Nowa ERA kolejowa

Bruksela chce zwiększyć konkurencję na europejskich torach. Przewoźnicy kolejowi będą mogli prowadzić działalność w całej Europie na podstawie jednego certyfikatu bezpieczeństwa.

Publikacja: 04.07.2013 00:13

Nowe rozwiązania zapisano w tzw. IV Pakiecie Kolejowym. W jego skład wchodzi rozporządzenie poszerzające kompetencje Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA) oraz dwie dyrektywy, nowelizujące przepisy w sprawie interoperacyjności sieci i bezpieczeństwa ruchu.

Najważniejsze zmiany dotyczą procedur wydawania certyfikatów bezpieczeństwa oraz pozwoleń na dopuszczenie do obrotu i eksploatacji taboru kolejowego. Ten pierwszy dokument dotychczas wydawany był w dwóch częściach – pierwsza obowiązywała we wszystkich państwach członkowskich, drugą przyznawały poszczególne kraje, w których dany przewoźnik zamierzał świadczyć usługi. Teraz wystarczy jeden, unijny dokument, ponieważ wymagania techniczne stawiane przewoźnikom zostaną ujednolicone. Opracowywać je będzie Europejska Agencja Kolejowa, a zatwierdzać – KE.

Podobnie uproszczona zostanie procedura uzyskiwania zezwoleń na wprowadzenie do obrotu i użytkowanie taboru kolejowego. Dokumenty te wydawane będą na szczeblu UE, co ma zmniejszyć koszty ponoszone przez producentów i zaoszczędzić ich czas. Nowe przepisy pozwolą też ERA na kontrolowanie krajowych przepisów dotyczących tego rodzaju transportu. Jeśli Agencja uzna, że regulacje ograniczają konkurencję lub wprowadzają zbyt duże obciążenia biurokratyczne, będzie mogła je zakwestionować.

Pomysły KE popierają eksperci. Niemieckie Centrum für Europäische Politik podkreśla jednak, że większą rolę w nowych procedurach powinny odgrywać krajowe organy zajmujące się transportem kolejowym, mają bowiem potrzebne doświadczenie.

Opinia dla „Rz"

Jarosław Kantorowicz ekspert Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju

Kolej jest najrzadszą formą transportu wybieraną przez podróżnych w Europie. Mimo sporego potencjału, ten rodzaj transportu odpowiada tylko za 6 proc. przewozu pasażerów w UE. Dlaczego? Na jednolitym rynku europejskim w obszarze transportu to właśnie na kolei jest najwięcej „wąskich gardeł". Obejmują one przeszkody techniczne, administracyjne i prawne utrudniające (lub w ogóle uniemożliwiające) wejście nowych graczy na krajowe rynki kolejowe. W 16 spośród 25 krajów UE udział przewoźników krajowych w transporcie kolejowym pasażerów przekracza 90 proc. W 9 krajach UE krajowi przewoźnicy posiadają monopol ustanowiony prawem. W takich warunkach ciężko o konkurencję. Dlatego nowa dyrektywa, której celem jest  zwiększenie konkurencji poprzez zredukowanie barier administracyjnych, powinna być oceniona pozytywnie.

Nowe rozwiązania zapisano w tzw. IV Pakiecie Kolejowym. W jego skład wchodzi rozporządzenie poszerzające kompetencje Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA) oraz dwie dyrektywy, nowelizujące przepisy w sprawie interoperacyjności sieci i bezpieczeństwa ruchu.

Najważniejsze zmiany dotyczą procedur wydawania certyfikatów bezpieczeństwa oraz pozwoleń na dopuszczenie do obrotu i eksploatacji taboru kolejowego. Ten pierwszy dokument dotychczas wydawany był w dwóch częściach – pierwsza obowiązywała we wszystkich państwach członkowskich, drugą przyznawały poszczególne kraje, w których dany przewoźnik zamierzał świadczyć usługi. Teraz wystarczy jeden, unijny dokument, ponieważ wymagania techniczne stawiane przewoźnikom zostaną ujednolicone. Opracowywać je będzie Europejska Agencja Kolejowa, a zatwierdzać – KE.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji