Yammer - Facebook dla firm

Serwisy społecznościowe w firmach mają poprawić efektywność pracy. Ten segment rynku ma być w 2016 roku wart 4,5 mld dol.

Publikacja: 05.06.2013 18:48

Microsoft wprowadził niedawno na rynek Yammera, czyli "Facebooka" służącego komunikacji wewnętrznej w firmach. To przewortny pomysł, zwłaszcza że z badań przeprowadzonych przez producenta Windows wynika, iż pracodawcy nie chcą narzędzi społecznościowych u swoich pracowników i blokują często do nich dostęp. Mimo to w pracy, ale na użytek własny, korzysta z nich 60 proc. osób. Na użytek służbowy robi to zaledwie 5 proc.

- Zastosowanie narzędzi społecznościowych w środowisku pracy to jeden z najdynamiczniej rozwijających się trendów IT - mówi Przemysław Szuder, dyrektor operacyjny w polskim oddziale Microsoftu. - Firmy przygotowują się do tej zmiany, choć trzeba sobie uczciwie powiedzieć, że na razie dzieje się to powoli. W niedawno przeprowadzonym na zlecenie Microsoftu badaniu Ipsos 42 proc. respondentów z Polski zadeklarowało, że byłoby w stanie lepiej wykonywać swoją pracę, jeśli mogliby korzystać z narzędzi społecznościowych. Jednocześnie 28 proc. przyznaje, że wewnętrzne sieci społecznościowe nie są wspierane przez ich firmy.

Z tego samego raportu, przeprowadzonego wśród niespełna 5 tys. europejskich pracowników umysłowych (w tym polskich),  wynika, że dla pracodawców „narzędzia społecznościowe" to pojęcie obejmujące przede wszystkim usługę e-mail (korzysta z niej 88 proc. pracowników), czytniki kanałów RSS (73 proc.) czy komunikatory (39 proc.). Najmniej popularne są serwisy społecznościowe i blogi.

Tymczasem ponad 37 proc. pracowników narzeka na niedostateczną współpracę w swoich firmach i uważa, że narzędzia społecznościowe poprawiłyby tę sytuację i efektywność pracy.

Odpowiedzią na to ma być Yammer, wzorowane na logice Facebooka narzędzie do komunikacji wewnętrznej w firmach. Microsoft kupił je za 1,2 mld dolarów w ubiegłym roku, a w tym roku dołączył do pakietu oprogramowania biurowego Office 365 dla firm. Efekt? Yammera zdążyło wdrożyć 85 proc. firm z listy Fortune 500. W Polsce pierwsze firmy przymierzają się do skorzystania z tego systemu.

- Badania IDC pokazują, że już dziś przychody z aplikacji tego typu wynoszą około 800 mln dolarów, a prognoza na 2016 rok wskazuje na wzrost tego rynku aż do 4.5 mld dol. – mówi Przemysław Szuder.

Microsoft wprowadził niedawno na rynek Yammera, czyli "Facebooka" służącego komunikacji wewnętrznej w firmach. To przewortny pomysł, zwłaszcza że z badań przeprowadzonych przez producenta Windows wynika, iż pracodawcy nie chcą narzędzi społecznościowych u swoich pracowników i blokują często do nich dostęp. Mimo to w pracy, ale na użytek własny, korzysta z nich 60 proc. osób. Na użytek służbowy robi to zaledwie 5 proc.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?