Sieci kawiarni coraz bardziej popularne

Polacy nie rezygnują z wizyt w kawiarniach. Spowolnienie gospodarcze sprawia jednak, że wydają tam mniej pieniędzy niż kiedyś.

Publikacja: 25.06.2013 00:21

Sieci kawiarni coraz bardziej popularne

Foto: Bloomberg

Moda na kawę z sieciowych kawiarni zatacza nad Wisłą coraz szersze kręgi. W ciągu ostatnich trzech miesięcy takie lokale odwiedziło 57 proc. Polaków – wynika z najnowszego raportu Cafe Monitor przygotowanego przez firmę badawczą ARC Rynek i Opinie. To o 4 pkt. proc. więcej niż przed rokiem. Jeszcze w 2010 roku odsetek ten wynosił 48 proc.

Badania pokazują, że kryzys nie zniechęcił nas do wizyt w kawiarniach. Jednak ostrożniej wydajemy tam pieniądze. W tym roku podczas jednej wizyty zostawiamy tam średnio 21,88 zł. Przed rokiem kwota ta była o 2 zł wyższa.

– Wyraźnie widać, że konsumenci starają się ograniczyć wydatki – mówi Marzena Białasek z ARC Rynek i Opinia. – Wzrósł odsetek klientów, którzy jednorazowo w kawiarni wydają mniej niż 10 czy 20 złotych, zmalał zaś takich, którzy zostawiają tam 30 złotych i więcej – dodaje.

Powód? – W porównaniu z ubiegłym rokiem więcej osób deklaruje, że kawę pije w fast-foodach, gdzie ceny są niższe – tłumaczy Białasek.

Kawę w sieciach szybkiej obsługi kupuje dziś 26 proc. osób przepytanych przez ARC Rynek i Opinia. W ubiegłym roku deklarowało to 22 proc. ankietowanych.

Korzysta na tym m.in. McDonald's Polska, właściciel 87 punktów McCafe.

– W czasach dekoniunktury wygrywa ten, kto prowadzi najlepszą politykę cenową oferując dobrą jakość za bezkonkurencyjną cenę – mówi Krzysztof Kłapa, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald's Polska. – Dziś bardzo trudno jakiejkolwiek innej sieci kawiarni rywalizować z nami w tym zakresie – dodaje.

Marzena Białasek zwraca uwagę, że najpopularniejsza u nas kawa latte kosztuje w McCafe średnio 2 złote mniej niż w kawiarniach sieciowych. – Jednocześnie fast-foody systematycznie rozszerzają swoją ofertę dla kawoszy, dlatego stają się coraz częściej alternatywą dla kawiarni sieciowych – tłumaczy przedstawicielka ARC Rynek i Opinia. Kryzysowe zaciskanie pasa odciśnie się z pewnością na wartości całego rynku kawiarnianego w Polsce. Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w 2013 roku Polacy wydadzą w kawiarniach nieco ponad 1,76 mld zł. W ubiegłym roku zostawili tam 1,84 mld zł.

Obawy o osłabienie popytu sprawiły, że sieci kawiarniane bardzo ostrożnie zareagowały na podwyżkę podatku VAT na napoje kawowe z mlekiem, czyli np. kawę latte. Do końca marca 2013 roku wynosił on tylko 8 proc. Od 1 kwietnia zwiększył się do 23 proc. Taką stawką już wcześniej opodatkowane były inne kawy, np. espresso.

4,6 tys. kawiarni, wg firmy badawczej PMR, działa w Polsce. Większość z nich to lokale niezależne.

Na niewielką podwyżkę cen zdecydowała się sieć Starbucks. Nie wprowadziły jej natomiast sieć kawiarni i lodziarni Grycan oraz spółka CHI Polska, zarządzająca kawiarniami coffeeheaven i Costa by coffeeheaven. Jak na razie po raz ostatni CHI Polska podniosło ceny ponad rok temu. Część serwowanych przez firmę kaw zdrożała wówczas o ok. 40 groszy.

Wyższy VAT rekompensują kawiarniom niższe ceny ziarna kawowego. International Coffee Organization szacuje, że w maju 2013 roku funt kawy kosztował średnio 126,96 centów. Tak tania nie była ona od trzech lat. W maju 2012 roku kawa była o niemal 20 proc. droższa.

Rynek kawiarni w Polsce ma szanse nadal się rozwijać. Daleko nam bowiem do krajów, gdzie wydatki na małą czarną są najwyższe. Euromonitor szacuje, że w ubiegłym roku przeciętny Polak wydał w kawiarniach 40 razy mniej niż statystyczny Grek.

Swój udział w rosnącym rynku chcą zwiększać także kawiarnie sieciowe.

– Polska to dla nas bardzo ważny rynek i widzimy tu duży potencjał rozwoju – mówi Magdalena Mularuk, Starbucks brand manager na rynek Europy Środkowo-Wschodniej.

Sieć ta ma już w Polsce 32 lokale. Zamierza skoncentrować się na dużych miastach.

