Mentole tylko do 2020 roku

Wczoraj zakończyły się negocjacje nad nową dyrektywą tytoniową. Ustalenia tylko częściowo są po myśli Polski.

Publikacja: 19.12.2013 03:14

– Kompromis, który udało się wypracować, jest dla nas oczywiście korzystniejszy od początkowych propozycji Komisji Europejskiej. Udało się uratować cienkie papierosy, czyli tzw. slimy, które są ważne dla naszej gospodarki. Jesteśmy bowiem czołowym producentem i eksporterem tych wyrobów tytoniowych w Europie – mówi „Rz" Przemysław Noworyta, szef Polskiego Związku Plantatorów Tytoniu (PZPT).

Slimy, które mają ok. 20 proc. rynku, to jednak tylko połowa sukcesu. Nie udało się obronić papierosów smakowych, w tym szczególnie popularnych u nas mentoli. O ile jednak papierosy waniliowe czy truskawkowe będą musiały zniknąć z rynku w 2016 roku, o tyle mentolowe będą mogły skorzystać z czteroletniego okresu przejściowego.

– Dzisiejsze uzgodnienia są dużym ciosem dla polskiej gospodarki, ponieważ doprowadzą do zmniejszenia liczby miejsc pracy, będą się też wiązały z dużymi kosztami dostosowawczymi po stronie producentów oraz zwiększeniem skali przemytu – uważa Grzegorz Byszewski, ekspert Pracodawców RP.

W ciągu ostatniego roku palacze wydali na mentole ok. 5 mld zł. Rocznie, tylko w postaci akcyzy, przynoszą one państwu ok. 3,8 mld zł.

Zdaniem Grzegorza Byszewskiego mentole są największą porażką polskich negocjatorów.

– Szwecji udało się uratować snus (tytoń zażywany doustnie – red.), który bezterminowo będzie mógł być sprzedawany na terenie ich kraju. My postulowaliśmy wprowadzenie podobnych rozwiązań na terenie Polski dla produktów mentolowych. Niestety bez skutku – zaznacza Byszewski.

Jednak, zdaniem szefa PZPT, nie należy spodziewać się, że mentole znikną całkowicie z rynku po 2020 roku. – Ich sprzedaż przejmie szara strefa, przez co stracą legalni producenci, plantatorzy i budżet – mówi Przemysław Noworyta.

– Szczególnie cieszą mnie dwa elementy porozumienia – duże obowiązkowe zdjęcie i tekst ostrzegawczy po obu stronach opakowania i zakaz dodawania charakterystycznych smaków – powiedział Tonio Borg, unijny komisarz ds. zdrowia. Chodzi o to, żeby tytoń wyglądał i smakował jak tytoń, co ma zniechęcać młodych ludzi do oddania się szkodliwemu nałogowi.

Kompromis przewiduje więc, że ostrzegawczy komunikat musi zajmować przynajmniej 65 proc. powierzchni opakowania. Komisja Europejska w swoim pierwszym projekcie rok temu proponowała 75 proc. Obecne przepisy wymagają tylko tekstu ostrzegawczego, bez zdjęcia, o powierzchni nie mniejszej niż 30 proc. na przodzie opakowania i 40 proc. na jego tylnej stronie.

Zniechęcać do palenia mają także przepisy odnoszące się do wielkości opakowania. Nie będzie już miejsca na popularne np. w Wielkiej Brytanii mniejsze paczki w kształcie szminek. Papierosy muszą być sprzedawane w opakowaniach zawierających 20 sztuk. Z kolei tytoń będzie w paczkach minimum trzydziestogramowych, co pozwala na zrobienie 30 papierosów.

W ostatniej fazie negocjacji najwięcej emocji budziły papierosy elektroniczne. Będzie można reklamować je jako środek ułatwiający rzucenie nałogu – wtedy będą sprzedawane w aptekach ze wszystkimi restrykcjami dotyczącymi produktów farmaceutycznych. Ewentualnie będą traktowane jako produkty tytoniowe, z tym że zawartość nikotyny nie będzie mogła przekraczać 20g/ml.

Porozumienie polityczne musi zostać teraz formalnie zaakceptowane przez Parlament Europejski oraz Radę UE. Jak oświadczył szef Komisji Zdrowia w PE, głosowanie odbędzie się w pierwszych miesiącach 2014 r. Spodziewa się on akceptacji, bo zawarte wczoraj porozumienie bliskie jest stanowisku PE z pierwszego czytania.

Od momentu formalnego zaakceptowania dyrektywy państwa dostaną dwa lata na jej wprowadzenie do prawa krajowego.

– Kompromis, który udało się wypracować, jest dla nas oczywiście korzystniejszy od początkowych propozycji Komisji Europejskiej. Udało się uratować cienkie papierosy, czyli tzw. slimy, które są ważne dla naszej gospodarki. Jesteśmy bowiem czołowym producentem i eksporterem tych wyrobów tytoniowych w Europie – mówi „Rz" Przemysław Noworyta, szef Polskiego Związku Plantatorów Tytoniu (PZPT).

Slimy, które mają ok. 20 proc. rynku, to jednak tylko połowa sukcesu. Nie udało się obronić papierosów smakowych, w tym szczególnie popularnych u nas mentoli. O ile jednak papierosy waniliowe czy truskawkowe będą musiały zniknąć z rynku w 2016 roku, o tyle mentolowe będą mogły skorzystać z czteroletniego okresu przejściowego.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się