Samsung Polska zaczął rok od dużych zmian. Najpierw centrala wymieniła szefa oddziału, a teraz spółka przechodzi reorganizację. Jak ustaliliśmy, likwiduje dział odpowiedzialny za notebooki, a jego pracownicy mają zasilić dział smartfonów i tabletów oraz dział TV. Tak też rozłożone mają być akcenty w działalności koreańskiego koncernu w Polsce.
Samsung ma się teraz skupić na sprzedaży urządzeń mobilnych oraz na telewizorach, a komputery PC idą w odstawkę. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że to początek drogi do wycofania się koncernu z naszego rynku pecetów. Czy koreańska firma pójdzie więc w ślady IBM i Hitachi, które już parę lat temu podjęły decyzję o wycofaniu się z tego segmentu rynku?
Na PC trudniej zarobić niż na tabletach
Olaf Krynicki, rzecznik Samsunga, zapowiada, że komputery będą w ofercie firmy. – Nie mam żadnej oficjalnej decyzji, byśmy mieli zakończyć sprzedaż komputerów w Polsce. Jeszcze w tym roku nasze laptopy powinny być w sklepach, dostępne będzie również wsparcie techniczne – zapewnia.
Samsungowi nigdy nie udało się zdobyć istotnych udziałów w polskim rynku PC. To dla firmy, która jest liderem w segmencie tabletów i smartfonów, trudna sytuacja. Stąd zmiany. W tym roku wyprzedane będą zapasy z magazynów, nie ma decyzji, że pojawią się nowe dostawy komputerów. Na pewno Samsung odpuści segment tańszych laptopów. – Doszliśmy do wniosku, że nie ma sensu rywalizować z producentami z Chin. Klienci w tym segmencie nie zwracają uwagi na jakość, lecz wyłącznie na jak najniższą cenę – tłumaczy nam osoba związana z koreańskim koncernem. Samsung pozostanie więc w niszy drogich urządzeń segmentu premium. – Na pewno w ofercie pozostaną nasze topowe laptopy serii 9 – zapowiada nasz rozmówca.
Chińskie Lenovo jest dziś największym producentem laptopów na światowych rynkach i jego udziały wciąż rosną. W minionym roku firma ta poprawiła globalną sprzedaż o 9 proc. W tym czasie popyt na urządzenia HP spadł o ponad 8 proc., Asusa – o 11 proc., Acera – o ponad 21 proc.