Solaris Bus & Coach wyprodukował rekordową liczbę 1302 pojazdów (autobusów i trolejbusów), z których 1010 trafiło do zagranicznych odbiorców. Przychody firmy wzrosły i sięgnęły 1,5 mld zł, gdy rok wcześniej było to 1,3 mld zł.
Jednak Solaris nie pobił rekordowego 2011 r., gdy przychody przekroczyły 1, 58 mld zł ze sprzedaży 1205 pojazdów. Firma poda zyski dopiero w kwietniu, bo musi skonsolidować wyniki czternastu spółek zagranicznych. – Wynik będzie jednak mocno dwucyfrowy – podkreśla Zbigniew Palenica, członek zarządu odpowiedzialny za finanse.
W 2012 r. zysk operacyjny nie przekroczył 50 mln zł, a zysk netto zbliżył się do 14 mln zł. Rekordowy wynik firma miała w 2009 r., gdy zysk operacyjny przekroczył 92 mln zł. Jednak zarząd przewiduje dalszy wzrost zamówień. W listopadzie Solaris zakończył wartą ponad 14 mln zł rozbudowę hal produkcyjnych w Środzie Wielkopolskiej.
Nowe rozwiązania
Jesienią na targach pojazdów użytkowych w Hanowerze Solaris przedstawi bestseller, miejski model Urbino czwartej generacji. – Wracamy do budowy modułowej, od której nieco odeszliśmy – mówi wiceprezes Dariusz Michalak. Nowa konstrukcja będzie lżejsza od dotychczasowej, pozwoli też na większą elastyczność w wyborze napędu: Solaris Urbino dostępny jest w wersji spalinowej, trolejbusowej, elektrycznej oraz hybrydowej. Z czterech modeli hybryd w ofercie pozostały tylko dwie, najlepiej oceniane przez klientów. Zyskowność firmy poprawią także tramwaje. Solaris jest jedynym na świecie producentem autobusów, który rozszerzył ofertę na tramwaje.
Największym rynkiem dla Solarisa nadal jest Polska, gdzie spółka w 2013 r. sprzedała 292 pojazdy. Na drugim miejscu są Niemcy (210 pojazdów), Serbia (200) oraz Izrael (116). Pojazdy Solarisa obecne są w 28 krajach, a w 2013 r. na liście po raz pierwszy znaleźli się odbiorcy z Izraela i Turcji.