Załamuje się polski rynek autobusów

W fatalnym dla branży pierwszym kwartale sprzedaż spadła o 18 proc.

Publikacja: 17.04.2013 14:26

Załamuje się polski rynek autobusów

Foto: Bloomberg

Same złe wiadomości przynoszą podsumowania pierwszego kwartału w polskiej branży motoryzacyjnej. Po osłabieniu się rynku aut osobowych i dostawczych oraz głębokim, bo 27-procentowym spadku sprzedaży nowych motocykli, przyszła kolej na rynek autobusów. Według raportu firmy analitycznej JMK oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, od stycznia do końca marca skurczył się on o przeszło 18 proc.

- Po wyjątkowo słabym styczniu nadszedł marny luty, a marcowe odbicie rynku niestety nie zniwelowało wcześniejszych strat w porównaniu do 2012 roku – tłumaczą analitycy. W ciągu trzech miesięcy br.  liczba rejestracji nowych autobusów wyniosła 294 szt. To aż o 65 szt. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Dwucyfrowe spadki odnotowały wszystkie segmenty funkcjonalne – od pojazdów miejskich poprzez międzymiastowe po turystyczne.

Za taki stan rzeczy odpowiada brak dużych unijnych kontraktów na dostawy autobusów miejskich. Według JMI i PZPM, w tym roku takich zakupów jest zdecydowanie mniej niż w zeszłym roku. Wówczas też – szczególnie na początku roku – były realizowane zamówienia m.in. dla Krakowa, Lublina, Rzeszowa, Szczecina i Poznania, które zostały zawarte jeszcze w 2011 r.

Teraz takich długofalowych dostaw brakuje, a te które są realizowane – kontrakty dla Krakowa, Bydgoszczy czy Rzeszowa są po prostu mniejsze niż rok temu. Dopiero co ogłoszone zamówienia, i powoli powstający portfel dostaw znajdzie swoje odbicie w dalszej części roku. Najważniejszymi tegorocznymi przetargami na dostawy autobusów miejskich jest kontrakt MZA Warszawa na 36 autobusów miejskich, a także zamówienia MPK Poznań (25 szt.) i PKM Gliwice (20 szt.).

Kwartalny spadek liczby rejestracji to także efekt mniejszej liczby sprzedanych autobusów turystycznych, które w zeszłym roku o tej porze były masowo kupowane przez firmy uczestniczące w transportowej obsłudze Euro 2012. Na rozstrzygnięcie czeka natomiast wojskowe zamówienie na zakup do 60 autokarów, które w końcu tego roku poprawi statystykę tego segmentu.

Ten rok może także przynieść spadek produkcji autobusów w polskich fabrykach. W Europie Polska należy do największych producentów. Swoje fabryki ma tu MAN, Scania oraz Volvo. Jesienią ubiegłego roku zarząd Volvo Bus Corporation zadecydował o przeniesieniu do Wrocławia produkcji ze szwedzkiego Seffle.

Na razie dobrze radzi sobie Solaris, który na przełomie czerwca i lipca zacznie realizować wart 64 mln euro kontrakt na dostawy 200 autobusów do Belgradu. Wszystkie dotrą do odbiorcy jeszcze w tym roku. To niskopodłogowe modele typu Urbino 18, do których Solaris dostarczy także części zamienne. Pojazdy będą w pełni klimatyzowane i spełnią normę emisji spalin Euro 5. W każdym zostanie zainstalowany system monitoringu składający się z 7 kamer. – Zapewniamy produkt na najwyższym europejskim poziomie, który gwarantuje komfort i bezpieczeństwo podróżowania – twierdzi Małgorzata Olszewska, członek zarządu Solarisa ds. sprzedaży i marketingu.

Same złe wiadomości przynoszą podsumowania pierwszego kwartału w polskiej branży motoryzacyjnej. Po osłabieniu się rynku aut osobowych i dostawczych oraz głębokim, bo 27-procentowym spadku sprzedaży nowych motocykli, przyszła kolej na rynek autobusów. Według raportu firmy analitycznej JMK oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, od stycznia do końca marca skurczył się on o przeszło 18 proc.

- Po wyjątkowo słabym styczniu nadszedł marny luty, a marcowe odbicie rynku niestety nie zniwelowało wcześniejszych strat w porównaniu do 2012 roku – tłumaczą analitycy. W ciągu trzech miesięcy br.  liczba rejestracji nowych autobusów wyniosła 294 szt. To aż o 65 szt. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Dwucyfrowe spadki odnotowały wszystkie segmenty funkcjonalne – od pojazdów miejskich poprzez międzymiastowe po turystyczne.

Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zmarł Leonard Lauder, twórca światowego sukcesu koncernu Estée Lauder