Budownictwo najgorsze powinno mieć już za sobą

Po trudnym 2013 r., który przyniósł kolejne upadłości spółek oraz spadek wartości rynku z rekordowego poziomu przeszło 48 mld euro, branża powinna ?złapać oddech.

Publikacja: 02.01.2014 04:00

Budownictwo najgorsze powinno mieć już za sobą

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

PAB-PCR&F Institute – Polska Agencja Badawcza Budownictwa, prognozuje, że w 2013 r. wartość rynku budowlanego spadnie o 8,9 proc. W 2014 r. eksperci z PAB widzą jednak szansę na jego odbicie o 3,5 proc. Większym pesymistą jest Piotr Łopaciuk, analityk z DM PKO BP.

– Po przewidywanym ponad 10-proc. spadku rynku budowlanego w 2013 r., w 2014 r. spodziewamy się delikatnego spadku o prawie 3 proc. Najgorzej sytuacja przedstawiała się będzie w segmencie budownictwa drogowego. Pozytywnie wyróżni się zaś segment wytwarzania i dystrybucji energii – przewiduje Łopaciuk. W jego ocenie 2014 r. może być znowu trudny dla generalnych wykonawców w związku ze spodziewanym wzrostem cen materiałów budowlanych i usług podwykonawców.

Zdaniem Dariusza Blochera, prezesa Budimeksu, perspektywa długofalowa dla rynku budowlanego wygląda pozytywnie. – Jednak w 2014 r. spodziewamy się dalszego spadku przychodów w tym segmencie gospodarki. Nie będzie on już tak znaczny jak w 2013 r., ale na wyraźną poprawę możemy liczyć dopiero w 2015 r. – ocenia. – Mimo przyznania Polsce większych funduszy unijnych (o około 9 proc. w porównaniu z poprzednią transzą) spodziewamy się, że środki przeznaczone na infrastrukturę będą mniejsze niż w latach 2007–2013. Niemniej wydaje się nam, że w najbliższych latach lokomotywą sektora będą inwestycje drogowe, kolejowe i energetyczne – dodaje Blocher.

Optymistą w odniesieniu do perspektyw segmentu kolejowego jest też Wiesław Nowak, prezes ZUE. Przypomina, że UE w latach 2014 –2020 przeznaczy 17,5 mld euro na inwestycje związane z infrastrukturą, z czego 36–38 mld zł ma zostać skierowane na projekty kolejowe.

– Zgodnie ze zmienionym rządowym planem inwestycji kolejowych, wydatki na inwestycje kolejowe w 2014 roku mają wynieść 9 mld zł – podkreśla.

Krzysztof Andrulewicz, prezes spółki Skanska, przyznaje, że ostatnie miesiące nie były łatwe dla branży. Podkreśla jednak, że rynek wciąż jest na bardzo wysokim poziomie, choć firmy muszą zaakceptować to, że zmienia się jego struktura.

– W 2013 r. zmniejszyła się liczba dużych zamówień infrastrukturalnych, ale małe zamówienia, o wartości do 5 mln zł, oraz średnie, o wartości do około 20 mln zł, pozostały na stabilnym poziomie – mówi. – Według prognoz w 2014 r. możemy spodziewać się stabilizacji na rynku budowlanym, a od 2015 r. rynek powinien rosnąć. Pozytywny wpływ na sytuację w branży będą miały bez wątpienia nadchodzące inwestycje w ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej – dodaje.

Także Jerzy Mirgos, prezes Mirbudu, ocenia, że branża odbija się powoli od dna, które napotkała rok temu. Dlatego z dużym optymizmem patrzy na 2014 r.

Blocher podkreśla jednak, że sytuacja firm w tym roku zależała będzie od tego, czy nauczone doświadczeniem poprzedniego okresu i dramatyczną sytuacją w branży związaną z realizacją kontraktów drogowych, nie będą chciały zdobywać zleceń za wszelką cenę i dokładniej oszacują wszelkie ryzyka związane z realizacją dużych inwestycji.

—Anna Koper

Branża najgorsze ma już za sobą?

Wartość polskiego rynku budowlanego w 2014 r. może wzrosnąć o 3,5 proc., wynika z prognoz PAB-PCR&F Institute – Polskiej Agencji Badawczej Budownictwa (PAB). Jeśli te oczekiwania się potwierdzą, to ten rok ma szansę być zauważalnie lepszy od minionego, w którym zgodnie z prognozami PAB wartość rynku mogła spaść o 8,9 proc.

PAB-PCR&F Institute – Polska Agencja Badawcza Budownictwa, prognozuje, że w 2013 r. wartość rynku budowlanego spadnie o 8,9 proc. W 2014 r. eksperci z PAB widzą jednak szansę na jego odbicie o 3,5 proc. Większym pesymistą jest Piotr Łopaciuk, analityk z DM PKO BP.

– Po przewidywanym ponad 10-proc. spadku rynku budowlanego w 2013 r., w 2014 r. spodziewamy się delikatnego spadku o prawie 3 proc. Najgorzej sytuacja przedstawiała się będzie w segmencie budownictwa drogowego. Pozytywnie wyróżni się zaś segment wytwarzania i dystrybucji energii – przewiduje Łopaciuk. W jego ocenie 2014 r. może być znowu trudny dla generalnych wykonawców w związku ze spodziewanym wzrostem cen materiałów budowlanych i usług podwykonawców.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca