- W najbliższym czasie w Krakowie i Wrocławiu otworzymy sklepy, gdzie będzie można nie tylko kupić cygara, ale także wypalić je w miejscu przeznaczonym do degustacji. W planach mamy więcej takich miejsc w dużych miastach – mówi „Rz" Jerzy Mazgaj, główny udziałowiec spółki Premium Cigars, czołowego dystrybutora cygar kubańskich w Polsce.
Pierwszy lokal połączony ze sklepem o nazwie La Casa del Habano firma ta otworzyła w 2010 r. w Warszawie. Należy do niej też sześć punktów oferujących cygara w centrach handlowych. Dostarcza je ona również do hoteli, restauracji i 50 delikatesów sieci Alma, której prezesem jest Mazgaj.
Moda ?w cieniu podwyżek
Premium Cigars chce się rozwijać, bo popyt na cygara w Polsce jest coraz większy. W 2013 r. firma zwiększyła sprzedaż o 30 proc. Popyt, szczególnie pod koniec roku, napędziła podwyżka ceł na najpopularniejsze u nas cygara z Kuby - weszła ona w życie 1 stycznia 2014 r.. Jednak, zdaniem Jerzego Mazgaja, także i ten rok powinien być udany dla branży.
- Kilkuprocentowa podwyżka cen nie powinna spowodowaćspadku popytu na cygara. Kupują je koneserzy, dla których cena nie ma tak dużego znaczenia, jak smakowanie i poznawanie nowych produktów – uważa właściciel Premium Cigars. - Liczymy więc na dwucyfrowy wzrost sprzedaży cygar także w 2014 r.
Wyhamowania tempa rozwoju rynku cygar w Polsce spodziewa się Agnieszka Świergiel, prezes Imperial Tobacco w Polsce, producenta papierosów i tytoni do palenia oraz dystrybutora cygar i cygaretek. Oprócz wyższego cła popytowi może zaszkodzić także wyższa akcyza. Od 1 stycznia 2014 r. wynosi ona 280,25 zł za każde 1 tys. sztuk, wobec 266,9 zł przed rokiem.