Polak pali się do cygar

W 2014 roku wydamy na cygara i cygaretki ponad 150 milionów złotych.

Publikacja: 16.01.2014 04:35

Polak pali się do cygar

Foto: Bloomberg

- W najbliższym czasie w Krakowie i Wrocławiu otworzymy sklepy, gdzie będzie można nie tylko kupić cygara, ale także wypalić je w miejscu przeznaczonym do degustacji. W planach mamy więcej takich miejsc w dużych miastach – mówi „Rz" Jerzy Mazgaj, główny udziałowiec spółki Premium Cigars, czołowego dystrybutora cygar kubańskich w Polsce.

Pierwszy lokal połączony ze sklepem o nazwie La Casa del Habano firma ta otworzyła w 2010 r. w  Warszawie. Należy do niej też sześć punktów oferujących cygara w centrach handlowych.  Dostarcza je ona również do hoteli, restauracji i 50 delikatesów sieci Alma, której prezesem jest Mazgaj.

Moda ?w cieniu podwyżek

Premium Cigars  chce się rozwijać, bo popyt na cygara w Polsce jest coraz większy.  W 2013 r.  firma zwiększyła sprzedaż o 30 proc. Popyt, szczególnie pod koniec roku, napędziła podwyżka ceł na najpopularniejsze u nas cygara z Kuby - weszła ona w życie 1 stycznia 2014 r.. Jednak, zdaniem Jerzego Mazgaja, także i ten rok powinien być udany dla branży.

- Kilkuprocentowa podwyżka cen nie powinna spowodowaćspadku popytu na cygara. Kupują je koneserzy, dla których cena nie ma tak dużego znaczenia, jak smakowanie i poznawanie nowych produktów – uważa właściciel Premium Cigars. - Liczymy więc na dwucyfrowy wzrost sprzedaży cygar także w 2014 r.

Wyhamowania tempa rozwoju rynku cygar w Polsce spodziewa się Agnieszka Świergiel, prezes Imperial Tobacco w Polsce, producenta papierosów i tytoni do palenia oraz dystrybutora cygar i cygaretek. Oprócz wyższego cła popytowi może  zaszkodzić także wyższa akcyza. Od 1 stycznia 2014 r. wynosi ona 280,25 zł za każde 1 tys. sztuk, wobec 266,9 zł przed rokiem.

- Najbardziej ucierpi segment najtańszych cygaretek. Na inne segmenty podwyżka nie powinna mieć dużego wpływu – uważa Agnieszka Świergiel.

Cygara - choć coraz popularniejsze - to nadal niewielki ułamek rynku tytoniowego w Polsce . Firma badawcza Euromonitor International prognozuje, że w 2014 r. Polacy wydadzą na nie niemal 152 mln zł. Jeszcze w 2011 roku było to ok. 130 mln zł. Dla porównania: na papierosy przeznaczają rocznie ponad 20 mld zł.

Według Euromonitora w Europie najwięcej na cygara - prawie 1,1 mld euro (ponad 4 mld zł) - wydają Niemcy. W pierwszej trójce są także mieszkańcy Wielkiej Brytanii  i Hiszpanii.

- W najbliższych latach Polska powinna zmniejszać stopniowo dystans do krajów, gdzie konsumpcja cygar jest największa –spodziewa się Jerzy Mazgaj. – Polacy coraz więcej wiedzą na temat cygar, m.in. dzięki podróżom i rosnącej liczby publikacji na ten temat w języku polskim.

Ceny ręcznie zwijanych cygar zaczynają się w Polsce od 7 zł.  Najdroższe cygara kosztują 150-190zł za sztukę. Cygaretki można już kupić za 5 zł za paczkę liczącą 10 sztuk.

Nie tylko dla bogatych

- Moda na cygara i cygaretki sprawiła, że przybyło sklepów zajmujących się ich sprzedażą. To zaostrza konkurencję i sprawia, że cygara są bardziej przystępne cenowo dla przeciętnego konsumenta – mówi Marian Skoneczny z firmy C.I.T Cygara i Tytoń, która sprzedaje ręcznie robione cygara m.in. z Meksyku, Nikaragui, Dominikany i Brazylii.

Wbrew stereotypom cygara w Polsce palą już nie tylko starsi, zamożni mężczyźni.

– Coraz chętniej kupują je także młodzi panowie, głównie z dużych miast. Interesują ich już nie cygara kubańskie, ale także  te pochodzące np. z Dominikany czy  Nikaragu  - mówi Maciej Wiczyński z firmy Pick and Taste, właściciela sklepu Whisky and Wine, oferującego alkohole i cygara.

Pick and Taste organizuje także degustacje poświęcone cygarom. Zamawiają je najczęściej firmy dla swoich menedżerów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

b.drewnowska@rp.pl

- W najbliższym czasie w Krakowie i Wrocławiu otworzymy sklepy, gdzie będzie można nie tylko kupić cygara, ale także wypalić je w miejscu przeznaczonym do degustacji. W planach mamy więcej takich miejsc w dużych miastach – mówi „Rz" Jerzy Mazgaj, główny udziałowiec spółki Premium Cigars, czołowego dystrybutora cygar kubańskich w Polsce.

Pierwszy lokal połączony ze sklepem o nazwie La Casa del Habano firma ta otworzyła w 2010 r. w  Warszawie. Należy do niej też sześć punktów oferujących cygara w centrach handlowych.  Dostarcza je ona również do hoteli, restauracji i 50 delikatesów sieci Alma, której prezesem jest Mazgaj.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji