Polacy chcą dużych telewizorów

30 proc. Polaków planuje w ciągu roku zakup nowego telewizora, najlepiej 40–42-calowego.

Publikacja: 11.07.2013 00:31

Polacy chcą dużych telewizorów

Foto: Bloomberg

Polacy wciąż chętnie kupują telewizory i jest to jedna z kategorii na rynku sprzętu elektronicznego, która co roku rośnie najszybciej. W 2012 r. nabywców znalazło ok. 2,2 mln sztuk odbiorników, w tym roku według różnych prognoz może to być nawet do 2,4 mln.

Co więcej, wszystko wskazuje na to, że najbliższe lata dla producentów telewizorów powinny być udane, choć w ujęciu globalnym sprzedaż poza rynkami azjatyckimi nie wygląda najlepiej.

Rynek z potencjałem

Z badania TNS Polska dla firmy Toshiba Poland, do których dotarła „Rz" wynika, że w najbliższych latach zakupu telewizora nie planuje tylko co czwarty ankietowany. Dla 30 proc. taka transakcja jest możliwa w ciągu roku, a kolejne 32 proc. za dwa, trzy lata.

Producentom telewizorów pomaga trwająca cyfryzacja telewizji. W kolejnych częściach kraju wyłączane są nadajniki sygnału analogowego. Aby móc odbierać sygnał cyfrowy, trzeba mieć albo telewizor z wbudowanym już dekoderem, albo kupić zewnętrzny. Sieci handlowe jak Media Markt przyznają, że najwidoczniej wielu Polaków traktuje to jako pretekst do wymiany odbiornika, ponieważ cyfryzacja jest jednym z kół zamachowych tego segmentu rynku.

– Efekt cyfryzacji jak najbardziej działa, ale powoli się kończy i dotyczył głównie modeli z przekątnymi do 32 cali. Tymczasem kluczowy segment rynku to sporo większe odbiorniki z ekranami 42/37 cali, czy jak w naszym przypadku 55/47 cali, bo akurat te wielkość sprzedaje się doskonale – mówi Marcin Śledziewski, szef działu Home Entertainment w LG Electronics Polska. – W kolejnych latach bardzo liczymy na nową technologię Ultra HD. Pierwszy tego typu telewizor z ekranem o przekątnej 84 cale już wprowadziliśmy do sklepów i zainteresowanie konsumentów jest spore – dodaje. Jak wyjaśnia, LG w drugiej połowie roku planuje rozszerzyć ofertę modeli Ultra HD o mniejsze przekątne, które będą bardziej przystępne cenowo i będą gwarantowały najwyższą możliwą jakość obrazu na rynku.

Obecnie telewizory oferujące możliwość oglądania programów w rozdzielczości czterokrotnie lepszej niż obecny standard HD mają astronomiczne ceny, ale podobnie jak w przypadku innych nowości można spodziewać się, że będą one szybko topniały w miarę pojawiania się na rynku większej liczby modeli.

Telewizor z siecią

Dla Polaków takie parametry jak jakość obrazu czy możliwość korzystania z treści internetowych właśnie za pośrednictwem telewizora mają coraz większe znaczenie, ale grupa posiadaczy odbiorników starszych generacji jest wciąż duża. Według badania TNS Polska, w 31 proc. polskich domów wciąż jest telewizor kineskopowy, a ich udział w porównaniu z 2011 r. spadł o  8 pkt. proc. Liderem jest technologia LCD z 38-proc. udziałem, który jednak w porównaniu z 2011 r. nie uległ zmianie. Z kolei szybko zwolenników zyskują telewizory LED – obecnie ma je już 19 proc. ankietowanych, niemal dwa razy więcej niż dwa lata temu.

Cena jest wciąż ważnym kryterium wyboru – 64 proc. badanych, jeśli miałoby teraz kupić telewizor, to za 1,5–3 tys. zł. Dla firm dobrą informacją jest jednak fakt, że w przypadku tego typu zakupów bardzo ważne są dodatkowe parametry, jak choćby wielkość ekranu. Jeszcze kilka lat temu na rynku królowały przekątne 32 cale, dzisiaj klienci wybierają znacznie większe odbiornik. Największa grupa wskazuje chęć zakupu odbiornika o przekątnej 40–42 cale.