– Spowolnienie gospodarcze wpływa na nastroje konsumentów i sprawia, że są bardziej ostrożni w wydawaniu pieniędzy. W przypadku zauważalnej poprawy sytuacji ekonomicznej możliwy będzie dalszy dynamiczny rozwój rynku kawiarnianego w Polsce. Dlatego już teraz inwestujemy w kolejne punkty McCafe – wyjaśnia Krzysztof Kłapa.

Kawy premium z oferty McCafe McDonald's Polska wprowadza w wybranych lokalizacjach także do oferty dla kierowców korzystających z punktów McDrive.

Dalszą ekspansję planuje CHI. Dziś zarządza 30 kawiarniami Costa by coffeeheaven i 91 kawiarniami coffeeheaven. – W kolejnych miesiącach będziemy sukcesywnie otwierać nowe kawiarnie. Zgodnie z zapowiedziami planujemy uruchomić do końca roku finansowego (zaczął się 1 marca 2013 roku – red.) łącznie około 10 nowych lokalizacji Costa by coffeeheaven – zapowiada Andrzej Jackiewicz, dyrektor zarządzający CHI Polska.

Do końca tego roku powstanie co najmniej sześć lokali pod marką Grycan. Dziś firma ma ich 113, z czego trzy otworzyła ostatnio w Czechach.

Częstsze wizyty w kawiarniach oraz rosnący popyt na kawy z ekspresów, głównie na kapsułki zmienia obraz polskiego rynku tradycyjnych kaw mielonych i rozpuszczalnych.

Adam Mokrysz z zarządu Mokate, czołowego producenta kawy w Polsce wyjaśnia, że wprawdzie sprzedaż kawy nadal rośnie, ale już nie tak szybko, jak w poprzednich latach.

Instytut badawczy Nielsen podaje, że od kwietnia 2012 r. do marca 2013 r. w sklepach i sieciach handlowych kupiliśmy jej o 1,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Wydatki na kawę poszły tam w górę o niemal 7 proc.

Jak tłumaczy Adam Mokrysz, nie jest to głównie efekt wyższych cen, ale rosnącego zainteresowania drogimi gatunkami. Coraz większą popularnością cieszą się u nas kawy ziarniste. W ubiegłym roku przeznaczyliśmy na nie o 30 proc. więcej niż w 2011 roku.

Piotr Grauer, ekspert firmy doradczej KPMG

Rynek kawy w Polsce ulega ciągłym przeobrażeniom. Gwałtowny rozwój sieci kawiarni przyzwyczaił Polaków do picia kawy poza domem. Jednak cena napoju, która w wiodących sieciach przekracza 10 złotych za kubek, stała się w okresie spowolnienia gospodarczego barierą, jaka ogranicza dalszy wzrost popytu. W tej trudnej sytuacji ekonomicznej Polacy nie ograniczyli jednak konsumpcji kawy poza domem, ale zaczęli szukać innych możliwości wypicia dobrej jakości napoju po bardziej przystępnej cenie. W  ostatnim czasie pojawiły się w Polsce nowe miejsca, w których wypicie kawy nie wiążę się z dużym wydatkiem. Przykładem jest sieć kawiarni McCafe należąca do McDonald's czy też małe sklepy convenience (osiedlowe, np. Żabka – red.), gdzie zainstalowane są automaty do kawy. Zmienia się także sposób konsumpcji kawy w domach. Przebojem na nasz rynek weszły niedrogie ekspresy do kawy w kapsułkach, które pozwalają wygodnie i szybko zaparzyć różne rodzaje małej czarnej. Rosnąca sprzedaż kawy w kawiarniach i tej przeznaczonej do ekspresów w kapsułkach sprawia, że hamuje popyt na kawy tradycyjne w handlu detalicznym. Dotychczasowe trendy powinny utrzymać się w najbliższym czasie. Można spodziewać się stabilizacji lub nawet niewielkiego spadku kwot wydawanych przez Polaków na kawę. Jednocześnie będzie nadal zmieniać się sposób konsumpcji, w kierunku tańszych napojów kupowanych w kawiarniach i większego spożycia dobrej jakościowo kawy w domu.

Moda na kawę z sieciowych kawiarni zatacza nad Wisłą coraz szersze kręgi. W ciągu ostatnich trzech miesięcy takie lokale odwiedziło 57 proc. Polaków – wynika z najnowszego raportu Cafe Monitor przygotowanego przez firmę badawczą ARC Rynek i Opinie. To o 4 pkt. proc. więcej niż przed rokiem. Jeszcze w 2010 roku odsetek ten wynosił 48 proc.

Badania pokazują, że kryzys nie zniechęcił nas do wizyt w kawiarniach. Jednak ostrożniej wydajemy tam pieniądze. W tym roku podczas jednej wizyty zostawiamy tam średnio 21,88 zł. Przed rokiem kwota ta była o 2 zł wyższa.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Biznes
Wojna Izraela z Iranem, TikTok zmienia e-handel, Niemcy twardo o budżecie UE
Biznes
Transformacja energetyczna mądrzej, ale niekoniecznie szybciej
Patronat Rzeczpospolitej
Przedsiębiorcy chcą sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie