Reklama
Rozwiń
Reklama

Przewoźnicy kupują modele Euro V, uciekając przed drogimi Euro VI

Europejscy producenci ciężarówek już wyprzedali na ten rok całą produkcję.

Publikacja: 10.10.2013 22:00

– W tym roku już czterokrotnie podnosiliśmy tempo przesuwania linii montażowej. Wzrosło ze 167 do 212 sztuk dziennie – mówi przedstawiciel DAF i dodaje, że poziom produkcji jest bliski rekordowemu z okresu przedkryzysowego. Nie można zamówić ciężarówki także u innych producentów, którzy do końca roku mają już zapewniony portfel zamówień. Wąskim gardłem są dostawcy, którzy i tak pracują na trzy zmiany.

Duży popyt wynika z ucieczki przewoźników przed drogimi modelami Euro VI, których sprzedaż rozpocznie się od stycznia przyszłego roku. Jednocześnie wersje Euro V stracą homologację i nie będzie można zarejestrować nowego modelu z takim silnikiem. Rosnący popyt widoczny jest także w comiesięcznych raportach Europejskiego Zrzeszenia Producentów Samochodów ACEA: na początku roku spadek sprzedaży sięgał 11-12 proc., aby sierpniu skurczyć się do niecałych 6 proc.

Podobnie popyt kształtuje się w Polsce. We wrześniu rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 16 ton były o ponad 13 proc. większe niż w 2012 roku. W styczniu rynek zmalał o blisko 10 proc., wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Według szacunków importerów, ciężarówki Euro VI będą o 8-12 tys. euro droższe od modeli Euro V. Producenci jednocześnie zapewniają, że dzięki mniejszemu zużyciu paliwa nowych modeli, wyższe koszty zwrócą się w ciągu roku, przy założeniu 10 tys. km miesięcznego przebiegu.

Branża spodziewa się co najmniej 10-procentowego spadku popytu na samochody ciężarowe w 2014 roku.

Reklama
Reklama

Na koniec września w Polsce zarejestrowano 12 094 samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) pow. 3,5 tony, w tym 10 451 pojazdów ciężkich, o dmc pow. 16 ton. W klasie ciężkiej na pierwszym miejscu jest DAF, za nim Mercedes, następnie Scania, MAN, Volvo, Iveco oraz Renault.

– W tym roku już czterokrotnie podnosiliśmy tempo przesuwania linii montażowej. Wzrosło ze 167 do 212 sztuk dziennie – mówi przedstawiciel DAF i dodaje, że poziom produkcji jest bliski rekordowemu z okresu przedkryzysowego. Nie można zamówić ciężarówki także u innych producentów, którzy do końca roku mają już zapewniony portfel zamówień. Wąskim gardłem są dostawcy, którzy i tak pracują na trzy zmiany.

Duży popyt wynika z ucieczki przewoźników przed drogimi modelami Euro VI, których sprzedaż rozpocznie się od stycznia przyszłego roku. Jednocześnie wersje Euro V stracą homologację i nie będzie można zarejestrować nowego modelu z takim silnikiem. Rosnący popyt widoczny jest także w comiesięcznych raportach Europejskiego Zrzeszenia Producentów Samochodów ACEA: na początku roku spadek sprzedaży sięgał 11-12 proc., aby sierpniu skurczyć się do niecałych 6 proc.

Reklama
Biznes
Miliardy dla startupów, UE uderza w eksport Chin i walka z korupcją w Kijowie
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama