Heineken leje się w pubach

Piwem kupowanym najczęściej w światowych barach jest Heineken. Na podium weszły także marki Peroni i Corona Extra.

Publikacja: 10.02.2014 14:22

Heineken leje się w pubach

Foto: Bloomberg

Zestawienie najlepiej sprzedających się piw w barach na świecie przygotował branżowy magazyn „Drinks International".  Zrobił je w oparciu o typy 100 z 250 barów, które zostały wskazane w konkursie na najlepsze lokale 2013 roku. Oprócz piw wziął pod uwagę także m.in. whisky, wódkę oraz rum.

W pierwszej dziesiątce, co nie jest zaskoczeniem, nie ma piw z naszego kraju. Polska jest wprawdzie jednym z największych producentów piwa w Europie. Jednak większość tego alkoholu zostaje w kraju. Do pierwszej dziesiątki zestawienia udało się natomiast wejść wywodzącej się z Czech marce Pilsner Urquell.

Polak woli pić w domu, ale...

Udział gastronomii w sprzedaży piw w Polsce jest nadal jednym z najniższych w Europie. Najwięcej piwa w pubach, restauracjach czy klubach kupują Portugalczycy. Udziały gastronomii w łącznej sprzedaży tego alkoholu wynoszą tam 69 proc. - wynika z ostatniego raportu Brewers of Europe, organizacji zrzeszającej producentów piwa na Starym Kontynencie. W czołówce 31 wziętych pod lupę krajów są także Hiszpania (65 proc.), Malta (64 proc.) czy Grecja (60 proc.). Dużo piwa poza domem piją także Czesi (48 proc.), i Słowacja (40 proc.).

Polsce daleko jest do europejskiej czołówki. Z udziałami na poziomie 13 proc. zajmujemy 4 miejsce od końca. Wyliczenia Brewers of Europe kończą się na 2011 r., a branża szacuje, że udziały pubów, restauracji czy klubów w łącznej sprzedaży piwa są dziś u nas jeszcze mniejsze. Mogą one według jej wyliczeń wynosi 9-12 proc.

...piwo i tak ważne dla gastronomii

Nie znaczy to jednak, że pijemy mało piwa. Po prostu chętniej niż w pubie czy klubie, po jasne pełne sięgamy w zaciszu domowym. W sumie w ciągu roku pijemy go około 100 litrów na osobę. Daje nam to miejsce w europejskiej czołówce największych miłośników piwa.

Tymczasem mimo niewielkiego udziały gastronomii w sprzedaży piwa w Polsce, alkohol ten jest kluczowy dla naszych lokali.

- Piwo oferuje 70 proc. z nich, a udział ten sięga 95 proc. w przypadku restauracji i barów w hotelach – mówi „Rz" Danuta Gut, dyrektor biura Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego. – Na piwo przypada także jedna czwarta dochodów lokali gastronomicznych. Większe udziały mają w nich tylko oferowane przez nie potrawy – dodaje.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?