Samsung odpuszcza batalię o polski rynek PC

Koreańczycy nie byli w stanie nawiązać walki z Lenovo. Skoncentrują się teraz na tabletach. Komputery zaproponują Polakom rodzimi producenci.

Publikacja: 23.01.2014 03:15

Samsung odpuszcza batalię o polski rynek PC

Foto: Bloomberg

Samsung Polska zaczął rok od dużych zmian. Najpierw centrala wymieniła szefa oddziału, a teraz spółka przechodzi reorganizację. Jak ustaliliśmy, likwiduje dział odpowiedzialny za notebooki, a jego pracownicy mają zasilić dział smartfonów i tabletów oraz dział TV. Tak też rozłożone mają być akcenty w działalności koreańskiego koncernu w Polsce.

Samsung ma się teraz skupić na sprzedaży urządzeń mobilnych oraz na telewizorach, a komputery PC idą w odstawkę. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że to początek drogi do wycofania się koncernu z naszego rynku pecetów. Czy koreańska firma pójdzie więc w ślady IBM i Hitachi, które już parę lat temu podjęły decyzję o wycofaniu się z tego segmentu rynku?

Na PC trudniej zarobić niż na tabletach

Olaf Krynicki, rzecznik Samsunga, zapowiada, że komputery będą w ofercie firmy. – Nie mam żadnej oficjalnej decyzji, byśmy mieli zakończyć sprzedaż komputerów w Polsce. Jeszcze w tym roku nasze laptopy powinny być w sklepach, dostępne będzie również wsparcie techniczne – zapewnia.

Samsungowi nigdy nie udało się zdobyć istotnych udziałów w polskim rynku PC. To dla firmy, która jest liderem w segmencie tabletów i smartfonów, trudna sytuacja. Stąd zmiany. W tym roku wyprzedane będą zapasy z magazynów, nie ma decyzji, że pojawią się nowe dostawy komputerów. Na pewno Samsung odpuści segment tańszych laptopów. – Doszliśmy do wniosku, że nie ma sensu rywalizować z producentami z Chin. Klienci w tym segmencie nie zwracają uwagi na jakość, lecz wyłącznie na jak najniższą cenę – tłumaczy nam osoba związana z koreańskim koncernem. Samsung pozostanie więc w niszy drogich urządzeń segmentu premium. – Na pewno w ofercie pozostaną nasze topowe laptopy serii 9 – zapowiada nasz rozmówca.

Chińskie Lenovo jest dziś największym producentem laptopów na światowych rynkach i jego udziały wciąż rosną. W minionym roku firma ta poprawiła globalną sprzedaż o 9 proc. W tym czasie popyt na urządzenia HP spadł o ponad 8 proc., Asusa – o 11 proc., Acera – o ponad 21 proc.

Jakub Bojanowski, partner w firmie doradczej Deloitte, twierdzi, że działania Samsunga wydają się słuszne i oznaczają, iż koreański producent zamierza pozycjonować się teraz mocniej w segmencie tabletów i smartfonów. – Komputery to konkurencyjny sprzęt dla tych urządzeń mobilnych, więc można się spodziewać, że niektórzy producenci mogą się od komputerów powoli dystansować. Tym bardziej że marże na rynku PC są bardzo niskie – podkreśla. Według Bojanowskiego znacznie atrakcyjniejszy wydaje się segment tabletów. – Tam wciąż producenci mogą zgarnąć premię za innowację – twierdzi Bojanowski.

Biznes – ostatni bastion segmentu komputerów

Niesatysfakcjonująca sprzedaż komputerów Samsunga to nie tylko konsekwencja konkurencji z Chińczykami, ale również efekt kurczącego się rynku. Spadek popytu na pecety to globalny trend, związany głównie z dynamicznie rosnącą popularnością tabletów.

Z danych firmy Gartner wynika, że w zeszłym roku światowa sprzedaż komputerów PC, zarówno stacjonarnych, jak i laptopów, zmalała o ponad 12 proc., a w tym roku spadnie o kolejne 18 proc. W tym czasie (2012–2014) sprzedaż tabletów ma wzrosnąć o 120 proc.

Eksperci uważają, że choć notebooki są w widoczny sposób wypierane przez urządzenia mobilne, to jest jeszcze zbyt wcześnie, by wieszczyć koniec tego segmentu elektroniki.

Jakub Bojanowski uważa, że z pewnością jeszcze kilka lat zajmie tabletom zdominowanie sektora biznesowego, ostatniego bastionu pecetów. – W biznesie widoczny jest inny trend niż zastępowanie urządzeń ze względu na ich technologię. Sądzimy, że w przyszłości firmy będą nakłaniać pracowników do korzystania, za jakąś gratyfikacją, z prywatnego sprzętu IT. To tańsze rozwiązanie, choć są jeszcze problemy związane ze zintegrowaniem różnych urządzeń w służbowej sieci – uważa partner Deloitte.

Polscy wytwórcy nie rezygnują z pecetów

Szacuje się, że polski rynek notebooków sięgnął w zeszłym roku 1,7–1,75 mln urządzeń. – Zauważalny jest dalszy spadek sprzedaży w stosunku do 2012 r. Główna przyczyna to coraz większa konkurencja tabletów, które „kanibalizują" kategorię komputerów mobilnych – mówi Sławomir Stanik, country manager Asus Polska.

Mimo to segment PC wciąż wydaje się na tyle atrakcyjny, że zaczynają inwestować w niego mniejsze firmy. Na własne komputery postawili m.in. polscy producenci.

Dystrybutor sprzętu IT – firma AB – w listopadzie rozpoczął produkcję komputerów z popularnym niegdyś logo Optimus. We wrześniu tego roku ma ruszyć produkcja pecetów marki Kruger & Matz, należącej do firmy Lechpol. – Ostateczne decyzje o inwestycji zapadną w kwietniu – zastrzega Michał Leszek, dyrektor ds. marketingu w Kruger & Matz. Rodzimy producent nie stawia jednak na tradycyjne desktopy, lecz interesuje go nowy segment komputerów, czyli tzw. all-in-one. To monitor i komputer w jednym, wyposażony w panel dotykowy.

Michał Leszek liczy, że nowe produkty pozwolą firmie na zdobycie kolejnej grupy klientów. – Zamierzamy dołączyć do światowej czołówki producentów elektroniki konsumpcyjnej – deklaruje.

Lechpol ma sprzedawaą produkty Kruger & Matz głównie w Polsce, choć nie wyklucza eksportu do Rumunii oraz krajów bałtyckich.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, michal.duszczyk@rp.pl

Samsung Polska zaczął rok od dużych zmian. Najpierw centrala wymieniła szefa oddziału, a teraz spółka przechodzi reorganizację. Jak ustaliliśmy, likwiduje dział odpowiedzialny za notebooki, a jego pracownicy mają zasilić dział smartfonów i tabletów oraz dział TV. Tak też rozłożone mają być akcenty w działalności koreańskiego koncernu w Polsce.

Samsung ma się teraz skupić na sprzedaży urządzeń mobilnych oraz na telewizorach, a komputery PC idą w odstawkę. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że to początek drogi do wycofania się koncernu z naszego rynku pecetów. Czy koreańska firma pójdzie więc w ślady IBM i Hitachi, które już parę lat temu podjęły decyzję o wycofaniu się z tego segmentu rynku?

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca