Europejska organizacja firm samochodowych AEB podała na konferencji w Moskwie, że sprzedaż nowych samochodów osobowych i lekkich furgonetek zmalała o 5,5 proc. kończąc nagle okres dwucyfrowego wzrostu przez trzy lata. Po 11 miesiącach spadek wyniósł 6 proc. do 2,5 mln sztuk.
AEB przewiduje ponadto, że Rosja nie stanie się na razie największym rynkiem w Europie. - Rosja pozostanie na drugim miejscu w Europie, za Niemcami, pod względem wielkości rynku samochodowego - oświadczył przewodniczący AEB, Joerg Schreiber.
Według prognoz AEB, sprzedaż w 2014 r. samochodów osobowych i lekkich furgonetek zmaleje o 1,6 proc. do 2,64-2,85 mln, co daje średnią 2,73 mln. - Pogorszyła się ogólna sytuacja gospodarcza, wystarczy spojrzeć na inne dobra konsumpcyjne : białe towary itp. Teraz wszystko zależy od tego, czy konsumenci mają nadal ochotę kupować czy nie - dodał Schreiber.
Ankieta agencji Reutera przeprowadzona w grudniu wśród ekonomistów wykazała, że spodziewali się wzrostu w 2013 r. zaledwie o 1,4 proc., o połowę mniej niż rok wcześniej, na skutek słabych inwestycji i ograniczonego popytu konsumpcyjnego.
Pomoc subsydiów
Spadek sprzedaży zmniejszyły rządowe dopłaty do kredytów od lipca do grudnia. Pozwoliły zwiększyć sprzedaż w ostatnim miesiącu roku o 4 proc. po spadku przez kolejnych 9 poprzednich - wyjaśniła AEB.