Reklama
Rozwiń
Reklama

Wolontariat zwiększa konkurencyjność KGHM

Dzięki pracy dla lokalnej społeczności pracownicy KGHM wzmacniają swoje kompetencje. I przywiązanie do spółki – mówi ekspert ds. CSR w KGHM.

Publikacja: 23.12.2013 08:30

Wolontariat zwiększa konkurencyjność KGHM

Foto: materiały prasowe

Rz: Dlaczego państwa grupa zdecydowała się na program wolontariatu?

Paweł Oboda:

KGHM jest firmą społecznie odpowiedzialną. Odpowiedzialność biznesu i zrównoważony rozwój to podstawy działalności naszego przedsiębiorstwa. Jednym z czterech realizowanych programów CSR-owych w spółce jest właśnie wolontariat pracowniczy. Dobrze zorganizowany jego program przynosi korzyści wszystkim stronom. Firma zyskuje zmotywowanych pracowników, którzy utożsamiają się z miejscem pracy. Rozwijają się ich kompetencje. Realizacja projektu, który angażuje wolontariuszy, z pewnością może pomóc w budowie odpowiedzialnego przywództwa. To również rozwój kompetencji dotyczących komunikacji, zarządzania projektem, a także umiejętności analitycznych. Realizowanie przez firmę długofalowych, wiarygodnych programów społecznych ma też pozytywny wpływ na jej otoczenie. Działania wolontariackie pracowników wspierające lokalną społeczność czy przedsięwzięcia proekologiczne z pewnością budują pozytywny wizerunek organizacji i dobre relacje z wszystkimi interesariuszami. Dzięki wolontariatowi pracownicy spółki mają szanse na włączenie się w projekty odpowiadające na konkretne potrzeby ich najbliższego otoczenia.

Co wolontariat może dać przedsiębiorstwu? Czy jakoś przekłada się na biznes?

Wolontariat w KGHM znakomicie wpisuje się nie tylko w strategię CSR, ale również w strategię biznesową spółki. Działania pracowników w jego ramach można wykorzystać do realizacji celów biznesowych. Dzięki temu można wzmacniać między innymi dwa filary naszej strategii: wsparcie dla regionu oraz rozwój umiejętności i sprawności organizacyjnej. Poprzez wolontariat firma może zwiększyć swoją konkurencyjność.

Reklama
Reklama

Czy przy przygotowaniu wolontariatu KGHM korzysta z pomocy specjalistów którejś z organizacji?

Wprowadzany obecnie w firmie program realizujemy własnymi siłami. Warto podkreślić, że w KGHM mamy już wiele działań o charakterze wolontariatu pracowniczego. Wymagają one jeszcze usystematyzowania, sformalizowania i dobrej komunikacji. Nie ukrywam, że w przyszłości być może nawiążemy stałą współpracę z którąś z organizacji zajmujących się tym zagadnieniem. To wszystko zależy od oceny funkcjonowania programu.

Co jest w takim przedsięwzięciu najtrudniejsze?

Wdrożenie programu wolontariackiego to działania obliczone na lata. Kluczem do skutecznego wprowadzania go w spółce jest długofalowe planowanie. Z pewnością nie jest to zwykły projekt. Każde działanie, które opiera się na zmianie ludzkich postaw, wymaga czasu i sporego wysiłku. Ważne jest nie tylko zaangażowanie pracowników, lecz także właściwa komunikacja. Informacje dotyczące celów wolontariatu muszą być spójne z wyznawanymi przez firmę wartościami. Wiąże się to z koniecznością stałej komunikacji zarówno z pracownikami, jak i z partnerami społecznymi. Najtrudniejszy jest start projektu. Dlatego trzeba gruntownie opisać zasady funkcjonowania programu i wytłumaczyć, czym tak naprawdę jest wolontariat. Brak realnej akceptacji dla niego ze strony bezpośredniego przełożonego może projekt zablokować. Dlatego tak ważna jest wiedza i świadomość, czym jest wolontariat. Firma inspiruje i wspiera – pracownik decyduje i działa. Jeśli ta zasada zostanie w pełni zrealizowana, możemy mówić o sukcesie. Programu wolontariackiego nie da się zbudować bez pracowników – to oni mają decydujący głos.

Czy trudno jest pracowników zachęcić do akcji wolontariackich? Kto najchętniej się w nie włącza?

W nasze akcje włącza się wielu pracowników różnych szczebli. W większości przypadków przygotowują oni własne projekty, a firma je wspiera. Najczęściej jest to dzielenie się z innymi swoimi umiejętnościami, wiedzą i doświadczeniem zawodowym. Znakomicie sprawdza się połączenie realizowania własnej pasji z działaniami prospołecznymi. KGHM jest otwarty na wszelkie propozycje pracowników, które spełniają ustalone kryteria merytoryczne. W wielotysięcznej załodze spółki jest wiele zaangażowanych osób, które realizują swoje projekty. Każdy wolontariusz działa w inny sposób.

Reklama
Reklama

—rozmawiał Adam Roguski

CV

Paweł Oboda jest dyrektorem Departamentu Komunikacji Społecznej i CSR w KGHM od lipca 2013 r. Od lutego 1998 do końca 2012 był dyrektorem Departamentu Komunikacji Korporacyjnej i Relacji Inwestorskich w Enei. Ukończył zarządzanie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama