Sikorsky Aircraft oferuje polskim firmom przemysłową współpracę

Amerykański gigant śmigłowcowy rusza do polskich firm, obiecuje pracę i inwestycje by wygrać wojskowy przetarg dekady.

Publikacja: 27.01.2014 17:28

Sikorsky Aircraft oferuje polskim firmom przemysłową współpracę

Foto: Bloomberg

Coraz ostrzejsza walka o warte 8 mld zł zamówienie na 70 wojskowych śmigłowców  przenosi  się na pole gospodarki. Nic dziwnego:  w użyciu są wszystkie argumenty, aby wygrać starcie o największą inwestycję armii od czasu zakupu samolotów F-16.

W końcu zeszłego roku z ofertą współpracy przemysłowej do 200 polskich firm uderzyła  lotnicza korporacja francusko-niemiecka  EADS ( obecnie Grupa Airbus) i rywalizujący w przetargu z Sikorsky Aircraft - Eurocopter (teraz Airbus Helicopters) oferujący śmigłowiec EC 725 caracal. Francuzi kusili strategiczną współpracą, nie tylko w branży lotniczej.

Inwestycje po włosku

Propozycje rozwoju współpracy składa także trzeci gracz  AgustaWestland, który w 2010 sprywatyzował największe polskie zakłady śmigłowcowe PZL Świdnik. AW oferuje nowoczesną ale „nieostrzelaną" jeszcze  konstrukcję: helikopter  AW 149. Włosko – brytyjski koncern , należący do światowej czołówki w branży lotniczej, na Lubelszczyźnie daje pracę 3,5 tys.  fachowcom. Prezes spółki Mieczysław Majewski  zapewnia, że AgustaWestland niezależnie od wyników armijnego przetargu będzie robić AW 149 w Świdniku. Wygrana oznaczałaby jednak  ulokowanie w Polsce rozwojowego gniazda innowacyjnych helikopterów , przekazanie firmie w  kraju wszelkich praw autorskich, certyfikatów, dokumentacji technicznej  i przede wszystkim zwykle strzeżonych pilnie przez producenta,  kodów źródłowych i najnowszych technologii. To rozwiązywałoby  na przyszłość problem modernizacji wojskowej floty śmigłowców , czy nieograniczonego eksportu gotowych maszyn na rynki trzecie –podkreśla Majewski.

Amerykanie atakują

Sikorsky, który w Mielcu ma własną fabrykę już produkującą śmigłowce Black Hawk (w najnowszej wersji S-70 i), właśnie odpowiada europejskiej konkurencji. Należący do ogromnej korporacji UTC, śmigłowcowy potentat ze Stratford nie tylko zapowiada, w razie wygranej,  dalsze kilkunastomilionowe inwestycje w PZL Mielc, ale też ściąga na pomoc zza oceanu swoich biznesowych partnerów. Są wśród nich silnikowy gigant GE Aviation, a także  producent awioniki m in. dla Airbusa i Boeinga – Rockwell Collins. General Electric już zatrudnia w Polsce   w różnych biznesach 10 tys. pracowników . Tyle samo  ludzi w zakładach lotniczych w kraju, w Mielcu, Rzeszowie, Kaliszu i Wrocławiu pracuje też dla korporacji UTC. -  Zamierzamy podnieść poprzeczkę  i w ramach polonizacji produkcji śmigłowców jeszcze dalej pójść z rozwojem nowych technologii – obiecywał w poniedziałek w Warszawie  Michael Grodon, wiceprezes ds. operacyjnych  Sikorsky Aircraft. Chwalił mieleckie PZL za najlepszą jakość  śmigłowcowych komponentów w całej grupie Sikorsky.

Szturm Doliny Lotniczej

Billy M. White szef sprzedaży  Rockwell Collins  potwierdzał, że  zamierza z prezesami kilku firm z Doliny Lotniczej   poszukać możliwości współdziałania nie tylko w produkcji lotniczych komponentów ale też budowie  szkoleniowych trenażerów i symulatorów dla przyszłych pilotów.

Bjorn Gidner wiceprezes ds. sprzedaży General Electric Aviation, przekonywał, że  pole do współpracy przy produkcji silników do śmigłowców S-70i  jest ogromne ( już łopatki do turbinowych napędów  produkuje w Bielsku Białej  włączona do GE Avio Polska). - Helikoptery Black Hawk służą w armiach kilkudziesięciu krajów,  potrzebny jest do ich napraw i obsługi fachowy personel i kompetentne centra serwisowe – mówił Gidner . Właśnie takich, nowych możliwości współpracy technologicznej będą szukać w najbliższym tygodniu menadżerowie Sikorsky,ego, GE i RC a także kilkunastu  innych amerykańskich firm. w podkarpackiej Dolinie Lotniczej. Zaplanowali  prawie 60 spotkań z prezesami polskich spółek.

Polska sieć poddostawców

Prezes PZL Mielec by Sikorsky Aircraft Janusz Zakręcki ujawnił, że podkarpacka firma  już wyprodukowała  28 eksportowych wersji  S-70 i ( dla odbiorców w Kolumbii, Arabii Saudyjskiej, Sułtanatu Brunei, Meksyku).  Kolejne kontrakty są negocjowane. W tym roku powstanie kolejnych 14 maszyn. Produkcję Mielca wspiera już 50 polskich poddostawców materiałów i usług związanych z precyzyjną obróbką  części czy nakładaniem powłok galwanicznych.   Szef mieleckich zakładów zapowiada  kolejne, kilkunastomilionowe  inwestycje,  poprawiające poziom technologiczny i wprowadzające do PZL nowe materiały, np. kompozyty.

Do tej pory Amerykanie zainwestowali w przebudowę PZL 150 mln dolarów. – Efekty widać, warto przyjechać i przekonać się osobiście, że firma  dokonała skoku technologicznego – mówi Zakręcki.

Teraz Sikorsky liczy na wygraną w polskim przetargu:- Na pewno zaproponujemy dobrą,  konkurencyjną cenę – twierdzi szef  mieleckich zakładów.

Wiceprezes  Gordon uważa, że Sikorsky, nie będzie miał problemów ze spełnieniem  polskich wojskowych wymagań,  gotowa i sprawdzona  w praktyce jest  nawet wersja morska nowego Black Hawka. Jej wyposażenie , jeśli takie będzie wybór i życzenie polskiej armii,  będzie można  integrować z helikopterami dla sił zbrojnych – zapewnia.

Coraz ostrzejsza walka o warte 8 mld zł zamówienie na 70 wojskowych śmigłowców  przenosi  się na pole gospodarki. Nic dziwnego:  w użyciu są wszystkie argumenty, aby wygrać starcie o największą inwestycję armii od czasu zakupu samolotów F-16.

W końcu zeszłego roku z ofertą współpracy przemysłowej do 200 polskich firm uderzyła  lotnicza korporacja francusko-niemiecka  EADS ( obecnie Grupa Airbus) i rywalizujący w przetargu z Sikorsky Aircraft - Eurocopter (teraz Airbus Helicopters) oferujący śmigłowiec EC 725 caracal. Francuzi kusili strategiczną współpracą, nie tylko w branży lotniczej.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!