To efekt również szybko obniżających się cen bardziej technologicznie zaawansowanych modeli. Możliwość oglądania choćby programów 3D w przypadku większych telewizorów, głównie w technologii LED, jest dzisiaj wręcz standardem, choć akurat treści w systemie trójwymiarowym wciąż jest bardzo niewiele.

Marka ma znaczenie

Konsumenci zazwyczaj deklarują w badaniach, że marka produktu nie ma dla nich specjalnego znaczenia, a wpływ reklam na ich decyzje zakupowe jest znikomy. Jednak akurat w tym przypadku przyznali, ze marka jest jednym z głównym parametrów branych pod uwagę przy wyborze nowego telewizora.

– Wyraźnie widać też, że wciąż bardzo wielu, bo ponad dwie trzecie, konsumentów, duże znaczenie przykłada do marki kupowanego sprzętu. Jednocześnie prawie połowa z nich nie widzi powodów, by rozważyć zmianę producenta przy zakupie nowego telewizora – mówi Krzysztof Lis, Country Manager Toshiba Poland. – To duże wyzwanie dla firm, bo pozyskanie każdego klienta jest coraz trudniejsze, ale z drugiej strony marki wysokiej jakości mogą liczyć na większą lojalność. Klienci coraz bardziej doceniają też design, wykonanie produktu i jakość obrazu. Inne cechy telewizora, choć mile widziane, schodzą przy zakupie często na drugi plan – dodaje.

W 2012 r. sprzedaż telewizorów w ujęciu wartościowym wzrosła ok. 16 proc., a Polscy wydali na ten cel według badania Euromonitor International ok. 1,5 mld dol. Był to doskonały okres. Sprzedaż w górę ciągnęła cyfryzacja. Nie do przecenienie był także tzw. efekt Euro 2012.

Choć w tym roku wydarzeń sportowych na taka skalę nie ma, to jednak koniunktura dla producentów nie przedstawia się najgorzej. Od stycznia do końca kwietnia sprzedaż telewizorów w ujęciu wartościowym wzrosła bowiem 9,6 proc., co jest lepszym wynikiem, niż w przypadku całego rynku elektroniki.

Przewidywania producentów są optymistyczne, ponieważ o ile rynek w ujęciu ilościowym pozostanie prawdopodobnie na poziomie wyniku z 2012 r., o tyle jednak wartościowo wzrost jest pewny. To efekt wybierania coraz chętniej droższych i bardziej zaawansowanych modeli.

– Zazwyczaj kluczowe są wyniki z ostatnich miesięcy, które mogą zupełnie odwrócić obraz rynku w całym roku – przyznaje nieoficjalnie przedstawiciel jednej z firm.

Polacy wciąż chętnie kupują telewizory i jest to jedna z kategorii na rynku sprzętu elektronicznego, która co roku rośnie najszybciej. W 2012 r. nabywców znalazło ok. 2,2 mln sztuk odbiorników, w tym roku według różnych prognoz może to być nawet do 2,4 mln.

Co więcej, wszystko wskazuje na to, że najbliższe lata dla producentów telewizorów powinny być udane, choć w ujęciu globalnym sprzedaż poza rynkami azjatyckimi nie wygląda najlepiej.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Biznes
Hakerzy zaatakowali Polską Agencję Kosmiczną. Kto stoi za atakiem?
Biznes
Drewno: kolejna grupa towarowa zagrożona cłem Trumpa
Biznes
Elon Musk podejrzany o unikanie podatków we Włoszech
Biznes
Jakub Wiech: Europa potrzebuje dużego atomu, za wcześnie na wodór
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Biznes
Dzwoni Kreml do koncernu z USA: Nie chcielibyście do nas wrócić?
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”