Wolontariat zwiększa konkurencyjność KGHM

Dzięki pracy dla lokalnej społeczności pracownicy KGHM wzmacniają swoje kompetencje. I przywiązanie do spółki – mówi ekspert ds. CSR w KGHM.

Publikacja: 23.12.2013 08:30

Wolontariat zwiększa konkurencyjność KGHM

Foto: materiały prasowe

Rz: Dlaczego państwa grupa zdecydowała się na program wolontariatu?

Paweł Oboda:

KGHM jest firmą społecznie odpowiedzialną. Odpowiedzialność biznesu i zrównoważony rozwój to podstawy działalności naszego przedsiębiorstwa. Jednym z czterech realizowanych programów CSR-owych w spółce jest właśnie wolontariat pracowniczy. Dobrze zorganizowany jego program przynosi korzyści wszystkim stronom. Firma zyskuje zmotywowanych pracowników, którzy utożsamiają się z miejscem pracy. Rozwijają się ich kompetencje. Realizacja projektu, który angażuje wolontariuszy, z pewnością może pomóc w budowie odpowiedzialnego przywództwa. To również rozwój kompetencji dotyczących komunikacji, zarządzania projektem, a także umiejętności analitycznych. Realizowanie przez firmę długofalowych, wiarygodnych programów społecznych ma też pozytywny wpływ na jej otoczenie. Działania wolontariackie pracowników wspierające lokalną społeczność czy przedsięwzięcia proekologiczne z pewnością budują pozytywny wizerunek organizacji i dobre relacje z wszystkimi interesariuszami. Dzięki wolontariatowi pracownicy spółki mają szanse na włączenie się w projekty odpowiadające na konkretne potrzeby ich najbliższego otoczenia.

Co wolontariat może dać przedsiębiorstwu? Czy jakoś przekłada się na biznes?

Wolontariat w KGHM znakomicie wpisuje się nie tylko w strategię CSR, ale również w strategię biznesową spółki. Działania pracowników w jego ramach można wykorzystać do realizacji celów biznesowych. Dzięki temu można wzmacniać między innymi dwa filary naszej strategii: wsparcie dla regionu oraz rozwój umiejętności i sprawności organizacyjnej. Poprzez wolontariat firma może zwiększyć swoją konkurencyjność.

Czy przy przygotowaniu wolontariatu KGHM korzysta z pomocy specjalistów którejś z organizacji?

Wprowadzany obecnie w firmie program realizujemy własnymi siłami. Warto podkreślić, że w KGHM mamy już wiele działań o charakterze wolontariatu pracowniczego. Wymagają one jeszcze usystematyzowania, sformalizowania i dobrej komunikacji. Nie ukrywam, że w przyszłości być może nawiążemy stałą współpracę z którąś z organizacji zajmujących się tym zagadnieniem. To wszystko zależy od oceny funkcjonowania programu.

Co jest w takim przedsięwzięciu najtrudniejsze?

Wdrożenie programu wolontariackiego to działania obliczone na lata. Kluczem do skutecznego wprowadzania go w spółce jest długofalowe planowanie. Z pewnością nie jest to zwykły projekt. Każde działanie, które opiera się na zmianie ludzkich postaw, wymaga czasu i sporego wysiłku. Ważne jest nie tylko zaangażowanie pracowników, lecz także właściwa komunikacja. Informacje dotyczące celów wolontariatu muszą być spójne z wyznawanymi przez firmę wartościami. Wiąże się to z koniecznością stałej komunikacji zarówno z pracownikami, jak i z partnerami społecznymi. Najtrudniejszy jest start projektu. Dlatego trzeba gruntownie opisać zasady funkcjonowania programu i wytłumaczyć, czym tak naprawdę jest wolontariat. Brak realnej akceptacji dla niego ze strony bezpośredniego przełożonego może projekt zablokować. Dlatego tak ważna jest wiedza i świadomość, czym jest wolontariat. Firma inspiruje i wspiera – pracownik decyduje i działa. Jeśli ta zasada zostanie w pełni zrealizowana, możemy mówić o sukcesie. Programu wolontariackiego nie da się zbudować bez pracowników – to oni mają decydujący głos.

Czy trudno jest pracowników zachęcić do akcji wolontariackich? Kto najchętniej się w nie włącza?

W nasze akcje włącza się wielu pracowników różnych szczebli. W większości przypadków przygotowują oni własne projekty, a firma je wspiera. Najczęściej jest to dzielenie się z innymi swoimi umiejętnościami, wiedzą i doświadczeniem zawodowym. Znakomicie sprawdza się połączenie realizowania własnej pasji z działaniami prospołecznymi. KGHM jest otwarty na wszelkie propozycje pracowników, które spełniają ustalone kryteria merytoryczne. W wielotysięcznej załodze spółki jest wiele zaangażowanych osób, które realizują swoje projekty. Każdy wolontariusz działa w inny sposób.

—rozmawiał Adam Roguski

CV

Paweł Oboda jest dyrektorem Departamentu Komunikacji Społecznej i CSR w KGHM od lipca 2013 r. Od lutego 1998 do końca 2012 był dyrektorem Departamentu Komunikacji Korporacyjnej i Relacji Inwestorskich w Enei. Ukończył zarządzanie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.

Rz: Dlaczego państwa grupa zdecydowała się na program wolontariatu?

Paweł Oboda:

Pozostało 98% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się