W latach 2013–2015 Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej planuje zmodernizowanie 4 tys. km linii kolejowych za 26,5 mld zł.
– Dotychczas środki na inwestycje w infrastrukturę kolejową trafiały głównie na modernizację linii obsługujących przewozy pasażerskie. Ale w najbliższych latach będą modernizowane linie w rejonie Wrocławia, Katowic i Kielc. Śląsk oraz województwo świętokrzyskie są kluczowe dla przewoźników towarowych: ten pierwszy region dostarcza węgiel, a drugi – kruszywa – mówi Mariusz Przybylski, rzecznik PKP Cargo.
W przewozach spółki węgiel stanowi około 45 proc., a kruszywa 15–25 proc., w zależności od realizowanych w danym roku inwestycji infrastrukturalnych.
– Modernizacja linii kolejowych przyczyni się do zwiększenia tzw. prędkości handlowej pociągów towarowych. A to z kolei przełoży się na obniżkę kosztów eksploatacyjnych, ponieważ do przewiezienia tego samego ładunku potrzeba będzie mniejszych zasobów: taboru i ludzi – podkreśla Przybylski.
W 2012 r. średnia prędkość handlowa pociągów towarowych w Polsce wyniosła 26 km/h, podczas gdy na największym rynku – w Niemczech – 60 km/h (średnia dla UE to 50 km/h). Według PKP Cargo, zwiększenie prędkości z 25 do 30 km/h przyniosłoby 40 mln zł oszczędności rocznie. Z drugiej strony, w tej chwili opłaty za użytkowanie zmodernizowanych linii są wyższe i w pewnych przypadkach efektywniejsze jest korzystanie ze „starych" tras.