Lotnicza ofensywa

Na polskim rynku trwa walka linii o gotówkę i lojalność pasażerów.

Aktualizacja: 28.06.2013 11:47 Publikacja: 28.06.2013 00:02

Lotnicza ofensywa

Foto: Bloomberg

Prezes spółki Sebastian Mikosz nie ukrywa, że LOT tak steruje promocjami, żeby skłonić potencjalnych pasażerów do częstszego odwiedzania stron przewoźnika i kupowania biletów także po cenach nie promocyjnych.

Niektóre z biletów sprzedawane są nawet na pół roku przed datą wylotu, ale przy promocyjnej cenie nie ma możliwości ich zwrotów, bądź zmian dat. W szukaniu połączeń LOT potencjalnym pasażerom ma pomóc także strona mobilna. Wkrótce ma być gotowa nowa strona internetowa.

Przydadzą się większe samoloty

Lotnicza oferta na polskim rynku jest coraz bardziej atrakcyjna. Linie wyraźnie korzystają z kłopotów LOT i  wymuszonych cięć, rozbudowując swoją ofertę. Niektóre połączenia, jak np. Warszawa–Berlin będą obsługiwane od 31 sierpnia trzy razy w ciągu dnia już tylko przez niemiecką linię Air Berlin, podczas gdy LOT kursował na tej trasie po dwa razy dziennie w tygodniu i raz w sobotę oraz niedzielę.  W niedawnej promocji LOT sprzedawał bilety na tej trasie   na podróże późną wiosną 2014 nawet po 200 zł za przelot w dwie strony – taniej niż przy przejeździe koleją.

– Warszawa była dla nas strzałem w dziesiątkę – powiedział „Rz" z kolei prezes dubajskiej linii Emirates Tim Clark. – To połączenie jest już dochodowe i rozważamy podstawienie większego samolotu na trasie Dubaj–Warszawa. W naszym przypadku nie ma możliwości, żebyśmy akceptowali straty przez kilka miesięcy – dodał.

Prezes Emirates zapewnił, że linia nie zamierza podnosić cen, bo jest zdeterminowana, aby utrzymać konkurencyjność. W czwartek Emirates poinformowały, że wprowadzają na trasie Warszawa–Dubaj większy samolot – boeinga 777-300, który jest w stanie pomieścić w systemie trzyklasowym (pierwsza, biznes i ekonomiczna) 364 pasażerów. Poprzednia maszyna obsługująca tę trasę, airbus A330-200 była w stanie przewieźć 237 osób. Większy samolot to także większe cargo – o 56 ton ładunku więcej tygodniowo.

O sukcesie na polskim rynku mówi także prezes katarskiej linii Qatar Airways Akbar al Baker. Dla niego jednak konkurencją jest raczej nie LOT, ale właśnie Emirates. Jak na razie jednak katarska linia lata na trasie Warszawa–Dauha cztery razy w tygodniu małym airbusem A320. Al Baker jednak zapowiada, że zamierza tę częstotliwość zwiększyć.

Kolejne połączenia z Rzeszowa i Poznania

Także Lufthansa odkryła potencjał polskiego rynku. – Będziemy tutaj szukali nowych możliwości i nie wykluczam otwierania połączeń z nowych portów – mówił na początku czerwca wiceprezes niemieckiej Lufthansy na Europę Goetz Ahmelmann. Nie ujawnił jakie miasta linia ma na celowniku. Na razie   wprowadza pięć dodatkowych połączeń z Rzeszowa do swojego centrum przesiadkowego we Frankfurcie oraz podwaja liczbę połączeń z Poznania. Nowe połączenia na trasie Rzeszów–Frankfurt zostaną uruchomione 12 września, czyli pod koniec sezonu letniego. Niemiecka linia będzie miała wtedy 11 rejsów na tej trasie.

W przypadku Poznania Lufthansa zdecydowała o zwiększeniu liczby rejsów do Frankfurtu z jednego do dwóch dziennie. Dyrektor generalny Lufthansy na Polskę, Bert Buyse nie ukrywał, że to właśnie w polskich regionach dostrzega ogromny potencjał. Jak na razie Lufthansa ma 30-proc. udział w rynku w Rzeszowie i 40-proc. w Poznaniu. Niemcy przy tym uznali, że obydwa miasta generują duży ruch podróży służbowych, a więc i podróżni z tych regionów zapełniają dochodową klasę biznes, z czym LOT ma ogromne problemy.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

d.walewska@rp.pl

Prezes spółki Sebastian Mikosz nie ukrywa, że LOT tak steruje promocjami, żeby skłonić potencjalnych pasażerów do częstszego odwiedzania stron przewoźnika i kupowania biletów także po cenach nie promocyjnych.

Niektóre z biletów sprzedawane są nawet na pół roku przed datą wylotu, ale przy promocyjnej cenie nie ma możliwości ich zwrotów, bądź zmian dat. W szukaniu połączeń LOT potencjalnym pasażerom ma pomóc także strona mobilna. Wkrótce ma być gotowa nowa strona internetowa.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku