Moda na kawę z sieciowych kawiarni zatacza nad Wisłą coraz szersze kręgi. W ciągu ostatnich trzech miesięcy takie lokale odwiedziło 57 proc. Polaków – wynika z najnowszego raportu Cafe Monitor przygotowanego przez firmę badawczą ARC Rynek i Opinie. To o 4 pkt. proc. więcej niż przed rokiem. Jeszcze w 2010 roku odsetek ten wynosił 48 proc.
Badania pokazują, że kryzys nie zniechęcił nas do wizyt w kawiarniach. Jednak ostrożniej wydajemy tam pieniądze. W tym roku podczas jednej wizyty zostawiamy tam średnio 21,88 zł. Przed rokiem kwota ta była o 2 zł wyższa.
– Wyraźnie widać, że konsumenci starają się ograniczyć wydatki – mówi Marzena Białasek z ARC Rynek i Opinia. – Wzrósł odsetek klientów, którzy jednorazowo w kawiarni wydają mniej niż 10 czy 20 złotych, zmalał zaś takich, którzy zostawiają tam 30 złotych i więcej – dodaje.
Powód? – W porównaniu z ubiegłym rokiem więcej osób deklaruje, że kawę pije w fast-foodach, gdzie ceny są niższe – tłumaczy Białasek.
Kawę w sieciach szybkiej obsługi kupuje dziś 26 proc. osób przepytanych przez ARC Rynek i Opinia. W ubiegłym roku deklarowało to 22 proc. ankietowanych.