że osoba największego akcjonariusza (twórca sieci Biedronka i Żabka) może być magnesem w trwającej ofercie publicznej Czerwonej Torebki. Tak się jednak nie stało.

Strategia bez zmian

Pozostało 94% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?