Reklama

Inwestycje pomogą PKP Cargow

Szykujący się do oferty publicznej przewoźnik liczy, że modernizacja linii kolejowych w Polsce pozwoli poprawić mu efektywność i zmniejszyć koszty.

Publikacja: 12.08.2013 01:17

Inwestycje pomogą PKP Cargow

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

W latach 2013–2015 Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej planuje zmodernizowanie 4 tys. km linii kolejowych za 26,5 mld zł.

– Dotychczas środki na inwestycje w infrastrukturę kolejową trafiały głównie na modernizację linii obsługujących przewozy pasażerskie. Ale w najbliższych latach będą modernizowane linie w rejonie Wrocławia, Katowic i Kielc. Śląsk oraz województwo świętokrzyskie są kluczowe dla przewoźników towarowych: ten pierwszy region dostarcza węgiel, a drugi – kruszywa – mówi Mariusz Przybylski, rzecznik PKP Cargo.

W przewozach spółki węgiel stanowi około 45 proc., a  kruszywa 15–25 proc., w zależności od realizowanych w danym roku inwestycji infrastrukturalnych.

– Modernizacja linii kolejowych przyczyni się do zwiększenia tzw. prędkości handlowej pociągów towarowych. A to z kolei przełoży się na obniżkę kosztów eksploatacyjnych, ponieważ do przewiezienia tego samego ładunku potrzeba będzie mniejszych zasobów: taboru i ludzi – podkreśla Przybylski.

W 2012 r. średnia prędkość handlowa pociągów towarowych w Polsce wyniosła 26 km/h, podczas gdy na największym rynku – w Niemczech – 60 km/h (średnia dla UE to 50 km/h). Według PKP Cargo, zwiększenie prędkości z 25 do 30 km/h przyniosłoby 40 mln zł oszczędności rocznie. Z drugiej strony, w tej chwili opłaty za użytkowanie zmodernizowanych linii są wyższe i w pewnych przypadkach efektywniejsze jest korzystanie ze „starych" tras.

Reklama
Reklama

Jak szacują analitycy AT Kearney, nasz rynek ma szanse do 2020 r. rozwijać się w tempie nawet 3 proc. rocznie, pod warunkiem rozwiązania problemów – to przede wszystkim zły stan infrastruktury kolejowej i wysokie opłaty za dostęp do niej.

PKP Cargo szykuje się do pierwszej oferty publicznej – prospekt emisyjny rozpatruje już Komisja Nadzoru Finansowego. IPO obejmie wyłącznie część pakietu, należącego do PKP (maksymalnie 50 proc. minus jedna akcja). Jego wartość można szacować na około 2 mld zł.

Znacznym czynnikiem ryzyka dla planowanej na jesień oferty jest otwarty spór zbiorowy. Przy okazji „prywatyzacji" związki zawodowe chcą uzyskać jak najkorzystniejszy pakiet. Zarząd proponuje 120 mln zł specjalnej premii oraz gwarancje zatrudnienia na trzy lata. Zdaniem związkowców to stanowczo za mało. Oczekują gwarancji pracy na sześć lat, premii i podwyżek wynagrodzeń. Grożą sabotażem giełdowych planów (w spółce odbyło się już referendum strajkowe).

Na razie strony negocjują z udziałem mediatora, byłego wicepremiera i ministra pracy Longina Komołowskiego. Druga runda rozmów, przełożona z ubiegłego tygodnia, odbędzie się 13 sierpnia.

Biznes
Od sukcesu Roomby do groźby bankructwa. iRobot zmienia właściciela
Biznes
Rekord zbrojeniówki, droższe paczki z Chin i hossa na GPW przed świętami
Biznes
Minister klimatu zmienia zdanie. Butelki zwrotne bez kaucji – browary świętują
Biznes
Nowa Dolina Krzemowa nad Zatoką Perską?
Biznes
Wojna o cyberustawę. Wicepremier Krzysztof Gawkowski ostrzega prezydenta
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama