Nowa ERA kolejowa

Bruksela chce zwiększyć konkurencję na europejskich torach. Przewoźnicy kolejowi będą mogli prowadzić działalność w całej Europie na podstawie jednego certyfikatu bezpieczeństwa.

Publikacja: 04.07.2013 00:13

Nowe rozwiązania zapisano w tzw. IV Pakiecie Kolejowym. W jego skład wchodzi rozporządzenie poszerzające kompetencje Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA) oraz dwie dyrektywy, nowelizujące przepisy w sprawie interoperacyjności sieci i bezpieczeństwa ruchu.

Najważniejsze zmiany dotyczą procedur wydawania certyfikatów bezpieczeństwa oraz pozwoleń na dopuszczenie do obrotu i eksploatacji taboru kolejowego. Ten pierwszy dokument dotychczas wydawany był w dwóch częściach – pierwsza obowiązywała we wszystkich państwach członkowskich, drugą przyznawały poszczególne kraje, w których dany przewoźnik zamierzał świadczyć usługi. Teraz wystarczy jeden, unijny dokument, ponieważ wymagania techniczne stawiane przewoźnikom zostaną ujednolicone. Opracowywać je będzie Europejska Agencja Kolejowa, a zatwierdzać – KE.

Podobnie uproszczona zostanie procedura uzyskiwania zezwoleń na wprowadzenie do obrotu i użytkowanie taboru kolejowego. Dokumenty te wydawane będą na szczeblu UE, co ma zmniejszyć koszty ponoszone przez producentów i zaoszczędzić ich czas. Nowe przepisy pozwolą też ERA na kontrolowanie krajowych przepisów dotyczących tego rodzaju transportu. Jeśli Agencja uzna, że regulacje ograniczają konkurencję lub wprowadzają zbyt duże obciążenia biurokratyczne, będzie mogła je zakwestionować.

Pomysły KE popierają eksperci. Niemieckie Centrum für Europäische Politik podkreśla jednak, że większą rolę w nowych procedurach powinny odgrywać krajowe organy zajmujące się transportem kolejowym, mają bowiem potrzebne doświadczenie.

Opinia dla „Rz"

Jarosław Kantorowicz ekspert Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju

Kolej jest najrzadszą formą transportu wybieraną przez podróżnych w Europie. Mimo sporego potencjału, ten rodzaj transportu odpowiada tylko za 6 proc. przewozu pasażerów w UE. Dlaczego? Na jednolitym rynku europejskim w obszarze transportu to właśnie na kolei jest najwięcej „wąskich gardeł". Obejmują one przeszkody techniczne, administracyjne i prawne utrudniające (lub w ogóle uniemożliwiające) wejście nowych graczy na krajowe rynki kolejowe. W 16 spośród 25 krajów UE udział przewoźników krajowych w transporcie kolejowym pasażerów przekracza 90 proc. W 9 krajach UE krajowi przewoźnicy posiadają monopol ustanowiony prawem. W takich warunkach ciężko o konkurencję. Dlatego nowa dyrektywa, której celem jest  zwiększenie konkurencji poprzez zredukowanie barier administracyjnych, powinna być oceniona pozytywnie.

Nowe rozwiązania zapisano w tzw. IV Pakiecie Kolejowym. W jego skład wchodzi rozporządzenie poszerzające kompetencje Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA) oraz dwie dyrektywy, nowelizujące przepisy w sprawie interoperacyjności sieci i bezpieczeństwa ruchu.

Najważniejsze zmiany dotyczą procedur wydawania certyfikatów bezpieczeństwa oraz pozwoleń na dopuszczenie do obrotu i eksploatacji taboru kolejowego. Ten pierwszy dokument dotychczas wydawany był w dwóch częściach – pierwsza obowiązywała we wszystkich państwach członkowskich, drugą przyznawały poszczególne kraje, w których dany przewoźnik zamierzał świadczyć usługi. Teraz wystarczy jeden, unijny dokument, ponieważ wymagania techniczne stawiane przewoźnikom zostaną ujednolicone. Opracowywać je będzie Europejska Agencja Kolejowa, a zatwierdzać – KE.

Biznes
Czarnogórskie biznesy Olega Deripaski. Sankcje są, ale układy też
Biznes
Demograficzne wyzwania Polski: dzietność, migracje i przyszłość gospodarki
Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP
Biznes
Komputronik pozyskał inwestora. Kurs szybuje