W ubiegłym roku eksport herbat firmy Mokate, producenta m.in. marek Loyd i Minutka, poszedł w górę o 13 proc. Pierwsze miesiące tego roku były dla ich sprzedaży zagranicznej jeszcze lepsze.
– Głównym rynkiem zbytu dla naszych herbat pozostaje niezmiennie Europa, a w niej takie kraje jak Czechy, Słowacja i Węgry. Nasza sprzedaż wzrasta jednak także do USA, Kanady oraz Azji – mówi Sylwia Mokrysz z zarządu Mokate.
Dodaje ona, że w całym 2013 roku firma chce utrzymać wzrost sprzedaży herbat na poziomie ubiegłorocznym. Największy udział w eksporcie Mokate mają herbaty owocowe i ziołowe. Przypada na nie odpowiednio 18 i 15 proc. sprzedaży zagranicznej tych produktów firmy.
W Mokate zwracają uwagę, że krajowy rynek herbaty jest stabilny. - Herbata to produkt pierwszej potrzeby, wciąż pijemy jej bardzo dużo i uważam, że w dalszym ciągu ma w sobie spory potencjał – wyjaśnia Sylwia Mokrysz.
Polacy preferują herbatę czarną. Stanowi ona prawie połowę całej kategorii herbacianej, ale jej sprzedaż wzrasta najwolniej. Prognozy rynkowe na kolejne lata zakładają jednak dynamiczny rozwój szczególnie herbat zielonych, owocowych oraz czarnych aromatyzowanych. Herbaty czerwone i funkcjonalne powinny pozostać na poziomie sprzedaży, które osiągnęły w poprzednim roku – podaje Mokate.