Reklama

Zaskakujące wyniki Coliana

Spożywcza spółka opublikowała raport za 2012 rok, z którego wynika, iż w minionym roku wypracowała 634,4 mln zł przychodów i 46,4 mln zł zysku netto. Ale ten zysk jest zasługą zdarzeń jednorazowych

Publikacja: 22.03.2013 09:38

- W 2012 roku koncentrowaliśmy się na poprawie uzyskiwanych marż, co udało nam się osiągnąć.  Celem tej strategii było utrzymanie poziomu sprzedaży na rentownym poziomie. W segmencie słodyczy w 2012 roku dokonaliśmy przeglądu istniejących warunków kontraktów i skupiliśmy się na rozwoju współpracy z wybranymi partnerami. W segmencie napojowym koncentrowaliśmy się na optymalizacji portfolio produktowego, czego efektem było wyjście w 2012 roku tego segmentu na plus na poziomie operacyjnym –komentuje Jan Kolański, prezes Coliana.

Na poziomy zysków grupy w IV kwartale  oraz całym 2012 roku wpływały istotne zdarzenia jednorazowe: odpisy aktualizujące wartość znaków towarowych w wysokości 36,5 mln zł oraz rozwiązana rezerwa na odroczony podatek dochodowy w wysokości 46,9 mln zł.

Colian podaje, że po skorygowaniu raportowanych danych o te zdarzenia jednorazowe zysk EBITDA w IV kwartale wyniósł 28,8 mln zł i był 10-cio krotnie wyższy od osiągniętego w porównywalnym okresie roku ubiegłego, a zysk EBIT wyniósł 23,2 mln zł w porównaniu do straty 1,8 mln zł w IV kwartale 2011. Z  kolei zysk netto wyniósł 19,8 mln zł w porównaniu do straty netto 1,6 mln zł w roku poprzednim.

W ujęciu całorocznym zysk EBITDA skorygowany wyniósł 61,1 mln zł (wzrost o 34 proc. r/r), zysk EBIT 41 mln zł (wzrost o 54,5 proc. r/r), a skorygowany zysk netto 36 mln zł (wzrost o 83,1 proc.).

- Wyraźna poprawa marży brutto na sprzedaży jest efektem wdrożonych w 2012 roku podwyżek oraz stabilizacji cen na rynku surowcowym. Pozytywny wpływ na wyniki kwartału i całego roku miało ograniczenie kosztów sprzedaży – mówi Kolański.

Reklama
Reklama

Z raportu wynika, że w 2012 r. spółka wypracowała 634,4 mln zł  przychodów (-0,7 proc.  r/r), 4,5 mln zł zysku EBIT (-83,2 proc.  r/r) i 46,4 mln zł zysku netto (+137,7 proc.  r/r). W samym 4Q'12 przychody spadły o 3,3 proc. do 174,6 mln zł, co przyczyniło się do wypracowania 13,4 mln zł straty EBIT. Zabiegi księgowe sprawiły, iż w 4Q'12 zysk netto wyniósł 30,3 mln zł.

- Wyniki odbieramy negatywnie, to co może niepokoić to ujemna dynamika przychodów w całym 2012 roku jak i 4Q'12 oraz pogorszenie wyników w najważniejszym dla spółki okresie. Na wynik operacyjny w 2012 roku duże znaczenie miały odpisy aktualizujące wartość znaków towarowych w tym w szczególności na znak towarowego Grześki na poziomie 34,7 mln zł, który był wynikiem słabszej od prognoz lat poprzednich, realizacji przychodów oraz marż generowanych przez produkty sygnowane tą marką (Wafle impulsowe). W ogólnym rozrachunku odpis aktualizujący aktywa wyniósł 40,5 mln zł – komentuje Marcin Stebakow, analityk DM Banku BPS. Podkreśla, że rozwiązanie rezerwy na podatek odroczony znacząco wpłynęło na poziom zysku netto.

- Jeśli chodzi o dywizje to należy odnotować, iż segment napojowy na poziomie EBIT okazał się rentowny (2,1 mln zł zysku), przy 89,7 mln zł przychodów – wskazuje analityk.

- W 2012 roku koncentrowaliśmy się na poprawie uzyskiwanych marż, co udało nam się osiągnąć.  Celem tej strategii było utrzymanie poziomu sprzedaży na rentownym poziomie. W segmencie słodyczy w 2012 roku dokonaliśmy przeglądu istniejących warunków kontraktów i skupiliśmy się na rozwoju współpracy z wybranymi partnerami. W segmencie napojowym koncentrowaliśmy się na optymalizacji portfolio produktowego, czego efektem było wyjście w 2012 roku tego segmentu na plus na poziomie operacyjnym –komentuje Jan Kolański, prezes Coliana.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Biznes
USA chcą podwyżek cen leków w Europie. Trump naciska na koncerny farmaceutyczne
Biznes
E-aut przybywa, producenci mają kłopoty
Biznes
Prezydent USA wzywa prezesa Intela do dymisji. Trump: Ogromny konflikt interesów
Biznes
Nowy rekord liczby niewypłacalnych firm w Polsce
Biznes
Inwestorzy uznali, że Berkshire bez Buffetta to już nie to samo
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama