Reklama

Baterie Dreamlinerów do prześwietlenia

Baterie litowo-jonowe w B787 będą prześwietlane promieniami Röntgena, co ma pomóc prowadzącym postępowanie w ustaleniu przyczyn ich przegrzewania się

Publikacja: 10.05.2013 12:06

Prześwietlenia, które zaczną się w tych dniach nie spowodują opóźnień we wznowieniu lotów z pasażerami. Linie lotnicze przywracają stopniowo w swych rozkładach loty tych samolotów uziemionych w połowie stycznia. Wszystkie powinny wrócić do eksploatacji w ciągu 6 tygodni.

Amerykański urząd bezpieczeństwa transportu NTSB zatrudnił firmę Chesapeake Defence Services (CDS) z Maryland do pracy podczas weekendów; będzie skanować do 6 baterii, co pozwoli uniknąć podobnych incydentów z bateriami lotniczymi. Nie zamontowano ich jeszcze w samolotach i mają być wysyłane do tej kontroli jako materiały niebezpieczne.

Pilny tryb pozwala urzędowi wynająć konkretną firmę do szybkiego wykonania prześwietleń, bez rozpisywana przetargu. Wyjaśniono przy tym, że nie nastąpi zmiana w tempie postępowania wyjaśniającego — ze względu swój charakter są zawsze bardzo pilne — stwierdził rzecznik NTSB, Peter Knudson.

Zatrudnienie takiej firmy dla dokładnego zbadania baterii poddanych testom i nie przetestowanych jest dodatkowym elementem postępowania, które zwróciło uwagę na świecie po uziemieniu 50 samolotów 16 stycznia.

NTSB opublikował kilkaset stron ustaleń dotyczących pożaru baterii na lotnisku w Bostonie, przeprowadził dwa przesłuchania w połowie kwietnia. Oczekuje się, że zaleci zmiany urzędowi lotnictwa FAA po zakończeniu własnego postępowania zapewne pod koniec roku.

Reklama
Reklama

Teraz NTSB poinformował o zatrudnieniu firmy CDS dla wykonywania tomografii komputerowej i radiografii cyfrowej jednorazowo 48 ogniw. Każda bateria składa się z 8 ogniw. W obu technikach używa się promieni rentgenowskich dla zbadania składu materiałów.

Firma z Maryland nie chciała niczego komentować. W swej witrynie internetowej informuje, że posiada skomplikowany system do robienia dokładnych zdjęć z użyciem promieni rentgenowskich i tworzy z nich trójwymiarowe obrazy.

NTSB wyjaśnił, że w ramach postępowania wyjaśniającego planuje także badania tych baterii prowadzące do ich rozebrania na czynniki pierwsze. Chce bardzo dokładnego przebadania ogniw, aby dowiedzieć się o nich jak najwięcej, zanim zostaną rozmontowane. Baterie będą skanowane przed testami i po testach.

Boeing w pełni popiera postępowanie prowadzone przez NTSB, pracuje takie z klientami nad zainstalowaniem przeprojektowanego systemu baterii, służących jako źródła pomocniczego zasilania, do uruchamiania generatora wsparcia, działającego na paliwo lotnicze.

Biznes
Od sukcesu Roomby do groźby bankructwa. iRobot zmienia właściciela
Biznes
Rekord zbrojeniówki, droższe paczki z Chin i hossa na GPW przed świętami
Biznes
Minister klimatu zmienia zdanie. Butelki zwrotne bez kaucji – browary świętują
Biznes
Nowa Dolina Krzemowa nad Zatoką Perską?
Biznes
Wojna o cyberustawę. Wicepremier Krzysztof Gawkowski ostrzega prezydenta
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama