Od 14 sierpnia Federalna Służba Celna Rosji będzie wymagała wykupienia dodatkowej polisy celnej do każdego transportu samochodowego wykonywanego pod osłoną karnetu TIR. Oznacza to zawieszenie działania systemu gwarancji celnych TIR i zablokowanie międzynarodowego transportu drogowego na terenie Rosji, Białorusi i Kazachstanu.
Polskie firmy przewozowe mają ok. 20 proc. rynku przewozów do Rosji. Przewoźnicy nie wykluczają, że Rosjanie mogą zażądać 1000 euro, co podniesie koszty przewozu z Europy Zachodniej do Rosji o jedną trzecią.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce szacuje, że 4 tys. polskich przewoźników wykonuje rocznie ponad 270 tys. jazd, a ich przychody przekraczają pół miliarda euro. Wymówienie Konwencji TIR przez Rosję oznacza, że zagraniczni przewoźnicy (w tym polscy) stracą ten rynek całkowicie, a państwo polskie 400 mln zł podatków.