Społem pomoże Poczcie Polskiej

Państwowy operator uruchomi w sklepach znanej sieci punkty odbioru przesyłek. Współpraca ma objąć nawet tysiąc placówek. W części z nich jeszcze w II połowie br. staną maszyny do odbioru paczek – dowiedziała się „Rzeczpospolita".

Aktualizacja: 21.05.2019 07:02 Publikacja: 20.05.2019 21:00

Społem pomoże Poczcie Polskiej

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Licząca 460 lat Poczta Polska (PP), najstarsza polska instytucja, oraz obchodzące w tym roku 150-lecie Społem zawiązują sojusz. Jak ustaliła „Rzeczpospolita", w placówkach handlowych z logo Społem w ciągu kilku miesięcy staną automaty paczkowe. W sumie nawet około jednej trzeciej tej popularnej sieci sklepów spółdzielczych może stać się punktami, w których klienci będą mogli odbierać i nadawać przesyłki.

Paczkę Poczty Polskiej odbierzesz w Biedronce. Wielka ofensywa państwowego operatora

Najpierw pilotaż

– Podpisaliśmy z Pocztą porozumienie. Obecnie trwa przegląd naszych lokali pod względem ich wykorzystania do obsługi paczek. W ramach pilotażu pierwsze takie punkty ruszą w dużych miastach. Głównie chodzi o placówki w centrach i na osiedlach – potwierdza Ryszard Jaśkowski, prezes zarządu Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Spożywców Społem. I zaznacza, że do końca br. w wybranych sklepach społem stanie kilkadziesiąt maszyn do odbioru paczek.

W 2020 r. ma ich być 150. Ale – jak wynika informacji „Rzeczpospolitej" – te urządzenia to tylko jeden z elementów współpracy z PP. Państwowy operator mocno liczy również na wykorzystanie sklepów Społem jako typowych punktów odbioru, czyli miejsc – jak Żabka – w których to pracownicy placówki będą wydawać klientom zamówione przesyłki. – Przy czym nasze lokale pozostaną w niedzielę zamknięte – zastrzega prezes Jaśkowski.

Kooperacja Poczty ze Społem, którego roczna sprzedaż sięga 7,2 mld zł, ma duży potencjał. W ramach KZRSS działa bowiem aż 240 spółdzielni spożywców, co przekłada się na 26 tys. pracowników i 2,5 tys. sklepów, a ich łączna powierzchnia sprzedażowa to 400 tys. mkw. Około 1 tys. tych placówek miałoby współpracować z PP. Pierwsze ruszą z usługami już na początku II połowy br.

Boom na punkty

Porozumienie ze Społem to już kolejny krok PP, która ma dać państwowej spółce przewagę w tzw. segmencie click & collect na rodzimym rynku. Do tej pory królował tu InPost ze swoimi 4,8 tys. paczkomatów. Ale Poczta, wraz z partnerami, zbudowała już sieć ponad 11,5 tys. punktów (sklepy Żabka, kioski Ruchu, stacje Orlen, pocztowe placówki). I na tym nie poprzestaje. Jak podawała „Rzeczpospolita" – jako pierwsza, w kwietniu – Poczta Polska uruchomi też swoje maszyny paczkowe w Biedronkach i Carrefourach (w pierwszym rzucie 200 do końca br.). Plany tłumaczy boomem w segmencie paczkowym (tzw. KEP). – Stały rozwój e-commerce bezpośrednio oddziałuje na rynek KEP, a firmy zajmujące się dostarczaniem paczek notują rekordowe dynamiki obsługiwanych wolumenów. Strategia Poczty zakłada, że do 2023 r. przychody z przesyłek paczkowo-kurierskich mają się podwoić. Obecnie jest to 1 mld zł rocznie – tłumaczy nam Justyna Siwek, rzeczniczka Poczty.

Szacuje się, że rynek przesyłek KEP w Polsce w tej perspektywie wyniesie 10 mld zł. W najbliższych latach ma on rosnąć ok. 10 proc. rocznie. Szybko będą zmieniać się jednak oczekiwania klientów. Justyna Siwek podkreśla, że istotna staje się tzw. multikanałowość dostaw. – Dlatego też oferujemy usługi kurierskie, możliwość odbioru przesyłki w punktach usługowo-handlowych, jak również planujemy montaż automatów paczkowych – wyjaśnia. I dodaje, że obecnie już co czwarta paczka obsługiwana przez PP trafia do jednego z 11,6 tys. punktów odbioru.

Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej: Ceny usług pocztowych są za niskie

Dane operatora wskazują, że popularność tej metody w ub.r. skoczyła o 60 proc. W br. Poczta spodziewa się już 150–200-proc. wzrostu. Tylko w I kwartale br. do sieci punktów odbioru klienci PP wysłali więcej przesyłek niż w całym I półroczu 2018 r. W samej tylko sieci sklepów Żabka od początku roku odebrano już ponad 1 mln przesyłek, czyli więcej niż w całym ub.r. Prognozowany wynik na 2019 r. wynosi ponad 6 mln przesyłek odebranych w sieci partnera.

Model zewnętrzny

Poczta maszyny paczkowe stawiać będzie z firmą SwipBox – w odróżnieniu od paczkomatów InPostu – wewnątrz placówek. Niewykluczone też, że wkrótce PP przetestuje jednak i formułę „outdoor". – Nie wykluczamy, że sieć automatów będziemy budować też w lokalizacjach na zewnątrz. Ok. 300 takich tzw. outdoorowych punktów testowanych jest w Danii. Pod koniec roku chcemy pilotażowo sprawdzić ten model w Warszawie – wyjaśniał nam niedawno Michał Czechowski, szef SwipBox Polska.

Stabilnie rośnie również sieć InPostu. Spółka kierowana przez Rafała Brzoskę oczekuje wzrostu rynku logistycznego w br. o 15–20 proc.

Licząca 460 lat Poczta Polska (PP), najstarsza polska instytucja, oraz obchodzące w tym roku 150-lecie Społem zawiązują sojusz. Jak ustaliła „Rzeczpospolita", w placówkach handlowych z logo Społem w ciągu kilku miesięcy staną automaty paczkowe. W sumie nawet około jednej trzeciej tej popularnej sieci sklepów spółdzielczych może stać się punktami, w których klienci będą mogli odbierać i nadawać przesyłki.

Paczkę Poczty Polskiej odbierzesz w Biedronce. Wielka ofensywa państwowego operatora

Pozostało 89% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?