Globalne firmy rozwijają międzynarodowy wolontariat

W międzynarodowych firmach wolontariat pracowniczy rozwija się od dziesięcioleci. Coraz więcej z nich przechodzi w nim teraz na kolejny – międzynarodowy etap.

Publikacja: 23.12.2013 12:51

Atuty programu wolontariatu według szefów HR

Atuty programu wolontariatu według szefów HR

Foto: Rzeczpospolita

– Wolontariat pracowniczy w Wielkiej Brytanii  jest na fali wzrostowej – podkreśla  Dan Corry, szef brytyjskiej organizacji dobroczynnej New Philanthropy Capital.  Na potwierdzenie przypomina najnowsze badania, według których już ponad 80 proc. firm na Wyspach angażuje się w programy wolontariackie, podczas gdy na początku lat 90.  minionego wieku – niespełna co trzecia.

Podobnie jest w  Stanach Zjednoczonych, gdzie  prawie osiem na dziesięć dużych firm ma korporacyjne programy wolontariatu pracowniczego  – wynika z  najnowszej  edycji badań CECP (Commitee Encouraging Corporate Philanthropy), amerykańskiej organizacji promującej  dobroczynność biznesu. Swój tegoroczny raport   CECP przygotowała na podstawie analizy 240 dużych  firm, m.in. tych z listy Fortune 500. Programy wolontariackie miało 188 z nich.

Większość wspierała działalność społeczną swych pracowników nie tylko finansowo (Choć średni koszt programu na firmę nie był wygórowany, bo wynosił 2,2 mln dol. rocznie), ale również płatnymi urlopami na akcje pomocowe (70 proc.)  To wyraźny postęp w porównaniu z przedkryzysowym rokiem 2007, gdy tylko połowa spółek  udzielała urlopów dla wolontariuszy.

Amerykańscy eksperci ds. korporacyjnej filantropii zwracają też uwagę na nowy trend widoczny  od kilku lat – w dużych, międzynarodowych  firmach coraz prężniej rozwija się też międzynarodowy wolontariat. Korporacje, które już od lat wysyłają pracowników na staże i kontrakty w swych spółkach w innych państwach, teraz tę samą praktykę rozwijają w wolontariacie.

Amerykańska organizacja CDC Development Solutions, która wspiera w przygotowaniu międzynarodowych programów wolontariatu, twierdzi, że ich popularność szybko rośnie. Wśród firm, które je rozwijają, są min. PepsiCo, Pfizer i IBM.

Według  danych CDC Development Solutions,  o  ile  w 2006 roku sześć korporacji z USA wysłało za granicę 280  wolontariuszy, to już w ubiegłym roku ta liczba wzrosła niemal dziesięciokrotnie. Choć nie są to programy masowe.  – Chodzi o to, by przygotować w firmach liderów przyszłości – twierdzi  organizacja, zwracając uwagę na  rosnące znaczenie społecznego zaangażowania menedżerów.

Nie tylko ich.  Badanie  2013 Deloitte Volunteer IMPACT Survey przeprowadzone wśród amerykańskich szefów HR potwierdza, że wolontariat (najlepiej ten kompetencyjny) zdecydowanie zwiększa szanse na zatrudnienie  w przypadku  specjalistów  i absolwentów.

—Anita Błaszczak

– Wolontariat pracowniczy w Wielkiej Brytanii  jest na fali wzrostowej – podkreśla  Dan Corry, szef brytyjskiej organizacji dobroczynnej New Philanthropy Capital.  Na potwierdzenie przypomina najnowsze badania, według których już ponad 80 proc. firm na Wyspach angażuje się w programy wolontariackie, podczas gdy na początku lat 90.  minionego wieku – niespełna co trzecia.

Podobnie jest w  Stanach Zjednoczonych, gdzie  prawie osiem na dziesięć dużych firm ma korporacyjne programy wolontariatu pracowniczego  – wynika z  najnowszej  edycji badań CECP (Commitee Encouraging Corporate Philanthropy), amerykańskiej organizacji promującej  dobroczynność biznesu. Swój tegoroczny raport   CECP przygotowała na podstawie analizy 240 dużych  firm, m.in. tych z listy Fortune 500. Programy wolontariackie miało 188 z nich.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku