Udane półrocze małych browarów

Lokalni producenci piwa mają za sobą udane półrocze. Kolejne miesiące nie powinny być dla nich gorsze.

Publikacja: 01.07.2013 01:18

Polski rynek jest zdominowany przez duże firmy

Polski rynek jest zdominowany przez duże firmy

Foto: Rzeczpospolita

Wakacje to kluczowe miesiące dla browarów. Do piwnych żniw przygotowują się także lokalne warzelnie. Wśród nich jest Gontyniec, który startuje dziś z 15 sezonowymi sklepami na Wybrzeżu.

– W poprzednie wakacje mieliśmy ich tam pięć, a ich sprzedaż w ciągu dwóch miesięcy była wyższa niż w pozostałych lokalizacjach w ciągu całego roku – mówi „Rz" Zbigniew Cholewicki, prezes Browaru Gontyniec. – Pomysł się sprawdził, dlatego zdecydowaliśmy się zwiększyć skalę działalności – dodaje.

Razem, ale niezależnie

Gontyniec planuje również otwarcie nawet kilkunastu sklepów w Warszawie. Dziś ma ich w sumie niemal 30, m.in. w Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu oraz Gdańsku. – Umocnienie się na warszawskim rynku chcemy oprzeć przede wszystkim na piwach Browaru Konstancin, który kupiliśmy pod koniec kwietnia tego roku – wyjaśnia Zbigniew Cholewicki.

Oprócz Konstancina w grupie Browaru Gontyniec są także zakłady w Czarnkowie i Kamionce. Na koniec 2013 r. będą w stanie uwarzyć łącznie ok. 55 tys. hl regionalnych piw. Jesienią w Kamionce ruszy linia o mocy 20 tys. hl. Docelowo z 12 do 20 tys. mają zwiększyć się zdolności produkcyjne Konstancina.

Na trzech lokalnych browarach z pewnością się nie skończy. Gontyniec zapowiedział już budowę grupy. Na celowniku ma kilka firm. Z jedną z nich prowadzi już rozmowy.

Piwną grupę buduje także Marek Jakubiak, właściciel Ciechana. Należy do niego browar w Lwówku Śląskim, a pod koniec 2012 r. kupił zakład w Bojanowie. Pierwsze piwa stamtąd mają się pojawić na rynku tego lata. – Nie spodziewam się, aby browary Gontyniec czy Ciechan znalazły w Polsce naśladowców – uważa Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich (SRBP). – Browary regionalne są atrakcyjne dla konsumentów właśnie ze względu na swoją niezależność i oryginalność. Przy zbyt dużej koncentracji produkcji trudno jest osiągnąć taki efekt – dodaje.

Gontyńcowi nie chodzi jednak o scalenie warzelni na wzór tego, co przed laty zrobiły piwne koncerny. – Chcemy tworzyć grupę małych browarów, które zachowają swoją niezależność i lokalny charakter – mówi Zbigniew Cholewicki.

Plusem działania w grupie ma być głównie większa siła przetargowa w negocjacjach z sieciami handlowymi czy producentami butelek.

Pierwsza połowa 2013 r. była udana dla lokalnych producentów piwa. – Pomimo długiej zimy i chłodnej wiosny ich sprzedaż mogła zwiększyć się o 5–10 proc. – szacuje Andrzej Olkowski. – Drugie półrocze powinno być równie udane – dodaje.

– W pierwszym kwartale mimo zahamowania sprzedaży piwa w Polsce nasze przychody zwiększyły się o 7 proc. – mówi Zbigniew Cholewicki.

W pierwszych sześciu miesiącach 2013 r. o 5 proc. więcej piw niż przed rokiem sprzedał Browar Amber.

– W drugim półroczu oczekujemy jeszcze większego wzrostu – zapowiada Marek Skrętny, szef marketingu Browaru Amber. – Jeśli pogoda w dalszej części lata będzie lepsza niż dotychczas, na pewno zrealizujemy plany.

Koncerny nie szkodzą

Pozytywny wpływ na wyniki pomorskiego browaru powinny mieć również dwie kolejne nowości. Pierwsza z nich ma się pojawić na rynku w najbliższych dniach. Dziś w najszybszym tempie rośnie warzone przez Amber piwo Pszeniczne.

Sukcesywnego zdobywania rynku przez lokalne warzelnie nie zablokował nawet wysyp piw niszowych z dużych browarów. W ostatnich tygodniach trzej najwięksi gracze, czyli Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec i Carlsberg Polska, wprowadzili na rynek m.in. kolejne radlery, czyli piwa z lemoniadą. Kompania rozszerzyła też ofertę o ryżowe Książęce, a Carlsberg wprowadził pochodzącego z Belgii Grimbergena.

Według SRBP do regionalnych piw należy już 6–7 proc. rynku w Polsce. – W ciągu ostatniego 1,5 roku ich udział zwiększył się o blisko 1 pkt proc. i nadal powinien się systematycznie zwiększać – mówi Andrzej Olkowski.

– Rynek piw regionalnych pozostanie niszą, ale z dużym potencjałem rozwoju, w przeciwieństwie do rynku piw masowych zdominowanego przez koncerny – uważa Zbigniew Cholewicki.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca