Reklama

Swobody pójdą z dymem

Papierosy muszą być grube, ich smak nieatrakcyjny, a opakowania odrażające – tak Komisja Europejska chce walczyć ze skutkami palenia tytoniu. Zdaniem ekspertów to próba łamania praw obywatelskich.

Publikacja: 18.04.2013 00:37

Dyrektywa w sprawie produkcji i sprzedaży tytoniu oraz wyrobów tytoniowych to jeden z najbardziej kontrowersyjnych pomysłów Brukseli w ostatnich latach. Skutki zmian dotkną nie tylko dziesiątków milionów palaczy w UE, ale też producentów tytoniu, m.in. w Polsce. Komisja Europejska jest jednak zdania, że tym razem zdrowie konsumentów jest ważniejsze – w preambule do dyrektywy podkreślono, że co roku wskutek palenia tytoniu umiera w Unii 700 tys. osób.

Najważniejsze postanowienia dyrektywy dotyczą dodatków smakowych. Komisja chce zakazać produkcji i sprzedaży papierosów, tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów oraz tzw. bezdymnych wyrobów tytoniowych o „charakterystycznym smaku", czyli innym niż tytoniowy. Niedozwolone ma być również wprowadzanie do obrotu wyrobów, do których produkcji wykorzystano substancje mające maskować szkodliwy wpływ palenia – czyli np. witaminy – oraz wywołujące skojarzenia z energią i witalnością (np. kofeinę i taurynę).

Komisja zajęła się też wyglądem papierosów i ich opakowań. Te pierwsze nie będą mogły mieć średnicy mniejszej niż 7,5 mm, a na tych drugich zakazane będzie stosowanie niektórych kolorów (np. złotego i srebrnego). Co więcej, na każdej paczce papierosów pojawią się trzy informacje: ogólne ostrzeżenie o konsekwencjach palenia, wykaz szkodliwych substancji oraz „mieszane ostrzeżenie zdrowotne" – czyli zdjęcie ukazujące skutki uzależnienia od nikotyny. Na fotografiach mają się znaleźć m.in. ludzkie organy zniszczone wskutek choroby nowotworowej. Zdjęcia te – wraz z opisem – mają zajmować aż 75 proc. powierzchni, na której zostały wydrukowane. W przypadku papierosów chodzi o przód i tył pudełka.

Eksperci z niemieckiego Centrum für Europäische Politik, monitorujący projekty prawa gospodarczego UE, pomysły Komisji uznali za tak fatalne, że aż niewarte szerszego komentarza. – Ten projekt ma charakter paternalistyczny, a zakres zmian jest zupełnie nieproporcjonalny do wagi problemu – napisali eksperci CEP. Ich zdaniem Komisja Europejska próbuje wejść w rolę policji smakowej, podczas gdy w wolnym społeczeństwie każda osoba pełnoletnia powinna móc samodzielnie decydować o swoich życiowych wyborach. – Właściwym sposobem ochrony młodych ludzi przed skutkami palenia są rozwiązania już stosowane w państwach członkowskich – ograniczenia sprzedaży i odpowiednia polityka podatkowa – podkreślają eksperci.

Pełna wersja analizy dostępna jest na stronie Fundacji FOR, www.for.org.pl

Reklama
Reklama

Opinia:

Monika Ziegler, ekspert FOR, koordynator Zespołu ds. Zdrowia

Palenie jest przyczyną uzależnień, a w konsekwencji groźnych chorób, koszty leczenia których ponoszą wszyscy. Papierosy odpowiadają w UE za 16 proc. zgonów w wyniku chorób układu krążenia wśród mężczyzn (5 proc. u kobiet). Z punktu widzenia wydatków na ochronę zdrowia zmniejszenie liczby palaczy jest zdecydowanie pożądane. Jednak zauważmy, iż mimo wprowadzonych rozwiązań prawnych (ostrzeżenia na opakowaniach, zakaz palenia w miejscach publicznych) spadek liczby palących stracił dynamikę. Statystyki Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego pokazują też mniejszą przewagę palaczy-mężczyzn w stosunku do palaczy-kobiet. Proponowane obecnie rozwiązania, jakkolwiek intencjonalnie chwalebne, uderzają w wolność ekonomiczną i osobistą, nie gwarantując zarazem skuteczności. Ujednolicenie opakowań ułatwia podrabianie wyrobów tytoniowych, zmieniając legalną konsumpcję w nielegalną. Zakaz ekspozycji czy eliminacja składników smakowych nie zastąpią poradni, profilaktyki i rzetelnej informacji, której brakuje.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama