Rekordowy rok Solarisa

Nie tylko wielkopolska spółka ma się czym pochwalić. Produkcja autobusów w Polsce wzrosła w 201 3 r. o 4 proc.

Publikacja: 10.02.2014 00:40

Rekordowy rok Solarisa

Foto: spółka

Solaris Bus & Coach wyprodukował rekordową liczbę 1302 pojazdów (autobusów i trolejbusów), z których 1010 trafiło do zagranicznych odbiorców. Przychody firmy wzrosły i sięgnęły 1,5 mld zł, gdy rok wcześniej było to 1,3 mld zł.

Jednak Solaris nie pobił rekordowego 2011 r., gdy przychody przekroczyły 1, 58 mld zł ze sprzedaży 1205 pojazdów. Firma poda zyski dopiero w kwietniu, bo musi skonsolidować wyniki czternastu spółek zagranicznych. – Wynik będzie jednak mocno dwucyfrowy – podkreśla Zbigniew Palenica, członek zarządu odpowiedzialny za finanse.

W 2012 r. zysk operacyjny nie przekroczył 50 mln zł, a zysk netto zbliżył się do 14 mln zł. Rekordowy wynik firma miała w 2009 r., gdy zysk operacyjny przekroczył 92 mln zł. Jednak zarząd przewiduje dalszy wzrost zamówień. W listopadzie Solaris zakończył wartą ponad 14 mln zł rozbudowę hal produkcyjnych w Środzie Wielkopolskiej.

Nowe rozwiązania

Jesienią na targach pojazdów użytkowych w Hanowerze Solaris przedstawi bestseller, miejski model Urbino czwartej generacji. – Wracamy do budowy modułowej, od której nieco odeszliśmy – mówi wiceprezes Dariusz Michalak. Nowa konstrukcja będzie lżejsza od dotychczasowej, pozwoli też na większą elastyczność w wyborze napędu: Solaris Urbino dostępny jest w wersji spalinowej, trolejbusowej, elektrycznej oraz hybrydowej. Z czterech modeli hybryd w ofercie pozostały tylko dwie, najlepiej oceniane przez klientów. Zyskowność firmy poprawią także tramwaje. Solaris jest jedynym na świecie producentem autobusów, który rozszerzył ofertę na tramwaje.

Największym rynkiem dla Solarisa nadal jest Polska, gdzie spółka w 2013 r. sprzedała 292 pojazdy. Na drugim miejscu są Niemcy (210 pojazdów), Serbia (200) oraz Izrael (116). Pojazdy Solarisa obecne są w 28 krajach, a w 2013 r. na liście po raz pierwszy znaleźli się odbiorcy z Izraela i Turcji.

Spośród eksportowych rynków szczególnie istotne są Niemcy. Solaris jest tam trzecim dostawcą po Evobus (1280 autobusów) i MAN (516). Wielkopolska spółka dostarczyła nad Ren łącznie już ponad 2 tys. autobusów.

Niemieckie przedsiębiorstwa jako jedne z pierwszych zdecydowały się na zakup tramwajów Solarisa (pierwszym klientem jest Poznań). 13 stycznia ruszyła linia tramwajowa w Jenie, obsługiwana taborem Solarisa. Brunszwik kupił 18 wozów, które Solaris dostarczy w tym i przyszłym roku.

Także niemieckie przedsiębiorstwa chętnie testują elektryczne autobusy Solarisa. 9-metrowy elektryczny pojazd  od sierpnia 2013 r. jeździ w Klagenfurcie. Takie autobusy zamówiły, płacąc zaliczki, Brunszwik, Duesseldorf oraz Hamburg. Będą to konstrukcje testowe, przeznaczone do sprawdzenia różnych sposobów ładowania akumulatorów.

Najbardziej zaawansowany jest przegubowy Urbino 18,75 dla Hamburga, którego akumulatory będą doładowane przez ogniwo paliwowe produkcji kanadyjskiej firmy Ballard. Zarówno ogniwo, jak i butle z wodorem będą przewożone na dachu autobusu.

Najwięcej do Niemiec

Miniony rok był udany dla całej branży w Polsce. Produkcja dużych autobusów (o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 8 ton) w 2013 r. wyniosła 3715 szt. i wzrosła o ponad 4 proc. w stosunku do 2012 r. Blisko 41 proc. przypada na fabrykę MAN (1512), jedna trzecia na Solarisa (1229), niemal co piąty był marki Volvo (699), 96 wyjechało z fabryki Scanii. Pozostali producenci (Autosan, Kapena, Solbus i AMZ Kutno) zbudowali 179 autobusów, zajmując niecałe 5 proc. rynku. Ponadto z działających w Polsce fabryk wyjechało 75 trolejbusów, 700 podwozi oraz 250 szkieletów autobusowych.

W 2013 r. w krajach UE zarejestrowano 32 992 autobusy, z czego wynika, że mniej więcej co dziesiąty pochodził z fabryk znajdujących się w Polsce. Produkowane u nas są przede wszystkim autobusy miejskie (3025) i międzymiastowe (543). Autobusy turystyczne produkuje tylko fabryka Volvo (366).

Klienci krajowi nabyli zaledwie 412 autobusów – o 52 szt. mniej niż w 2012 r. Aleksander Kierecki z badającej rynek autobusowy firmy JMK mówi, że polscy przewoźnicy poszukują przede wszystkim małych autobusów, o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 8 ton, czyli popularnych busów. Poza tym miasta przeznaczyły w 2013 r. mniejsze środki na odnowę taboru.

Największym odbiorcą budowanych w Polsce autobusów są przedsiębiorstwa niemieckie (839 pojazdów). Na kolejnych miejscach znaleźli się przewoźnicy ze Szwecji oraz Norwegii. Branża przewiduje, że ten rok także będzie pomyślny, co już widać po zamówieniach.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora r.przybylski@rp.pl

Solaris Bus & Coach wyprodukował rekordową liczbę 1302 pojazdów (autobusów i trolejbusów), z których 1010 trafiło do zagranicznych odbiorców. Przychody firmy wzrosły i sięgnęły 1,5 mld zł, gdy rok wcześniej było to 1,3 mld zł.

Jednak Solaris nie pobił rekordowego 2011 r., gdy przychody przekroczyły 1, 58 mld zł ze sprzedaży 1205 pojazdów. Firma poda zyski dopiero w kwietniu, bo musi skonsolidować wyniki czternastu spółek zagranicznych. – Wynik będzie jednak mocno dwucyfrowy – podkreśla Zbigniew Palenica, członek zarządu odpowiedzialny za finanse.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?