- W 2012 roku koncentrowaliśmy się na poprawie uzyskiwanych marż, co udało nam się osiągnąć. Celem tej strategii było utrzymanie poziomu sprzedaży na rentownym poziomie. W segmencie słodyczy w 2012 roku dokonaliśmy przeglądu istniejących warunków kontraktów i skupiliśmy się na rozwoju współpracy z wybranymi partnerami. W segmencie napojowym koncentrowaliśmy się na optymalizacji portfolio produktowego, czego efektem było wyjście w 2012 roku tego segmentu na plus na poziomie operacyjnym –komentuje Jan Kolański, prezes Coliana.
Na poziomy zysków grupy w IV kwartale oraz całym 2012 roku wpływały istotne zdarzenia jednorazowe: odpisy aktualizujące wartość znaków towarowych w wysokości 36,5 mln zł oraz rozwiązana rezerwa na odroczony podatek dochodowy w wysokości 46,9 mln zł.
Colian podaje, że po skorygowaniu raportowanych danych o te zdarzenia jednorazowe zysk EBITDA w IV kwartale wyniósł 28,8 mln zł i był 10-cio krotnie wyższy od osiągniętego w porównywalnym okresie roku ubiegłego, a zysk EBIT wyniósł 23,2 mln zł w porównaniu do straty 1,8 mln zł w IV kwartale 2011. Z kolei zysk netto wyniósł 19,8 mln zł w porównaniu do straty netto 1,6 mln zł w roku poprzednim.
W ujęciu całorocznym zysk EBITDA skorygowany wyniósł 61,1 mln zł (wzrost o 34 proc. r/r), zysk EBIT 41 mln zł (wzrost o 54,5 proc. r/r), a skorygowany zysk netto 36 mln zł (wzrost o 83,1 proc.).
- Wyraźna poprawa marży brutto na sprzedaży jest efektem wdrożonych w 2012 roku podwyżek oraz stabilizacji cen na rynku surowcowym. Pozytywny wpływ na wyniki kwartału i całego roku miało ograniczenie kosztów sprzedaży – mówi Kolański.